Avatar billede chr Nybegynder
28. juni 2002 - 12:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Harddisk på 120 GB bliver kun "læst" af windows som 33,5 GB??

Hej med jer...

jeg har lige købt en IBM Deskstar 120 GXP til en Pentium 166 Mhz maskine med 128 MB Ram. Første gang maskinen startede med den nye disk blev den importeret og det så ud til at være et stykke kage... Men disken er kun 33,5 GB i diskmgr.

Jeg hørte noget om at man kunne få et værktøj til at løse den slags problemer, men hvilket?

/Chr
Avatar billede dmdisco Nybegynder
28. juni 2002 - 12:47 #1
se om du ikke har sat jumberne til 32 gb clip
Avatar billede hundevennen Nybegynder
28. juni 2002 - 12:49 #2
det var en noget stor HD til en sådan gammel maskine - er du sikker på at din bios kan handle en HD på den størrelse
Avatar billede dmdisco Nybegynder
28. juni 2002 - 12:50 #3
det tror jeg heller ikke den kan
måske med en bios opdatering
Avatar billede bad24 Nybegynder
28. juni 2002 - 12:50 #4
Hvis jeg var dig, ville jeg opdatere min BIOS.
Da det sikkert er problemmet!
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
28. juni 2002 - 12:50 #5
Du kan løse problemet ved at opdele harddisken i mindre partitioner på f.eks. 30 GB pr. stk. Hvis der ikke ligger noget på harddisken, så kan det klares ved at sætte en Windows 98 startdiskette i maskinen og skrive "fdisk". Ellers kan du prøve at installere programmet "PowerQuest Partition Magic" som også kan opdele harddisken i mindre partitioner, men uden at harddisken nødvendigvis er tom. Dette program virker desuden direkte fra Windows.

Hvis du har Windows XP eller Windows 2000 kan du løse problemet ved at benytte diskformatet NTFS frem for det traditionelle FAT32. NTFS understøtter nemlig større harddiske end FAT32.
Avatar billede bad24 Nybegynder
28. juni 2002 - 12:50 #6
Okay 13 sec.
he he

//Lars
Avatar billede chr Nybegynder
28. juni 2002 - 13:00 #7
tak for de hurtige svar..

dmdisco>> jeg har sat jumperene på den eneste måde jeg kunne for at få bios til at se disken. Den er secondary slave, hvilket giver 4 mulige jumper settings.

Har desuden tænkt på en biosopdatering, men har fået at vide det ikke hjælper en hat..? Starter med at prøve dette alligevel tror jeg.

fiskesuppe>> jeg kender godt reglerne for partitioner/filsystemer, men der er slet ikke oprettet partitioner på disken endnu. Hvis jeg vil oprette en partition kan den max være 33,5 GB

/Chr
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
28. juni 2002 - 13:06 #8
chr ->
Du siger selv at en FAT32 partition pr. definition ikke kan være større end 33,5 GB. Så vil en BIOS-opdatering jo heller ikke hjælpe...
Avatar billede mr_eleganza Nybegynder
28. juni 2002 - 13:07 #9
Hvis du virkelig _vil_ ha' en partition der fylder hele disken,
kan du smide HD'en i en Win2K maskine og formattere den der.
Win2K kigger ikke i BIOS'en for at se hvor stor HD'er er,
så der vil du kunne få gavn af hele HD'en uden at skulle indstallere
Partition Magic (PM er iøvrigt et fantastisk program).

Selv har jeg en aldrende Compaq 200 MhZ Der kun kan se de første
8 GB af min 120GB disk :)
Ikke et problem for Win2K.
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
28. juni 2002 - 13:14 #10
mr_eleganza -> Så benytter du vel også NTFS, ikke sandt? Det kan så vidt jeg ved ikke læses i Windows 98.
Avatar billede chr Nybegynder
28. juni 2002 - 13:23 #11
Jeg havde vist glemt at skrive at den sidder i en win2000 maskine, og jeg bruger altid NTFS, men det er nødt til at være et bios eller jumper problem for disken står til at være 33,5 FØR der er oprettet noget som helst på den..

fiskesuppe>> hvis jeg prøver at oprette en NTFS partition er max størrelsen også 33,5 og jeg har hele tiden kun ville oprette en ntfs partition.

mr eleganza>> Hvis ikke det er BIOS, må det være jumper-settings, for windows "ser" ihvertfald disken forkert.

/Chr
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juni 2002 - 14:42 #12
chr - Pas lige på svaret fra fiskesuppe. Det er bestemt ikke løsningen at opdele i partitioner a 33 GB. Det kan simpelt hen ikke lade sig gøre. Din BIOS ser ji kun de første 33GB. Hvordan forestiller han sig, at den skal kunne se resten - for at oprette flere partitioner a 33GB? Af TAT32 heller ikke kan lave større partitioner er også en fejloplysning.    :)

Brug i stedet IBM Disk Manager 2000 til at installere disken med:

Disk Manager 2000 (version 3.10.14)
Disk Manager 2000 provides step-by-step installation instructions to help you install an IBM IDE hard disk drive. Disk Manager 2000 also allows an older system BIOS with a drive capacity limitation (i.e. 528MB, 540MB, 2.1GB, 4.2GB, 8.4GB or 32GB) to use IBM IDE drives above those limits. For Award BIOS 4.5x see

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm
Avatar billede intel4004 Novice
28. juni 2002 - 15:46 #13
Du kan også f.eks. også købe en ekstra PCI IDE-controller, disse understøtter nemlig harddiske på ihvertfald 128GB. En promise ATA133 controller kan "se" harddisk over 128GB...

Dette var en hardware løsning på dit problem, tvivler nemlig på at du kan finde en bios-opdatering som kan løse dit problem.

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314587904

Intel4004
Avatar billede chr Nybegynder
28. juni 2002 - 16:21 #14
Halifax's forslag med IBM Disk mgr 2000 løste faktisk mit problem med det samme.

Tak for hjælpen