Avatar billede lytzen Nybegynder
13. august 2000 - 22:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af dir

Lige et hurtigt spørgsmål:

Hvordan opretter man et dir i delphi ? Og hvordan gemmer og henter man en fil fra dette dir ?
Avatar billede dj Nybegynder
13. august 2000 - 22:15 #1
Du skal bruge kommandoen: Createdirectory

gemme og loade en fil kan gøres fra f.eks. memobox med følgende kommandoer:

memo1.lines.Savetofile(\'c:\\dir\\test.txt\');
memo1.lines.loadfromfile(\'c:\\dir\\test.txt\');

hvis det er til et bestemt formål som f.eks. en infil så skal du istedet for angive Inifiles under USES og så bruge Tinifile til at læse og skrive til filen ..
Avatar billede retep Nybegynder
13. august 2000 - 23:17 #2
ex.

createdir(\'c:\\windows\\skrivebord\\temptest\');
Avatar billede pellelil Nybegynder
14. august 2000 - 08:05 #3
Med hensyn til at gemme/hente filer i dette dir så kommer det helt an på hvilke filer vi taler om
Avatar billede kryptokaj Nybegynder
14. august 2000 - 08:25 #4
Mkdir(\'c:\\newdir\'); - opretter directory
assignfile(fil,\'c:\\newdir\\newfile\'); - opretter fil i directory
copyfile(\'c:\\config.sys\',\'c:\\newdir\\newfile.sys\'); - kopiere config.sys til directory´et
og som dj sage:
memo1.lines.Savetofile(\'c:\\newdir\\newfile.txt\');
memo1.lines.loadfromfile(\'c:\\newdir\\newfile.txt\');

Hent og gemmer et memo i det nye directory.

Avatar billede martinlind Nybegynder
14. august 2000 - 09:29 #5
den smarteste måde at oprette et dir på er at bruge forcedirectories(<NytDirNavn>) den opretter hele den sti der er brug for, så du kan altså lave et dir. med subdir\'s i med et kald

Mht. Fil behandling så kommer det helt rigtigt an på fil-typen og behovet, men det nemeste er nok at bruge stream\'s ( TFileStream, TMemoryStrem )

Men for at komme med det beste bud skal vi vide lidt om indhold og brug at din fil

*S*
Avatar billede borrisholt Novice
14. august 2000 - 14:07 #6
Det smarte ved martinlind medode er at du kan skrive forcedirectories(\'C:\\one\\two\\tree\'); også opretter den alle 3 biblioteker ...

Jens B
Avatar billede chrthegreat Nybegynder
14. august 2000 - 14:24 #7
Du kan også bare skrive MkDir(\'Wolla min faetter\');
Avatar billede dj Nybegynder
14. august 2000 - 14:42 #8
tjah.. det er jo alt sammen smag og behag.

Det skal dog lige siges at hvis du som Martinlind skriver vil anvende forcedirectories så skal du angive FileCtrl under USES først.

Men ved du at stien hvor mappen skal oprettes i eksisterer så er der ingen grund til at bruge forcedirectories ..

f.eks. Createdirectory(pchar(extractfilepath(application.exename)+\'Nymmappe\\\'),nil);

vil oprette en ny mappe under den mappe dit program kører fra.

Held og lykke

Mvh. _DJ_
Avatar billede cybermike Nybegynder
14. august 2000 - 14:42 #9
Det er egentlig et ret amatøragtigt spørgsmål, \"Hvordan opretter man et bibliotek og gemmer en fil i det?\"

Lån en bog om pascal, der står det på side 5!
Avatar billede martinlind Nybegynder
14. august 2000 - 14:54 #10
Det har du jo lidt ret i cybermike
Avatar billede pellelil Nybegynder
14. august 2000 - 14:57 #11
Et eller andet sted skal man jo starte
Avatar billede borrisholt Novice
14. august 2000 - 15:49 #12
cybermike > som pellelil så ganske rigtigt på peger så skal man jo starte et sted. Jeg synede derfor ikke det er fair af dig at angribe lytzen for at stille \"amatøragtigt spørgsmål\". Derfra hvor jeg ser verden - fra toppen af :o) !?! - er eksperten.dk et forum hvor udviklere mødes og udvæksler spørgsmål og svar af forskellige sværheds grader.... Selv om det stillede spørgsmål så afgjort hører til i den simplere del af programmerings verden har det sin berettigelse idet lytzen tilsyneladende er (var)i tvivl om hvordam man gør!

Sådan er det !

Jens B
Avatar billede pellelil Nybegynder
14. august 2000 - 15:52 #13
Ja jeg husker da stadig hvor imponeret jeg var af pascal\'s functioner som på daværende tidspunkt sammenlignet med basic svarrede til at man kunne \"lave sine egne kommandoer\"

Hold da kæft hvor føler man sig lige pludselig gammel :-)
Avatar billede sjensen Nybegynder
14. august 2000 - 15:59 #14
det er du også pellelil, det er du også ;-)
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2000 - 02:44 #15
pellelil> Hvad med denne facination er den stadig den samme eller er det som med en elskerinde det er mest spændende i starten  :o) ?
Avatar billede pellelil Nybegynder
15. august 2000 - 07:48 #16
borrisholt> Jeg må nok desværre indrømme at jeg ikke længere er helt så imponeret over at man kan lave funktioner som jeg var for +10 år siden :-)

Men jeg kan da stadig blive imponeret/facineret over en smart algoritme eller nye ting man lærer. Eksempelvis har jeg lige \"fundet ud af\" at man kan bruge \"Memory Mapped Files\" til at dele hukommelse mellem flere processer/programmer på samme maskine. Selv om det hedder \"memory mapped FILES\" så kan det foregå 100% i hukommelsen uden brug af fysiske filer. Det er sku\' da smart - der skal lige pakkes noget Thread-styring på drengen og så er vi i luften.

Jeg sidder her og bliver helt bange for mig selv (og det på trods af at jeg ikke engang sidder og kigger i et spejl)  :-)