Avatar billede driis Nybegynder
12. august 2000 - 13:11 Der er 1 løsning

Overflow?

Når jeg prøver at udføre denne kommando får jeg fejlen Overflow (Run-time error 6):

Sz = 25000
Sz=Sz/(1024*1024)

Hvorfor det? Resultatet bliver jo ~0.02384, og variablen Sz er deklareret som Double.
Avatar billede skovlunde Nybegynder
13. august 2000 - 04:58 #1
Det er fordi VB implicit konvertere dine konstanter (1024\'erne) til den mest effektive datatype - Integer. Umiddelbart er dit problem så det at VB lammer ud fordi den ligeledes implicit konvertere resultatet af din beregning til en integer, hvilket giver dig dit overflow. Prøv således i stedet:

Sz = 25000
Sz=Sz/Clng((CLng(1024)*CLng(1024)))

Jeg tror endda du kan nøjes med bare at konvertere en af konstanterne.

PS: Det rigtig pæne ville jo være at deklarere 1024 som en Long konstant -
Const TUSINDE_PLUS_24 As Long = 1024