Avatar billede bioz Nybegynder
19. juni 2002 - 09:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Win2000 server internet delings problem.

Hej, håber at i kan forklare mig hvad der går galt her.

Server:
Windows 2000 Server.
Netkort 1 - NetExpress II (Windows ICS til Netkort 2)
Netkort 2 - Statisk IP (192.168.0.1)
DHCP service - mounted på 192.168.0.1
(scope: 192.168.0.2 -> 192.168.0.100, gateway: 192.168.0.1, DNS: TDC's egne
2)

Klienter (3 stk):
Windows 98
Netkort (automatisk tildeling af IP osv.)

Netgrej:
10/100 Mbit switch

1) Klienterne har problemer med at se visse internet sider som serveren
ingen problemer har med. Det drejer sig eks. www.yahoo.com som alle klienter
+ serveren godt kan se. Serveren kan også se www.yahoo.com/r/de
(de.yahoo.com), men det kan klienterne ikke. Klient browserne skriver
"website fundet - venter på svar". Pinger jeg adressen fra en klient
resolver den ip'en og derefter taber den alle 4 pakker. Det samme opstår
også på sites som www.hanno.dk og www.planova.dk .

2) Når jeg kigger DHCP loggen, (alle log filer for henholdsvis man, tirs
osv.) står der scope exhausted.

Håber at en af jer ser et eller andet jeg ikke ser....
På forhånd tak.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. juni 2002 - 09:34 #1
Får klienterne korrekt DNS fra DHCP serveren?
Avatar billede moebius Nybegynder
19. juni 2002 - 09:36 #2
Du skal enable IPRouting.
start->run/kør->regedt32
HKEY_LOCAL_MACHINE->SYSTEM->CurrentControlSet->Services->Tcpip->Parameters
Mærker Parameters og kig til højre.
IPEnableRouter->2. klik og tast 1.
Avatar billede mugge-geezer Nybegynder
20. juni 2002 - 16:47 #3
Jeg tror at du mangler at enable en routingprotocol. Der må være et eller andet sted i server 2000, hvor du kan slå routing til. Du skal også ha' slået ICMP protokollen til på serveren ellers går det galt med ping når du skal passere en router, hvilket din server jo agerer som. Du skriver ikke hvilken subnetmask du anvender på dit interne netværk, men den skal jo være 255.255.255.0
Prøv også at bruge faste ipadresser på de 3 pc'ere, hvis du ikke kan få dhcp'en til at virke.
Sidste udvej er at købe en Router f.eks en zyxel prestige 314 med 4 ports switch, den koster ca. 1500 kr og den er virkelig god. Den bruger jeg selv til min netexpress opkobling.
Håber du kan finde noget hjælp i min mail. Lad mig høre hvordan det går.
Avatar billede bioz Nybegynder
01. januar 2003 - 21:17 #4
takker...