Avatar billede slott_hansen Nybegynder
17. juni 2002 - 18:28 Der er 34 kommentarer

VPN client under XP

Jeg forsøger at forbinde min computer til mit arb. netværk vha. VPN. Dog er der den lille hage, at min XP installation ikke ser ud til at supporte VPN!!!

Under oprettelsen bliver jeg bedt om at vælge en ud af to ghostede valgmuligheder - hvilket bevirker at jeg ikke kan afslutte proceduren... DOH!
Avatar billede ibob1000 Nybegynder
17. juni 2002 - 23:39 #2
Hvilket VPN program bruger du?
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
18. juni 2002 - 08:16 #3
Det er den alm. VPN facilitet der er indbygget i win XP.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2002 - 08:20 #4
Hvilket system prøver du op imod ? Hvis det er windows 2000 skal teminal service også være installaret for at bruge den indbyggede i XP mod en win2000. Men du skriver ikke hvad du kobler op imod.
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
18. juni 2002 - 08:25 #5
Jeg prøver at forbinde mig til en firewall med VPN service (smoothwall). Men problemet er ikke kommet der til endnu, da jeg simpelt hen ikke får mulighed for at vælge "VPN connection" når jeg prøver at oprette en forbindelse!!! Menupunktet er sinmpelt hen ghostet!
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2002 - 08:27 #6
Hvis punktet ikke er aktivt, så må det enten være fordi det ikke er installeret eller også er det ikke sat op. Det har jeg nu aldrig gjort. Når jeg har installeret XP Pro har den mulighed altid været der. Måske bruger du XP home, og der så er en forskel der.
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
18. juni 2002 - 08:30 #7
Det er XP pro - og min bror har, lige som dig, samme VPN connection option!!! Jeg har dog ingen ide om hvad jeg har fået installeret/afinstallerte!!!
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2002 - 08:39 #8
Prøv at se om du har denne fil:

c:\windows\System32\mstsc.exe

det er den der henvises til på min genvej. Ellers var jeg ved at rode rundt i kontrolpanel for se om man kunne gøre noget der, men der fandt jeg ikke lige noget så man evt. kunne aktivere det.
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
18. juni 2002 - 08:42 #9
Det vil jeg se på iaften...
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2002 - 08:44 #10
Okai..
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
19. juni 2002 - 20:59 #11
Jeg har den omtalte fil - men det var ikke den der var problemet. Jeg startede nogle af de services der var sat som DISABLED - og så virkede det... Total hamrende lamt, at den ikke selv kunne gøre det!!! Godt MICROSOFT!!! Damn hvor er det her tåbeligt!!!
Men så langt så godt. Nu er mit problem så, at jeg ikke kan connecte - jeg får en fejl 800... Damn damn!!!
Avatar billede ssan Nybegynder
19. juni 2002 - 21:04 #12
Jeg kører også XP pro og jeg vil også connecte til mit arbejde men får også en fejl 800, så hvis i finder ud af noget så lad også lige mig høre om det!
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2002 - 21:06 #13
Kan der være en firewall imellem som ikke har åbnet den benyttede port ? på jeres arbejde, altså ..
Avatar billede ssan Nybegynder
19. juni 2002 - 21:11 #14
Jeg har slået firewallen til i XP men jeg mener også der er en firewall på arbejdet men min kollega der kører win2000 kan fint benytte tunnellen?
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2002 - 21:13 #15
Har du prøvet uden din firewall i XP. Nogen skriver den lukker for internetforbindelsen. Og det gør den vist også på nogen punkter.
Avatar billede ssan Nybegynder
19. juni 2002 - 21:13 #16
Den skriver i fejl 800 at sercurity parameters måske ikke er defineret rigtigt.
Avatar billede ssan Nybegynder
19. juni 2002 - 21:13 #17
ja jeg har prøvet at slå den fra.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2002 - 21:15 #18
Jeg har den også slået fra på min XP af en eller anden grund. Så den har nok drillet på et tidspunkt.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2002 - 21:18 #19
Hmm, det lyder lidt mærkeligt. Der skulle jo egentlig ikke være forskel på win2000 og XP hvad lige det der angår.
Det er ikke gennem din internetydbyder der er lukket for den port ?
Avatar billede ssan Nybegynder
19. juni 2002 - 21:22 #20
Hvilken port? Jeg kan godt pinge Ipén fra fra mit arbejde!
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2002 - 21:23 #21
Jeg fandt denne under fejl 800 ved MS:

800 Unable to establish the VPN connection. The VPN server may be un-reachable, or security parameters may not be configured properly for this connection

Så der står hvad problemet er. Så er det bare at finde ud af hvor problemet er.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2002 - 21:26 #22
Der skal være åbnet for en port, og den har ikke noget med ping at gøre. Her er noget af det ms skriver:

By default Terminal Server and Windows 2000 Terminal Services uses TCP port 3389 for client connections. Microsoft does not recommend that this value be changed. However, if it becomes necessary to change this port, follow these instructions.

Og hvar du lyst kan du læse noget mere her:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q187623
Avatar billede ssan Nybegynder
19. juni 2002 - 21:26 #23
Ja den fejlbeskrivelse skriver den også når den har prøvet at connecte. Men det bliver jeg nu ikke klogere af! Jeg har snart prøvet at slå alt til og fra!
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2002 - 21:31 #24
Er du sikekr på at du MÅ logge ind på netværket på dit arbejde ? Men det er måske noget du selv bestemmer :-) Ellers kan man godt forestille sig at der kan være lukket på den ene eller den anden måde.
Og du har en gyldig konto du kan bruge på den måde ? Ja det har du vel.
Avatar billede ssan Nybegynder
19. juni 2002 - 21:34 #25
Ja jeg må godt logge ind så jeg kan arbejde hjemmefra og jeg har en gyldig konto.
Avatar billede ssan Nybegynder
19. juni 2002 - 21:37 #26
Jeg har lige fundet dette.

When you try to establish a VPN connection, you receive:

Error 800: Unable to establish connection.

This error can be the result of having outdated firmware on a router.

To see if this is the problem, perform a network trace. If the router advertises a 0 window size in the TCP handshake on port 1723, update the firmware.
Avatar billede ssan Nybegynder
19. juni 2002 - 21:38 #27
Det kan måske skyldes at XP er for ny ifht. firmwaren.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2002 - 21:42 #28
Ja, det er jo en mulighed, og måske også sansynligt. Er den router på jobbet eller den ved dig selv ? Den ved dig selv kan du vel gøre noget ved. Den anden er måske et andet problem, hvis det ikke er jeres egen.
Avatar billede ssan Nybegynder
19. juni 2002 - 21:44 #29
routeren står på arbejdet så det må jeg se på i morgen.
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
19. juni 2002 - 22:59 #30
Hmmm, jeg har 100% kontrol over firewallen på mit arb. og jeg har selv sat VPN clienten op - så den del skulle fungere ;-)

Jar har fundet følgende to links som jeg vil kigge nærmere på - håber de måske kan hjælpe andre i en ligende situation

http://www.aquanet.co.il/support/adslxp.html

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/TechNet/columns/tips/15tipsfo.asp

www.freeswan.org
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
19. juni 2002 - 23:01 #31
Jeg har desuden hentet og installeret "SSH Sentinel" som gør nogle ret sjove ting... Alene installationen gør det værd at installere - jeg ved det, det er total nørdet at skrive, men jeg kan altså ikke lade være ;-)

http://www.ssh.com/products/sentinel/
Avatar billede ssan Nybegynder
19. juni 2002 - 23:06 #32
hvad er det for noget software fra sentinel?
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
19. juni 2002 - 23:13 #33
Jeg er ikke helt sikker på om det er en nødvendighed, men det er designet til at forøge sikkerheden!!!
Avatar billede ssan Nybegynder
19. juni 2002 - 23:18 #34
ok lad mig høre om det løser noget.