Avatar billede flash_kongen Nybegynder
17. juni 2002 - 15:49 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Problemer med knap funktion

Hej

Jeg mangler hjælp til en knap funktion, så jeg håber nogle af jer kloge hoveder kan hjælpe mig. Jeg har lavet en flashside som der ligger en menu, med 5 knapper i den er lagt som en gruppe når man trykker på en knap skal den springe frem ( ligesom en gynge funktion ). Hver knap er lavet som et movie clips med dette actionscript tilknyttet :

onClipEvent (load) {
    xskal = 100;
    yskal = 100;
    jump = false;
    sX = 0;
    sY = 0;
    multiplikator = .8;
    ratio = .3;
    titel = "Navn på knap";
}
onClipEvent (enterFrame) {
    if (!jump) {
        sX = Number(sX*multiplikator)+Number((xskal-_xscale)*ratio);
        sY = Number(sY*multiplikator)+Number((yskal-_yscale)*ratio);
        _xscale += sX;
        _yscale += sY;
    }

Over hver knap er lavet en skjult knap med der har dette actionsscript :

on (press) {
    this.swapDepths(1);
    jump = false;
    xskal *= 2;
    yskal *= 2;
}
on (release, releaseOutside) {
    this.swapDepths(1);
    stopDrag();
    xskal = 100;
    yskal = 100;
}

Over dette er lagt et movie klip som er tilføjet alpha effect. Det som sker er at når man trykker på en knap gynger den frem og tilbage for så at ligge øverst, så man kan se omridset af knappen. Nu kommer midt problem jeg vil genne lave så knappen linker til evt et frame nummer eller et label. Er der nogle som kan hjælpe mig.
Avatar billede nak-m Nybegynder
17. juni 2002 - 17:15 #1
øhm...hva med at skrive:

gotoAndPlay(1); // frame nummer

eller:

gotoAndPlay("frame"); // frame label

...eller er det ikke det du mener?
Avatar billede flash_kongen Nybegynder
17. juni 2002 - 18:43 #2
Jeg kender godt gotoAndPlay()funktionen, har prøvet at tilføje den, med det resultat at effekten på knapperne ikke virker.

Det er muligvis denne funktion jag skal bruge men jeg er ikke sikker på hvor det skal sættes ind for at virke sammen med det resterende. Det jeg søger er hvordan jeg skriver koden rigtigt for at få det til at virke sammen det nuværende.
Avatar billede barklund Nybegynder
17. juni 2002 - 21:10 #3
Er det ikke bare et spørgsmål om efter alt det andet, som du kalder på on(release(, så tilføjer du denne gotoAndStop() - den kan umuligt får dit script til IKKE at virke... hvis det er sådan, at hver knap (som er i forskellig instanser af samme mc(?)), så er det gotoAndStop(target) og så definerer du target på din onLoad-ting...

/Barklund
Avatar billede flash_kongen Nybegynder
18. juni 2002 - 10:33 #4
Jeg har prøvet at skrive :

on (press) {
    this.swapDepths(1);
    jump = false;
    xskal *= 2;
    yskal *= 2;
}
on (release, releaseOutside) {
    this.swapDepths(1);
    stopDrag();
    xskal = 100;
    yskal = 100;
}
on (release);
gotoAndStop(“Kontakt”);
}

Kontakt ligger som label på sit eget layer og ligger i frame 20.

Er det en fejl at ligge 2 stk. on (release) funktioner ligger i samme script, det virker i alt fald ikke som det er skrevet på nuværende tidspunkt. Hvis jeg må sende dig fla filen kunne du bedre se hvad jeg har lavet iund til vidre.

/Mic
Avatar billede flash_kongen Nybegynder
18. juni 2002 - 14:02 #5
Ups har selv fundet en fejl, manglede en "{" i sidste del. Er rettet til :

on (press) {
    this.swapDepths(1);
    jump = false;
    xskal *= 2;
    yskal *= 2;
}
on (release, releaseOutside) {
    this.swapDepths(1);
    stopDrag();
    xskal = 100;
    yskal = 100;
}
on (release);{
gotoAndStop(“Kontakt”);
}
Men der sker ikke rigtig noget når der trykkes på knappen ud over at effekten nu virker. jeg har dog en ide om at jeg skal skrive det anderledes når der henvises til main timeline og dette script ligger i movie-klippet til knappen. Er det ikke noget med gotoAndStop (_root.et eller andet?????, vil blive meget glad, hvis der kan hjælpes her.

/Mic
Avatar billede nak-m Nybegynder
18. juni 2002 - 14:31 #6
der skal i hvertfald ikke stå:

on (release);{
gotoAndStop(“Kontakt”);
}

men:

on (release){
    gotoAndStop("kontakt");
}
Avatar billede nak-m Nybegynder
18. juni 2002 - 14:34 #7
det duer ihvertfald ved mig når jeg ændrer det! :)
Avatar billede mat Nybegynder
18. juni 2002 - 17:40 #8
"jeg har dog en ide om at jeg skal skrive det anderledes når der henvises til main timeline og dette script ligger i movie-klippet til knappen. Er det ikke noget med gotoAndStop (_root.et eller andet?????, "

Hvis din knap-action ligger i et movieclip og det er roden (maintimeline) du vil rykke til et andet framelabel

>> on (release){
    _root.gotoAndStop("kontakt");
}
Avatar billede mat Nybegynder
18. juni 2002 - 17:41 #9
..uden andenæbbene først naturligvis :)
Avatar billede flash_kongen Nybegynder
18. juni 2002 - 19:37 #10
Tak skal i have nu funker det fint. Hvis i vil have poinene gider i så ikke give et svar. Hvordan poinene fordeles må i blive enige om. barklund bragte mig på banen og mat gav mig den endelige løsning så jeg vil mene det er jer to der fortjener den, men jeg vil lade det være op til jer. skriv hvordan i ønsker den og mange tak for hjælpen.

/Mic
Avatar billede flash_kongen Nybegynder
18. juni 2002 - 19:38 #11
Oops nu lavede jeg selv et svar men bare rolig det er jer, som få poinene.
Avatar billede barklund Nybegynder
18. juni 2002 - 22:42 #12
<svar>Jeg tarker</svar>
Avatar billede nak-m Nybegynder
19. juni 2002 - 00:22 #13
også mig? ;) (jeg har da hjulpet lidt har jeg ik?)
Avatar billede nak-m Nybegynder
19. juni 2002 - 00:26 #14
(bare et par point...rettede jo én fejl).
Avatar billede mat Nybegynder
19. juni 2002 - 13:30 #15
flash_kongen >> du fordeler skam bare som du har lyst til, det er jo dig der skal bruge løsningen :)

..men jeg poster et svar, just in case :)
Avatar billede flash_kongen Nybegynder
19. juni 2002 - 14:34 #16
Jeg fordeler poingene således 10 til nak-m, 25 til barklund og 25 til mat, håber det er i orden.

/Mic
Avatar billede nak-m Nybegynder
19. juni 2002 - 19:19 #17
jaaaa! :D