Avatar billede menace_ Nybegynder
09. juni 2002 - 14:51 Der er 2 løsninger

fejlfinding

nogle har har et hit til hvad og hvordan man fejlsøger på software man selv har lavet - punkter osv.
jeg er helt tom for ideer (jeg skal bruge det i en skoleopgave... :) )
Avatar billede NanoQ Nybegynder
09. juni 2002 - 14:56 #1
http://www.id.cbs.dk/~mtk/prolog/opg/lab13.html

eller i det hele taget http://www.id.cbs.dk/~mtk/prolog/

Mon ikke der er lidt brugbart her? :)
Avatar billede o-zone Nybegynder
09. juni 2002 - 15:20 #2
En ting jeg har haft meget glæde af er at indbygge en test variabel fra starten af i alle dele af mit program. Altså en boolean variabel jeg kan sætte til true eller false alt efter om jeg leder efter fejl eller ej.
Alle mine procedurer/funktioner/metoder starter så som det allerførste med at checke om testvariablen er sat, og hvis den er sat, så udskriver de (som minimum) at de er blevet kaldt, hvilke variable de er blevet med og lignende. Når de så er færdige udskriver de at de er blevet færdige.

På den måde kan du hurtigt lige slå testudskrifterne til, hvis dit program gør knuder, og så kan du få en (af og til lang og kedelig) udskrift af hvor programmet er, og evt. hvor det pludselig crasher.

Du kan også dele testvariablen op i et par stykker, du kan slå til og fra uafhængigt af hinanden, således at een testvariabel f,eks. står for udskrift af "ind og ud" af procedurer/funktioner/metoder, en anden står for udskrift af variable på spændende/kritiske tidspunkter og en tredie står for at udskrive antal sekunder siden programstart, så du kan checke hvis der er metoder der er uforholdsmæssigt langsomme.

Bare en af mine helt store fejlafhjælpere, når jeg programmerer :)

Men i øvrigt er fejlsøgning jo en hel datalogisk diciplin, som du kan gå på biblioteket og låne tykke og kloge bøger om! :)