Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
08. juni 2002 - 11:01 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

manglende @-tegn på thinkpad A22m

Jeg bruger SuSE8, dk-latin1 og mangler @-tegnet på mit Thinkpad A22m tastatur. Alt andet, også æøå, virker
Jeg mangler @ overalt, både shell, X, KDE osv.
Samme fejl hvis jeg "loadkey"er mappen manuelt.
Hvad nu?
mvh
Verner Kjærsgaard
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
08. juni 2002 - 18:45 #1
I en konsol: skriv "showkey" og fortæl, hvad du ser, når du forsøger at skrive @.
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
08. juni 2002 - 20:36 #2
jeg ser:
keycode 100 press
keycode 100 release
keycode 3  press
keycode 3  release
keycode 100 press
keycode 100 press..
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
08. juni 2002 - 21:14 #3
Fint, så langt så godt.
Hvad siger følgende kommando:
dumpkeys -f | egrep "keycode *3 ="
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
09. juni 2002 - 11:15 #4
dumpkeys siger (på een lang linie..):

keycode 3 = two quotedbl at VoidSymbol nul Voidsymbol VoidSymbol Meta_two VoidSymbol

Mere info: jeg har lige checket at i en REN (init 3) konsol, virker @ tegnet. Men ikke på nogen måden nogen steder i KDE.
Det er lidt i uoverensstemmelse med mit spørgsmål, der havde jeg åbenbart ikke testet for @ i en REN consol, sorry.
Nu glæder jeg mig til at høre Dit forslag :-))
mhv
V.
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
09. juni 2002 - 17:45 #5
Hvor bizart! Jeg var 100% sikker på, at jeg fik svaret på denne her.. Nå, du starter i hvert fald xev.
Så sørger du for at kunne se det vindue, hvor du startede den og sætter fokus i det vindue, som blev startet op. Her trykker du så på "2" og på Alt-Gr+"2" og ser, hvad det giver af output. Jeg er interesseret i KeySym og resultatet af XLookupString..
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
10. juni 2002 - 08:49 #6
Hej Linuxkonsulent!
- jeg har ikke mulighed for at checke de ting, du nævner før middag i dag. Strak jeg ved svarene sender jeg dem her til eksperten.
"xev" er et program (?), hvis output du ønsker detaljer fra, ikke sandt?
PS: jeg skriver dette på en SuSE8 fast PC, den bruger nøjagtig samme dk-latin1.map.gz fil som ThinkPad'n. De er ens.Og på denne har jeg @@@@@@@@ som du ser :-)
mvh
V.
Avatar billede sh_freesite.dk Nybegynder
10. juni 2002 - 09:44 #7
Jo, xev er et program, der fanger alle X events (når man flytter musen, trykker på knapper, flytter fokus osv.). Det kan fortælle, hvordan X fortolker det, når du trykker på @.
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
10. juni 2002 - 12:25 #8
Nu har jeg xev oppe at køre. Det er virkelig en fin utility, den kan man lære meget af. Den siger (ved 2):
KeySym 0x32, 2
XLookupString gives 1 characters: "2"

Og Alt/Gr 2 (som jo skulle give @) giver:
keycode 113, keysym 0xffea, Alt_R
XLookupString gives 0 characters: ""

Det håber jeg hjælper!
mvh
V.
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
10. juni 2002 - 13:20 #9
Sludder og vrøvl, jeg skriver.
xev giver ved alt+2: keycode 11 (keysym 0x32, 2) på thinkpad'n
på denne maskine, som er ok, giver xev ved alt+2:
                    keycode 11 (keysym 0x40, 2)
hjælper det?
mvh
V.
Avatar billede sh_freesite.dk Nybegynder
10. juni 2002 - 16:51 #10
Hmm.. Hvad siger
xmodmap -pke | egrep "keycode *11 ="
?
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
10. juni 2002 - 21:39 #11
- det giver:
keycode 11 = 2 quotedbl

- det var lidt svært,- jeg har iøvrigt heller ikke pipe ( | ) symbolet, opdagede jeg...

PS: jeg har kopieret alle data osv. over på en anden LNX box. Men at geninstallere vil simpelthen være et nederlag :-), det er noget windooze addicts gør, ikke Linux nørder. Derfor.

mvh
V.
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
10. juni 2002 - 22:25 #12
Ok, så har vi hittet fejlen!

Nu kender jeg ikke rigtigt noget til SuSE, men prøv først
setxkbmap dk

Og så
xmodmap -pke | egrep "keycode *11 ="

igen.

Hvis det ikke dur, så skal vi lige have strikket en xmodmap sammen til dig, der rigtigt spiller. Hvis det andet dur, så ligger fejlen i din XF86Config-4 eller hvad den nu hedder på SuSE.
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
11. juni 2002 - 08:49 #13
Nu vrøvler jeg. Hvis det ikke dur, så skal vi rigtigt nok have lavet en xmodmap til dig, der er god, men hvis det virker, så er det bare en mindre rettelse i din XF86Config-4.
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
11. juni 2002 - 10:06 #14
ok, der er problemer....
setxkbmap dk (og us for den sags skyld) giver:

Couldn't interpret _XKB_RULES_NAMES perperty
Use defaults: rules - 'xfree86' model - 'pc101' layout - 'us'
Lagersegmentfejl

Og xmodmap -pke giver
keycode 11 = 2 quotedbl

Der er altså ged i den et eller andet sted. Det undrer mig at jeg har æøå osv. På denne maskine, som har samme opsætning (well, næsten :-)), virker alt jo perfekt.

mvh
V.
Er det en ide (muligt??) at geninstallere setxkbmap ? Jeg har jo mine originale 7 CDere fra SuSE8 distributionen. Jeg har iøvrigt ikke hørt noget fra SuSE's helpdesk endnu. Nok ikke helt fin service, synes jeg.

mvh
Verner
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
11. juni 2002 - 10:28 #15
Kører du X4? Det går vi lige ud fra. Må jeg have lov at se den del af din konfigurationsfil, der har med keyboardet at gøre?

Den starter med

Section "InputDevice"

og slutter med

EndSection

Og et sted derimellem står der
Driver "keyboard". Jeg vil gerne have hele smøren derimellem (5-8 linier).

Er der windowstaster på dit keyboard?
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
11. juni 2002 - 11:33 #16
Jeg har en fil i /etc/X11/XF86Config, den indeholder...

Section "InputDevice"
    Driver         "Keyboard"
    Identifier    "Keyboard[0]"
    Option        "Protocol" "Standard"
    Option        "XkbKeyCodes" "xfree86"
    Option        "XkbLayout"  "dk"
    Option        "XkbModel"    "pc104"
    Option        "XkbRules"    "xfree86"
EndSection

- Der er ikke windowstaster på tastaturet.
mvh
Verner
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
11. juni 2002 - 11:43 #17
Ok, prøv lige:
setxbkmap -layout dk -model pc102 -rules xfree86

Hvis det virker, så ret

Option "XkbModel" "pc104"

til

Option "XbkModel" "pc102"

Jeg har aldrig hørt om pc104..
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
11. juni 2002 - 11:50 #18
Når jeg (som root) kører setxkbmap -layout dk -model pc102 -rules xfree86,
så får jeg:

Couldn't interpret _XKB_RULES_NAMES property
Use defaults: rules - 'xfree86' model - 'pc101' layout - 'us'
Lagersegmentfejl

hvad nu? re-install?? :-)
mvh
Verner
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
11. juni 2002 - 12:04 #19
Næh, nej. Det er aldrig nødvendigt.

Hvad siger:
xprop -root _XKB_RULES_NAMES

Når du har kørt den og gemt outputtet, så jeg kan se det, så indsæt denne her i stedet for din nuværende:

Section "InputDevice"
    Driver        "keyboard"
    Identifier    "Keyboard[0]"
    Option        "CoreKeyboard"
    Option        "XkbRules"    "xfree86"
    Option        "XkbModel"    "pc102"
    Option        "XkbLayout"  "dk"
EndSection

Og genstart så din X server.
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
11. juni 2002 - 12:10 #20
xprop  -root _XKB_RULES_NAMES giver:
_XKB_RULES_NAMES: no such atom on any window.

- Jeg er meget glad for Din ukuelige optimisme f.s.v.a. re-install :-)
Med venlig hilsen
Verner Kjærsgaard
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
11. juni 2002 - 12:13 #21
- jeg har iøvrigt indsat Section "Device" osv. og genstartet X.
- samme som før.
mvh
V.
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
11. juni 2002 - 12:43 #22
Hvad siger xprop-kommandoen nu? Det samme? Hvad med de forskellige setxkbmap-kommandoer?
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
11. juni 2002 - 12:49 #23
xprop -root osv., giver:
no such atom on any window

Og 'setxkbmap dk' giver:

Couldn't interpret _XKB_RULES_NAMES property
Use defaults: rules - 'xfree86' model - 'pc101' layout - 'us'
Lagersegmentfejl

- så her er der desværre ingen ændringer.
mvh
V.
Avatar billede sh_freesite.dk Nybegynder
11. juni 2002 - 14:15 #24
Lagersegmentfejlen lyder mystisk i mine øren.. Vi kan godt fikse dit @, men der er stadig noget galt.

Hvis du skriver:
xmodmap -e "keycode 11 = 2 quotedbl at"

Så har du din @. Du kan evt. smide den ind nederst i din .xinitrc eller lignende, men bliv ved med at råbe ad SuSE, indtil det virker uden. Det kan ikke passe, at når man har betalt i dyre domme for sådan noget, at de så ikke kan hjælpe.
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
11. juni 2002 - 14:18 #25
- tak for jeres hjælp!! den med xmodmap -e osv., kendte jeg godt,- for de første 2 felter, men ikke at jeg kunne tilføje "at" i tredie felt.
- ja, det er lidt sært med SuSE, de plejer at være flinke, jeg har brugt deres hjælp en gang for lang tid siden (SuSE7.0, tror jeg nok).
Nu må vi se om jeg kan få denne IBM til at funke nogenlunde. Jeg er lidt puzzled fordi den ellers er upåklagelig. Den kører VMWare 3.1 osv., det virker fino.
mvh
Verner Kjærsgaard
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
11. juni 2002 - 14:22 #26
Ellers kan jeg også anbefale Debian. Det er den mest behagelige unix-variant, jeg nogensinde er faldet over. Desuden yder http://www.linuxkonsulent.dk support på den. :-)