Avatar billede gotcha Nybegynder
06. juni 2002 - 12:30 Der er 8 kommentarer og
5 løsninger

Forbinde CD-ROM

Jeg har lige skiftet computer og skal give den gamle videre, men jeg har imidlertid nogle problemer med at få CD-ROM til at fungere.

Jeg har forbundet et datakabel fra drevet til harddisken og derfra til motherboardet (og der er sluttet strøm til drevet), men når jeg starter computeren kan jeg kun se mit diskette-drev og harddisken (C og D).

Hvad er der galt?

P.S.: Jeg bliver nødt til at få drevet til at fungere, da jeg skal formattere harddisken og bagefter installere Win98 eller lign.

Mvh Morten
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
06. juni 2002 - 12:31 #1
Tjek om du har vendt IDE kablerne rigtigt...
Avatar billede web4you Nybegynder
06. juni 2002 - 12:31 #2
okey hardu så stillet dinne jumper på dit cd drav til slave ! vis ikek skal du gøre det føst !

/web4you
Avatar billede maelms Nybegynder
06. juni 2002 - 12:32 #3
Sjekk om en jumper står til slave. Hvis Cdrom er den eneste på kabelen skal jumper settes til master.
Avatar billede web4you Nybegynder
06. juni 2002 - 12:37 #4
vis alt det her ikek virker så skal du købe nyt cd drev SORRY !
Avatar billede moebius Nybegynder
06. juni 2002 - 12:51 #5
Du kan osse prøve med at sætte CD-ROM drevet på den anden IDE-Controller, hvis der altså er en til...
Et nyt IDE kabel, 40 leder, koster kun 50,-...
Et 80 leder koster 250,-...
Avatar billede cykellapper Nybegynder
06. juni 2002 - 13:10 #6
hvad mener du med c og d? har din harddisk 2 patitioner?
Avatar billede jnielsen Nybegynder
06. juni 2002 - 21:22 #7
hvis du starter i DOS så husk at gøre det med CD-Rom understøttelse.
Evt. gå i bios og lav en auto-detect af alle IDE Contolers
Avatar billede gotcha Nybegynder
07. juni 2002 - 15:46 #8
cykellapper >> Jeg har én fysisk harddisk med 2 partitioner.

Men hvordan sætter jeg mit drev til at være slave?
Avatar billede skrewz Nybegynder
09. juni 2002 - 13:01 #9
Der sidder jumpere bag på drevet, rent fysisk.
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
09. juni 2002 - 13:07 #10
og der står måske oven på harddisken en anvisning, til hvordan man bruger dem
Avatar billede gotcha Nybegynder
09. juni 2002 - 14:24 #11
Bag på drevet sidder der en lille gul plastic-dims, som kan sidde flere forskellige steder. Men hvor?
Avatar billede cykellapper Nybegynder
10. juni 2002 - 23:32 #12
Den gule plasticdims er jumperen. Den kan sidde i tre positioner. Ovenover jumperen er der påtrykt CS / MA / SL. Jumperen skal sidde over de to SL-ben
Avatar billede gotcha Nybegynder
29. august 2002 - 22:30 #13
Drevet var defekt...