Avatar billede food4u.dk Nybegynder
05. juni 2002 - 22:59 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Kan man undgå if(isset($var)) {???

Hejsa

Jeg er ved at skifte fra ASP til PHP, og det driver mig til vanvid, at jeg hele tiden skal teste alle mine variabler med if(isset($var)) {, kan man ikke undgå det?

Her hjemme på min egen Apache virker det fint uden, man når det skal køre på a0.dks server, så skal den have det, hvorfor?

MVH
Christoffer
Avatar billede jelzin101 Praktikant
05. juni 2002 - 23:02 #1
hvorfor er det lige at du skal teste dem ? -et eksempel ?
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
05. juni 2002 - 23:06 #2
Hvis jeg har en sti: 127.0.0.1/?id=12, denne id skal så laves til en session:
session_register("id");

Men på a0.dks server skal jeg skrive:
if(isset($id)) {
session_register("id");
}

Ellers virker det ikke
Avatar billede jelzin101 Praktikant
05. juni 2002 - 23:14 #3
hmm er du sikker på at der skal " rundt om id ? (det kan også bare være mig - er lige kommet hjem fra grundlovsmøde....) men prøv uden ;)
Avatar billede invisibleman Nybegynder
05. juni 2002 - 23:17 #4
Skriv flg. i toppen af dine PHP scripts:

error_reporting(E_ALL ^ ~E_NOTICE);

eller sæt det samme i php.ini:

error_reporting = E_ALL ^ ~E_NOTICE
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. juni 2002 - 23:17 #5
Det er faktisk en god ide at bruge isset( $id ) også dehhjemme hvor du 'ikke behøver at gøre det'

if ( isset($id) ) {
    // variablen $id findes og har en værdi
}

if ( $id ) {
    // betyder
    // enten  variablen findes ikke
    // eller  variablen findes og har talværdien 0
    // eller  variablen findes og har boolean værdien false
    // eller  variablen findes og indeholder strengen "" (tom streng)
    // eller  (der er vist et par stykker mere)
}

Så selvom  if ( $id ) {  måske går godt i de scripts hvor du har brugt den er det en risikabel test at bruge for at teste om en variabel findes.

mvh JakobA
Avatar billede ztyxx Nybegynder
05. juni 2002 - 23:18 #6
i php.ini sætter du
error_reporting  =  E_ALL & ~E_NOTICE
så skal du ikke bruge isset()
Avatar billede ztyxx Nybegynder
05. juni 2002 - 23:19 #7
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
05. juni 2002 - 23:19 #8
det fylder jo for vildt hvis man skal teste alle variabler, og det er også hammer kedeligt at side og skrive :(

Men det er altsø nødvendigt :(
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. juni 2002 - 23:20 #9
Ups.  kon til at skrive somom det var den omvendte betingelse

if ( ! $id ) {

Allenfals. væn dig til at bruge  isset($id)  Den er ikke blevet fordi php folkene ønskede at lave en overflødig funktion.
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
05. juni 2002 - 23:22 #10
Øv bøv

Tak for hjælpen :)

Gider i smide nogle svar
Avatar billede theill Nybegynder
05. juni 2002 - 23:25 #11
du kan ogsaa bruge kode som:

  if (@$id) {
    ;
  }

det supresser fejl i det givne statement.
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
05. juni 2002 - 23:33 #12
Jeg tror ummiddelbart det lettest er at skippe PHP, og så bare fortsætte med ASP, det jo umuligt det her...
Avatar billede eflow Nybegynder
05. juni 2002 - 23:40 #13
asp er da umuligt ?  php er da meget mere logisk og lettere :p
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
05. juni 2002 - 23:44 #14
jeps, det synes jeg også

Men efter jeg fandt ud af det der l**t med isset, så skal jeg til at lave ALT OM :(
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
05. juni 2002 - 23:48 #15
Hvordan får man PHP til at skrive hvad der er galt, når der er noget galt?

Den skriver bare "The page cannot be displayed"
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. juni 2002 - 23:51 #16
LOL. Jeg har det lidt på samme måde med asp:

strSQL = "Update querys set visits = '" & replace(v_acum_id,"'","''") & "' where visiter_id=" & v_visiter_id & " AND side_id= " & v_side_id & " "

det aer fra det svar der blev accepteret i http://www.eksperten.dk/spm/220151 så man må formode det virker.

men sikket kaos af apostroffer og & tegn. gah :-))

Man skal altid igennem sådan en tilvænningsperiode imens kan lærer noget nyt.

mvh JakobA
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
05. juni 2002 - 23:53 #17
Du er måske ved at gå fra PHP til ASP?
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. juni 2002 - 00:13 #18
Sådan i det små :-))
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
06. juni 2002 - 00:16 #19
Jeg tror umiddelbart jeg prøver at holde mig til PHP, det kræver mindre af serveren, så vidt jeg ved.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
06. juni 2002 - 00:20 #20
jakoba: huh ? FRA PHP til ASP ? uha :( ...
Men okay, jeg lærte også kun PHP (til at starte med) for at få endnu en kompetance - og det kan man jo altid bruge til noget :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. juni 2002 - 00:29 #21
OK da, jeg modificerer  "til ASP, men absolut ikke fra PHP"
Målet er at lære ALLE sprogene :-))

Og jo, asp er en god kompetence at have. Der er grumme mange virksomheder der bruger det.

mvh JakobA
Avatar billede eflow Nybegynder
06. juni 2002 - 13:53 #22
jakoba>< ja der er (desvære) mange virksomheder der forguder mircosoft og deres asp ...