Avatar billede shjdsi Nybegynder
01. august 2000 - 10:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

vba programmering til MAPI

Hej!

Jeg får en fejl når jeg vil compilere følgende sætning.
Dim M as MAPI.Session
fejl:
userdefined type not defined.

Altså må det betyde at jeg ikke har adgang til mapi classen eller cdo classen. Hvilke dll filer skal jeg bruge, og hvor får jeg dem fra? Eller er problemmet et helt andet.

Jeg har kigget i \"refence\" for at se om jeg havde havde noget. Men jeg er jo ikke sikker på hvad det er jeg skal bruge.
Det hele bliver codet i Outlook 2000 VBA
Help me
Avatar billede henrikudsen Nybegynder
02. august 2000 - 02:26 #1
... bare et dumt spørgsmål, har du husket at smide CDO og Microsoft Outlook x.x på som reference i References?
Avatar billede shjdsi Nybegynder
02. august 2000 - 10:03 #2
Ja det har jeg nemlig, men jeg har læst mig til at man skal installere det som ekstra fra office 2000 cd. Men da jeg kun har outlook client 2000, må det object da også ligge på den cd!!
Det gør den ikke.
nogen ideer ??
Avatar billede buhl Nybegynder
03. august 2000 - 19:04 #3
Når du installere Outlook 2000 - installerer du så i \"Internet mail mode\" eller \"Corporate eller Workgroup\" mode. Det er kun de to sidstnævnte der indeholder MAPI og CDO da det er objekter der henvender sig til kommunikation til Exchange eller lignende....Håber det kan hjælpe lidt!!
Avatar billede shjdsi Nybegynder
04. august 2000 - 08:45 #4
Jeg er installaret som Coperate Workgroup op imod en exchange server.
Jeg kan se i min reference at jeg har :

Microsoft CDO for NTS 1.2 Library og
Microsoft CDO for Windows 2000 library
men jeg har ikke filen CDO.dll installeret og jeg tror det er de functioner den indeholder jeg mangler!

Avatar billede jper Nybegynder
04. august 2000 - 11:27 #5
Det her kan sende en mail husk referencen til CDO

Dim MinSession As Object
Dim MinBesked As Object
Dim MinModtager As Object

Set MinSession = CreateObject(\"MAPI.Session\")
MinSession.Logon \'Kan logge på automatisk med UID og PW som parametre

Set MinBesked = MinSession.Outbox.Messages.Add
MinBesked.Subject = \"Hej, her er en test\"
MinBesked.Text = \"Det er helt vildt hvad man kan med Outlook\"
Set MinModtager = MinBesked.Recipients.Add
MinModtager.Name = \"ET eller andet navn\" \'Per Jensen
MinModtager.Type = mapiTo
MinModtager.Resolve \'Oversæt navnet fra før til en e-mial adresse
MinBesked.Send
MinSession.Logoff