Avatar billede ssb Nybegynder
31. juli 2000 - 09:41 Der er 12 kommentarer

Nu skal jeg havde Linux

Jeg har nu endelig fået taget mig samen til at prøve linux. Så derfor har jeg downloadet Corel Linux.

Jeg vil gerne vide hvordan jeg laver en menu når computeren starter - hvor jeg kan vælge mellem Windows 98 Second Edition og Linux, det skal helst være sådan at jeg har 5 sekunder til at vælge linux, ellers vil den vælge win98

MVH

Simon
Avatar billede steffen Nybegynder
31. juli 2000 - 09:45 #1
Hvis du har installeret linux på en partition for sig selv (og ikke som en fil i FAT-systemet), kan du kigge på LILO. -> man lilo

(Måske nemmest at konfigurere fra Control Panel / linuxcnf).
Avatar billede renny Nybegynder
31. juli 2000 - 09:45 #2
det laver Linux automatisk, om den står på 5 sec. ved jeg ikke eller om det skal opsættes efterfølgendne.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
31. juli 2000 - 10:49 #3
Og ellers er der jo altid LoadLin.exe hvis du ikke fik installeret LILO (som kan være et helvede at få til at køre)...
Så vidt jeg husker ligger LoadLin sammen med brugsforvirring på cdrommen i et DOSUtils dir...
Avatar billede ssb Nybegynder
31. juli 2000 - 12:34 #4
er det LILO der kan lave en sådan menu ??
Avatar billede john Nybegynder
31. juli 2000 - 13:01 #5
Med Corel Linuz oprettes automatisk en startmenu som er ganske tiltalende. Desværre er den vist nok også besværlig at lave ændringer i. Lilo er er nem at ændre og arbejde med. som jeg husker det, at bliver Corels menu under aller omstændigheder først installeret. Herefter kan du \"ha\' backup!\" slette den den fra MBR og installere den lilo du forinden har oprettet.
Alternativt er at boote lilo fra diskette.
Avatar billede svindler Nybegynder
31. juli 2000 - 13:02 #6
http://sunsite.auc.dk/ldp/HOWTO/mini/Loadlin+Win95-6.html beskriver en procedure, der benytter autoexec.bat og/eller config.sys startup-menuen
Avatar billede ssb Nybegynder
31. juli 2000 - 13:10 #7
>>john

nu når du siger den opretter en automatisk
vil det så sige at man ikke kan blive fri for den, for det skulle jeg helst kunne, jeg ville gerne have en så jeg kan ændre i den slette oxovidere

Simon
Avatar billede steffen Nybegynder
31. juli 2000 - 13:11 #8
john: Hvordan tager man backup af MBR?
Avatar billede ssb Nybegynder
31. juli 2000 - 13:19 #9
>>svindler

det er et godt eksempel du har fundet, men jeg har lige et sprøgsmål:

I guiden skriver den at man skal sætte denne gemme denne kode som Linux.bat

@echo off
cls
echo.
choice /t:y,5 \"Do you wish to boot Linux? \"
if errorlevel 2 goto End
c:\\loadlin c:\\vmlinuz root=/dev/hdc2 ro
:End

Nedenunder står der så at den med denne kode (og denne: call c:\\linux i autoexec.bat) vil man med et tryk på Y starte Linux og et tryk på N starte win98 - der står også at hvis man ikke tykker på noget vil den starte linux efter 5 sekunder, men det var jo lige omvendt jeg gerne ville have det:

Bekræftelse af windows start eller linux, og hvis ingen bekræftelse auto start efter 5 sekunder

Avatar billede steffen Nybegynder
31. juli 2000 - 13:25 #10
Udskift

choice /t:y,5 \"Do you wish to boot Linux? \"

med

choice /t:n,5 \"Do you wish to boot Linux? \"

...
Avatar billede john Nybegynder
31. juli 2000 - 15:17 #11
Jeg har tidlige haft corellinux 1.1 installereret.
Jeg husker ikke, at man under installationen kan fravælge corels bootmenu. Men hvis man efter installationen får lavet en bootdiskette med lilo (Vær sikker på den virker inden du sletter noget!) kan du slippe for corels menu med komandoen fdisk /mbr afviklet i roden på din master boot (typisk C:)

Backup af MBR?
Det tror jeg ikke man kan. Min erfaring er, at windows heldigvis selv finder ud af at genetablere denne. Men for at være helt sikker på at få liv i maskinen igen er det altså et must at at have virksom(me) bootdisket(ter) inden man piller ved mbr.

Om du vil bruge lilo eller loadlin er vel en smagsag. Fordelen ved loadlin er, at du ikke skal pille ved mbr idet, at loadlin er et lille program som indlæse og afvikles fra autoexec.bat
Avatar billede m_abs Nybegynder
28. oktober 2000 - 03:04 #12
Hvis du bruger Lilo, hvilket jeg mener er standard med Corel Linux.

Så er det meget nemt:
Du åbner et terminals-window(console) og skriver
lilo -D MS_Windows
hvis du engang vil sætte den tilbage til Linux som standard så skriv,
lilo -D []_{}
Husk store og små bogstaver.

Hvis jeg husker korrekt, så kan du også ændre pausen(delay) ved brug -dxx (lille d og xx=sekunder) sammen med lilo -D MS_Windows

Håber det kan bruges.