Avatar billede alexander_j Nybegynder
01. juni 2002 - 18:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål om 'loadVariables ("myscript.asp" , 0, vars=POST)'

Det hele handler om fælgende stykke kode, som man bruger, når man vil hente data fra fx en database via ASP eller PHP: loadVariablesNum ("myscript.asp" , 0, vars=POST)

Kan nogen forklare mig forskellen på loadVariables og loadVariablesNum?

Og kan nogen fortælle mig hvorfor man skulle bruge 'GET' i stedet for 'POST*, når 'POST' gør det samme, og oven i købet kan indeholde større mængder tekst?

Vh. Alexander
Avatar billede nakalay Nybegynder
01. juni 2002 - 18:19 #1
forskellen på de to er jo bare at man med loadVariablesNum bruger level og med loadVariables bruger target...

man bruger vel GET hvis man skal sende en mindre mængde variabler...der står:

The GET method appends the variables to the end of the URL, and is used for small numbers of variables. The POST method sends the variables in a separate HTTP header and is used for long strings of variables.

...under loadvariables reference!
Avatar billede nakalay Nybegynder
01. juni 2002 - 18:20 #2
men husk jeg ved ingenting om sådan noget ;)  ...så du skal ikke stole på min mening alene!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
02. juni 2002 - 14:46 #3
nakalay --> Tak for svaret angående loadVariables vs. loadVariablsNum :-) Den havde jeg ikke helt fanget før nu!

Angående 'GET' og 'POST' så læste jeg også et sted, at 'GET' er til små mængder data (max. 250 tegn), mens POST også kan arbejde med store mængder data (250+) - men umiddelbart så synes jeg, at POST fungere fint til små mængder data også, så hvorfor skulle man bruge 'GET'? Hvad er fordelen ved 'GET'? Er det hurtigere med 'GET'? Mindre belastende for serveren? Eller hvad?

Vh. Alexander
Avatar billede barklund Nybegynder
03. juni 2002 - 11:39 #4
Her skulle være alt om loadVariables og dets betydning i flash...

http://www.eksperten.dk/spm/174173

Jeg har selv svaret, så jeg ved det er rigtigt.... :o)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. juni 2002 - 14:37 #5
barklund --> I dit svar på http://www.eksperten.dk/spm/174173 nævner du også at GET går gennem URL'en mens POST går udenom (hvilket jeg egentligt godt vidste)!

Men stadigvæk står jeg tilbage med spørgsmålet om hvorfor bruge GET?
Nu har jeg kun arbejdet med loadVariables og ASP - måske er det ved andre kombinationer ikke muligt at bruge POST? Jeg kan stadig ikke se hvad fordelen er ved GET! Hvorfor skal man kunne hente sine variable via URL'en - når det går fint med POST?

Vh. Alexander
Avatar billede barklund Nybegynder
04. juni 2002 - 14:32 #6
GET kan man bruge uden at lave en form (når vi snakker html):

<a href="min.asp?var1=hej&var2=hejsa">Klik</a>

Og så bliver de to variabler sendt med... Brugeren kan endda sende dem selv ved at taste dem ind på siden. Dette faktum udgør nogle gange en fordel - andre gange en stor sikkerhedsrisiko...

Når du sender fra flash, så kan du sende fra en hvilken som helst tidslinie med:

loadVariables("min.asp?var1=test");

Og så sender du KUN var1 og ikke andet. Skriver det en GET eller POST, så sender du samtlige variabler på tidslinien og kan hvis du ikke passer på opnå meget store tider til hentning af asp'en...

Derfor bør man bruge (selvskrevne) GET, når man sender få variabler (med mindre man har styr på antallet af variabler i tidslinien) og POST, hvis en hel tidslinie indeholdende en større from skal sendes. Men der er selvfølgelig ingen regler på området, så det ovenstående er blot min praksis. Jeg sender meget sjældent store mængder variabler fra Flash, så jeg sender faktisk altid ved selv at angive mine variabler i søgestrengen. Så er jeg 100% sikker på, hvad de hedder og hvilke der er med.

Gør som du vil - der er ingen facitliste :o)

/Barklund
Avatar billede alexander_j Nybegynder
04. juni 2002 - 15:12 #7
Barklund --> Det er nu heller ikke fordi jeg ønsker en facitliste :-) Jeg tænkte bare, at når Macromedia putter to muligheder ind til overførsel af variabler, så var det fordi der var fordele og ulemper ved hver af dem! Men umiddelbart lyder det til at 'GET' er overflødig :-(

Du får pointene fordi du virkelig har givet dig tid til at prøve at afklare dette spørgsmål for mig :-)

Vh. Alexander