Avatar billede bibelskolen Nybegynder
31. maj 2002 - 11:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

ændring af font typen

jeg forsøger at programere lidt i delphi4, i de programmer jeg laver har jeg en del memoer, jeg indstillingen er sat til at skrifttyben font skal være ms sans serif , men jeg vil meget gerne have at den istedet var times new roman eller en anden skrifttype, det kan jeg også ved af gå ind i font og ændre skrifttypen, men ved det næste memo skal jeg igen ind og ændre på font for at få times new roman,

hvordan får jeg den til altid at starte op i times new roman og IKKE  ms sans serif
Avatar billede martinlind Nybegynder
31. maj 2002 - 11:32 #1
Lav en nedarvning og brug den.
Avatar billede bibelskolen Nybegynder
31. maj 2002 - 11:50 #2
hvad er en nedarving og hvordan laver jeg en sådan?
Avatar billede martinlind Nybegynder
31. maj 2002 - 11:54 #3
Du laver en Ny Comp. der arver fra TMemo. Laver lige et eks.
Avatar billede martinlind Nybegynder
31. maj 2002 - 11:56 #4
unit MemoEx;

interface

uses
  Windows, Messages, SysUtils, Classes, Controls, StdCtrls;

type
  TMemoEx = class(TMemo)
  private
    { Private declarations }
  protected
    { Protected declarations }
  public
    { Public declarations }
    constructor Create( aOwner : TComponent ); override;
  published
    { Published declarations }
  end;

procedure Register;

implementation

procedure Register;
begin
  RegisterComponents('MyComps', [TMemoEx]);
end;

{ TMemoEx }

constructor TMemoEx.Create(aOwner: TComponent);
begin
  inherited;
  Font.Name := 'Arial';
  Font.Size := 12;
end;

end.
Avatar billede martinlind Nybegynder
31. maj 2002 - 11:57 #5
Denne kode smider du i en unit, der efter vælger du install comp. og peger på denne unit

/Martin
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2002 - 12:40 #6
Memo1.Font.name := 'Times new roman';

sæt den i formens onCreate
Avatar billede hermandsen Juniormester
31. maj 2002 - 13:06 #7
Sæt alle memo'ernes ParentFont Property til True (det er de som standard), og sæt så skrifttypen til det den skal være:

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
  Font.Name := 'Times New Roman';
end;

Så sætter du alle memo'ernes font til den samme som den din form har, altså Times New Roman.

//hermandsen
Avatar billede martinlind Nybegynder
31. maj 2002 - 13:09 #8
Og ALLE andre controller på formen vil også skifte, den smart og nemme måde er som jeg har beskrevet, det er forøvrigt også sådan Borland anbefaler at man gør ( læs hjælpen )
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2002 - 13:13 #9
:)
Avatar billede hermandsen Juniormester
31. maj 2002 - 13:24 #10
>>martinlind
Det var også bare et foreslag... Hvis manden alligevel ikke har endet på sin form end memoer så kan det jo være fint nok! ;) Men vil give dig ret i at din metode nok er mere velegnet hvis han bare skal bruge en standard memo der hver gang har Times New Roman! ;)