Avatar billede svendengelse Nybegynder
28. juli 2000 - 23:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Scsi boot problem

Jeg kan ikke få bootet min nye pc.
Jeg skiftede til et Plextor 40max cdromdrev og et side-2930u+ kort.
Min \"gamle\" scsi boot diskette kan godt finde plextordrevet, men det bliver tildelt C: og kan derfor ikke installere windows98.
Jeg har oprettet partitioner, inddelt harddisken(ide) i drev og formatteret, men intet hjælper.
Jeg kan ikke boote fra cdrom. Så melder den ugyldig systemdisk.Zitech mente at jeg skal kunne boote direkte fra windowscdrommen, men det duer ikke hverken før eller efter en fdisk.
Jeg har ændret bootsekvens i bios, men lige lidt hjælper det.
HJÆLP
Avatar billede denboj Nybegynder
28. juli 2000 - 23:59 #1
Prøv at gå ind i BIOS - ændr booten til cd-rom - save and exit bios

Isæt windows cd-romen nu

Her får du tre muligheder

1. instalere windows fra cd-rom
2. starte med cd-rom support
3. starte uden cd-rom support

Prøv at vælge etteren og se hvad der sker :-)
Avatar billede denboj Nybegynder
29. juli 2000 - 00:01 #2
Ovenstående er forøvrigt uden bootdiskette :-)
Avatar billede denboj Nybegynder
29. juli 2000 - 00:04 #3
Jeg fatter forøvrigt ikke hvorfor alle er så vilde med de der startdisketter. De dúr alligevel aldrig
Avatar billede denboj Nybegynder
29. juli 2000 - 00:05 #4
Hov jeg læste det lige ordentlig igennem nu. Er der en stor fed klam ridse på windows cd-en ? ? ?
Avatar billede svendengelse Nybegynder
29. juli 2000 - 00:14 #5
Windows cdrommen er fin og virker i den anden pc.
Uanset hvilken bootsekvens jeg vælger i bios får jeg beskeden -ugyldig systemdisk - og kan kun komme videre ved at isætte en bootdiskette.
Bootdisketten kan godt finde windowscdrommen, men den ligger på C:
Avatar billede denboj Nybegynder
29. juli 2000 - 01:21 #6
Sig mig engang, melder den ugyldig systemdisk lige efter at den har søgt på floppy - Eller gør den det uanset hvad ? ? ?
Avatar billede svendengelse Nybegynder
29. juli 2000 - 10:48 #7
Kun ved boot fra cdrom.
Den læser gerne en bootdiskette ind, laver gerne partitioner, formatterer osv., og min scsi bootdiskette finder også cdrom-drevet.
Problemet er bare at cdromdrevet bliver fundet på C: og den kan jo ikke installere windows på windows cdrommen!
Avatar billede hanno Nybegynder
29. juli 2000 - 11:16 #8
På din SCSI boot diskette, skal du checke din Autoexec.bat og din Config.sys, der står noget i retning af:

Config.sys:

device=x\\xxxx\\xxxxxxx.sys /d:xxxxxx1 (Står der mere efter her ???) f.eks /L:x ???
L:X kan i nogle tilfælde stå her....

Autoexec.bat:

x:\\xxx\\mscdex.exe /d:xxxxxxxx1 (Her kan du skrive L:E og dit cd-rom drev får drev E)
L:E = Letter=drevbogstav (IKKE noget med /d:xxxxxx at gøre

Ellers skriv dine Autoexec.bat og Config.sys ind her og jeg skal rette dem til for dig...

\\\\Hanno
Avatar billede renis Nybegynder
29. juli 2000 - 16:07 #9
Er der bios på din SCSI controller, så tjek dine id nummer og se hvilket ID nummer på controlleren der står til boot ID
Avatar billede atomizer Nybegynder
29. juli 2000 - 16:48 #10
Din SCSI-Controller skal have en bios, for at kunen boote fra en hd eller en cdrom.
Hvis den ikke har det så kan du godt glemme alt om at boote fra cdrom-drevet.

Hvis den har en bios så skal du gå ind i setuppen (på din scsi controller, f.eks. tryk \"ctrl+a\" (ved adaptec))
Vælg da, at man skal kunne boote fra cdrom.

Det er din scsi-controller som brokker sig.

//Atomizer
Avatar billede svendengelse Nybegynder
31. juli 2000 - 22:07 #11
Efter et besøg hos Zitech lavede de en ny bootdiskette som virker(312,-kr)
Der er stadig store problemer.
Windows er installeret, men genstart går i sort hver anden gang og indtil jeg fjernede lydkortet påstod den at der ingen harddisk fandtes ved genstart.
Måske er der en hardwarefejl, men der er en uprøvet sag. Den har fundet en ukendt enhed som betegnes: PCI mass storage controller.
Intet af det medfølgende software - heller ikke windows - er i stand til at finde en driver til denne enhed.
Har nogen af Jer en ide?
Avatar billede hanno Nybegynder
01. august 2000 - 08:06 #12
Du jar nok en ATA-66 (100) Controller på dit Motherboard... Gå ind på http://support.iwill.net
og find en driver....

Hvis du ikke har nogen IDE harddisk behøves den ikke...

\\\\Hanno
Avatar billede svendengelse Nybegynder
03. august 2000 - 16:46 #13
Point til hanno som ramte rigtigt både med bootdiskettens auto og config, og som med sin sidste kommentar om ata 66 ramte sømmet på hovedet.
Der viste sig dog også at være hardwarefejl og pc\'en er nu sendt til reperation hos Zitech.
Tak for hjælpen til alle.