Avatar billede sjsat Nybegynder
28. juli 2000 - 16:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

javascript - udregning

Hej

Jeg har en database med nogle tal og noget info, det trækker jeg ud af den via ASP, og så skal jeg bruge et javascript der kan lægge de tal sammen, man vælger i en dropdown menu, nogle der kan hjælpe mig med det?
Avatar billede steven Nybegynder
28. juli 2000 - 19:43 #1
Jeg er lige med på en lytter...
/Steven
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
28. juli 2000 - 22:32 #2
Måske bare mig, men kan du ikke lige skære ud i pap hvad det er du vil have ?? (gerne med lidt pseudo kode)...
Avatar billede dr-data Nybegynder
29. juli 2000 - 01:10 #3
helt enig med tigerdyr
Avatar billede sjsat Nybegynder
29. juli 2000 - 07:04 #4
altså.. et script der kan regning nogle tal sammen, og de tal står i et textfield, de skal lægges sammen i bunden af siden.. det skal bruges til at man kan \"bygge\" sin egen computer på en side, så kan man vælge produkter ud fra en database, og så regner den selv prisen ud...
Avatar billede steven Nybegynder
29. juli 2000 - 09:11 #5
Hej sjsat,

Jeg har et bud her på noget der virker, men er det det du gerne vil have? - Hvis ikke, så må du komme med et ændringsforslag!

<script>
<!--

function beregn()
{
    var t1 = parseInt(document.udregning.box1.value)
        var t2 = parseInt(document.udregning.box2.value)
      var res = t1 + t2
      document.udregning.resultat.value = res
}//-->
</script>

<HEAD>
</HEAD>
<BODY>
    <FORM ACTION=\"java script:beregn()\" METHOD=\"POST\" NAME=\"udregning\">
        <input value=\"0\" name=\"box1\">
        <input value=\"0\" name=\"box2\">
        <input name=\"resultat\" value=\"\">
        <INPUT TYPE=\"submit\" VALUE=\"kør\" NAME=\"send\">
    </FORM>
</BODY>
</HTML>

/Steven
Avatar billede poet Nybegynder
30. juli 2000 - 01:31 #6
Når jeg læser, hvad sjsat skriver, for jeg det indtryk, at han tænker på en tekst-listboks (hvor man kan vælge flere varer ved at holde <CTRL> nede), og så et script der, når man klikker, finder priserne for varerne i listboksen, regner dem sammen, og viser dem i et felt.
Eller er det bare mig, der er helt i skoven?
Avatar billede sjsat Nybegynder
30. juli 2000 - 07:05 #7
poet: du har forstået mit spørgsmål rigtigt....
Avatar billede webnext Nybegynder
01. august 2000 - 01:13 #8
Hej med dig
prøv at kigge på dette script

www.webnext.dk/w-atx.asp

god vind !!
Avatar billede webnext Nybegynder
01. august 2000 - 01:15 #9
Sorry prøv lige denne istedet

www.webnext.dk/shop/w-atx2.asp

Hej fra Kim
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2000 - 19:58 #10
<ole>
Prøv det her:

<html>
<head>
<script language=JavaScript>
<!--
function calc(what) {
    result = 0;
    for (i=0; i<what.mySelect.length; i++) {
        if (what.mySelect.options[i].selected == true) {
            result += eval(what.mySelect.options[i].value);
        }
    what.myResult.value = result;
    result = result+\"\";
    dkResult = result.substring(0,result.indexOf(\'.\')) + \",\" + result.substring(result.indexOf(\'.\')+1,result.length);
    if (dkResult.substring(dkResult.indexOf(\',\')+1,dkResult.length).length<2) {
        dkResult += 0;
    }
    what.showResult.value = dkResult;
}
// -->
</script>
</head>
<body>

<form name=minForm>
    <select name=\"mySelect\" size=4 multiple>
        <option value=\"100.25\">kr. 100,25
        <option value=\"150.30\">kr. 150,30
        <option value=\"200.50\">kr. 200,50
    </select><br>
    <input type=text name=myResult><br>
    <input type=text name=showResult value=\"kr. 0,00\"><br>
    <input type=button value=\" beregn \" onclick=calc(document.minForm);>
</form>

</body>
</html>

Grunden til, der er to text-inputs, er at JavaScript arbejder med et decimal-punktum - hvor dansk standard er et decimal-komma. Feltet \'showResult\' er til fremvisning af resultatet og \'myResult\' er det felt, du skal bruge til din asp.
\'myResult\' ændres naturligvis til \'type=hidden\' - \'type=text\' er kun for, du kan se, hvad der sker.
/Vh
</bole>