Avatar billede sunero Nybegynder
29. maj 2002 - 13:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Exchangeserver afviser udgående mail.

Jeg har et lille netværk der kører windows 2000 server med exchange 2000 og windows 2000 client maskiner.

Når jeg sender en mail gennem outlook til XXX@XXX.dk får jeg følgende besked tilbage fra administrator:
___________________________________________________
Der kunne ikke leveres til følgende modtager(e):

      'XXX@XXX.dk' den 29-05-2002 13:25
            Der opstod kommunikationsproblemer via SMTP med modtagerens mailserver. Kontakt systemadministratoren.
            <applserver.YYY.LOCAL #5.5.0 smtp;501 Error: user YYY@YYY.dk cannot send mail through this server>
__________________________________________

Og det er kun når jeg sender e-mail til domænet XXX.dk.

Jeg har prøvet at sende en mail til XXX@XXX.dk via webmail, og det fungerer fint. Altså må der være en fejl i min Exchange server.

Er der nogen der har et forslag ?

Sune
Avatar billede maelms Nybegynder
29. maj 2002 - 14:55 #1
Det som skjer er at din server står i en Realtime Blackhole list og at motageren benytter tjenesten som innebærer at han ikke motar mail fra servere i en rbl. http://mail-abuse.org/rbl/

Det finnes flere rbl'er du må finne ut hvilken du står i.

du kan prøve å telnete fra din mail server til mail serveren du ikke får sent til på port 25 der kan den gi deg info om hvilken liste og adressen dit.
Avatar billede sunero Nybegynder
30. maj 2002 - 18:18 #2
Jeg har selv fundet svaret:
Da begge domænerne xxx.dk og yyy.dk er hostet det samme sted, kunne der ikke sendes mails mellem disse domæner, da xxx.dk både var oprettet med mailløsning og vidrestilling af mails til min server hos udbyderen. Løsningen var at slette mailløsningen hos udbyderen.
Avatar billede sunero Nybegynder
30. maj 2002 - 18:19 #3
Så jeg lukke spørgsmålet