Avatar billede tdh Nybegynder
28. maj 2002 - 17:19 Der er 1 kommentar og
1 løsning

PHP - session objecter!

Jeg sidder og slås lidt med et object i PHP.
Jeg kan skrive og læse i det ved eks.:
$HTTP_SESSION_VARS['rz->By']="Taastrup";

Dette fungerer glimrende, problemet er mine metoder. Jeg kan ikke ændre mine variable gennem disse:
I filen class_test.php prøver jeg at sætte Brugernavn, og i filen varscope_test2.php udskriver jeg variablen men den er tom:

Jeg vil gerne have noget meget konkret, for jeg er meget desperat....

Mit eksempel skal virke SOMEHOW!!!!
Nedenfor er al min kode:

Fil: class_test.php
<?php
session_start();

include("classes/user.php");

$HTTP_SESSION_VARS['$rz'] = new user_ses();
$HTTP_SESSION_VARS['rz->By']="Taastrup";

$HTTP_SESSION_VARS['rz->check_input("Brugernavn","Thomas")'];

$HTTP_SESSION_VARS['rz->Log_stat']="Off";
echo($HTTP_SESSION_VARS['rz->By']);
echo($HTTP_SESSION_VARS['rz->Brugernavn']);

?>
<a href="varscope_test02.php">Klik her</a>

Fil: varscope_test02.php
<?php
session_start();
echo("TEST :" . $HTTP_SESSION_VARS['rz->By']);
echo("Brugernavn:" . $HTTP_SESSION_VARS['rz->Brugernavn']);

If ($HTTP_SESSION_VARS['rz->Log_stat']=="Off")
{
    $HTTP_SESSION_VARS['rz->Log_stat']="On" ;
    echo("Off");
}
Else
{
    $HTTP_SESSION_VARS['rz->Log_stat']=="Off" ;
    echo("On");
}
$HTTP_SESSION_VARS['rz->BY']="Nakskow";

?>
<a href="varscope_test02.php">Klik her</a>

Fil: user.php
<?php
# Classes by Thomas D. Hansen IKT Stud #8351
    # Set script time limit to 120 seconds.
    set_time_limit(120);
    /*
        Class    :    session
        Purpose  :    mannage user on www.televogterne.dk
        Variables :
                        sqlhost
                        sqluser
                        sqlpass
                        username        - Username to login
                        Password        - Password to login
                        Husstand_nr      - ID for the Houshold
                        Bruger_navn      - Name on the Houshold
                        Vej              -
                        Husnummer
                        Etage
                        By
                        Postnummer
                        Email_adr
                        Status          - Where is the user in the process
                        Log_stat        - Is the user Logged IN or Logged Off

        Functions :
            login ()        - Check Username and Password, and create Object
            create ()        - Creates a new Houshold (stores variables in table)
            delete ()        - Deletes a Houshold (deletes variable in table)
            set_var (Variable,Value)      - Gives the Variable the desirede value!

                    bool source(string image_file)
                        Loads image_file as the active source image

                    bool resize()
                        Performs a pixel resize on the source image

                    bool resample()
                        Performs a resample on the source image

            All returns true on success, otherwise false.
    */
    class user_ses
    {
          var $sqlhost;        #
              var $sqluser;            #
              var $sqlpass;            #

              var $err;                  # Error Output String
              var $err_no;            # Error No.

              var $username;        # Username to login, String 20 characters long
              var $Password;        # Password to login, String 20 characters long
              var $Husstand_nr;    # ID for the Houshold, Integer
              var $Brugernavn;    # Name on the Houshold, String 40 characters long
              var $Vej;            # Adress, String 60 characters long
              var $Husnummer;      # Number, String 10 characters long
              var $Etage;          # Floor, String 10 characters long
              var $By;              # City, String 60 characters long
              var $Postnummer;      # Postal code, String 4 characters long
              var $Email_adr;      # Email adress, String 60 characters long
              var $Status;          # Where is the user in the process
              var $Log_stat;        # Is the user Logged IN or Logged Off

        # Main function
        function user_ses()
        {
              # Initialize variables with default values
              $this->$sqlhost="thomas";
              $this->$sqluser="";      #
              $this->$sqlpass="" ;      #
              $this->$username="";      # Username to login, String 20 characters long
              $this->$Password="";      # Password to login, String 20 characters long
              $this->$Husstand_nr="";  # ID for the Houshold, Integer
              $this->$Brugernavn="";      # Name on the Houshold, String 40 characters long
              $this->$Vej="";          # Adress, String 60 characters long
              $this->$Husnummer="";    # Number, String 10 characters long
              $this->$Etage="";        # Floor, String 10 characters long
              $this->$By="";            # City, String 60 characters long
              $this->$Postnummer="";    # Postal code, String 4 characters long
              $this->$Email_adr="";    # Email adress, String 60 characters long
              $this->$Status="Start";  # The user is now starting
              $this->$Log_stat="Off";  # The user is not logged in
        }

        # Check if variable is OK!
        function check_input($Variable,$Value)
        {
              switch ($Variable)
              {
                  case "Brugernavn":
                        If (strlen($Value)<4)
                        {
                            return ("Brugernavnet skal være på mindst 4 karakterer.<br>");
                        }
                        Elseif (strlen($Value)>20)
                        {
                            return ("Brugernavnet må højest være på 20 karakterer.<br>");
                        }
                        Else
                        {
                            $this->Brugernavn="test";
                            return ("");
                        }
                  break;

                  case "Fornavn":
                        If (strlen($Value)<1)
                        {
                            return ("Du skal indtaste dit fornavn.<br>");
                        }
                        Elseif (strlen($Value)>60)
                        {
                            return ("Fornavnet må højest være på 60 karakterer.<br>");
                        }
                        Else
                        {
                            return ("");
                        }
                  break;

                  case "Efternavn":
                        If (strlen($Value)<1)
                        {
                            return ("Du skal indtaste dit efternavn.<br>");
                        }
                        Elseif (strlen($Value)>60)
                        {
                            return ("Efternavnet må højest være på 60 karakterer.<br>");
                        }
                        Else
                        {
                            return ("");
                        }
                  break;

                  case "Vej":
                        If (strlen($Value)<1)
                        {
                            return ("Du mangler indtaste vejnavn.<br>");
                        }
                        Elseif (strlen($Value)>60)
                        {
                            return ("Vejnavnet må højest være på 60 karakterer.<br>");
                        }
                        Else
                        {
                            return ("");
                        }
                  break;

                  case "Husnummer":
                        If (strlen($Value)<1)
                        {
                            return ("Du skal indtaste husnummer.<br>");
                        }
                        Elseif (strlen($Value)>10)
                        {
                            return ("Husnummer må højest være på 10 karakter.<br>");
                        }
                        Else
                        {
                            return ("");
                        }
                  break;

                  case "Etage":
                        If (strlen($Value)>10)
                        {
                            return ("Etage må højest være på 10 karakterer.<br>");
                        }
                        Else
                        {
                            return ("");
                        }
                  break;

                  case "Postnummer":
                        If (strlen($Value)!=4)
                        {
                            return ("Dit postnummer skal være på fire cifre.<br>");
                        }
                        Else
                        {
                            return ("");
                        }
                  break;

                  case "By":
                        If (strlen($Value)<1)
                        {
                            return ("Du skal indtaste by.<br>");
                        }
                        Elseif (strlen($Value)>60)
                        {
                            return ("Bynavnet kan højest være på 60 karakterer.<br>");
                        }
                        Else
                        {
                            return ("");
                        }
                  break;

                  case "Email_adr":
                        If (!ereg("^.+@.+\..+$", $Value))
                        {
                            return ("Du skal indtaste en gyldig email adresse.<br>");
                        }
                        Else
                        {
                            return ("");
                        }
                  break;

                  case "Password1":                  // Ignorer

                        {
                            return ("");
                        }
                  break;

                  case "Password2":                  // Ignorer

                        {
                            return ("");
                        }
                  break;

              }
              Return("Funktionsfejl - ukendt variabel: ".$Variable."<br>");
    }

        function check_pass($Pass1,$Pass2)
        {
              If ($Pass1 != $Pass2)
              {
                  return ("Du har indtastet forkert i et af Password felterne, prøv igen");
              }
              If (strlen($Pass1)<4 or strlen($Pass2)<4)
              {
                  return ("Dit password skal være på mindst 4 karakterer.");
              }
              If (strlen($Pass1)>20 or strlen($Pass2)>20)
              {
                  return ("Dit password må højest være på 20 karakterer.");
              }
              return ("");
        }

        function create_user($Navn, $Password, $Fornavn, $Efternavn, $Vej, $Husnummer, $Etage, $Postnummer, $By, $Email,$Type)
        {
              if (!($link = mysql_pconnect ("localhost","happyweb4ucom","17858")))
              {
              return("Der er ingen forbindelse til databasen.");
              }

              if (!($newresult = mysql_db_query("happyweb4ucomdb", "INSERT INTO bruger (`Brugernavn`, `Password`, `Fornavn`, `Efternavn`, `Vej`,`Husnummer`, `Etage`, `Postnummer`, `By`, `Email_adr`, `Type`)
              VALUES ('$Navn', '$Password', '$Fornavn','$Efternavn' , '$Vej', '$Husnummer', '$Etage', '$Postnummer', '$By', '$Email','$Type')")))
              {
                  return("Brugernavnet <b>". $Navn ."</b> er i brug, prøv venligst med et nyt brugernavn.");
              }
              return("");
        }

?>
Avatar billede jan_k Nybegynder
29. maj 2002 - 02:02 #1
Hmmm. jeg har godtnok ikke rodet så meget med objekter i PHP, men jeg mener du assigner dine session vars forkert.

Din linie:
$HTTP_SESSION_VARS['$rz'] = new user_ses();
Er jeg rimelig sikker på skal lyde:
$HTTP_SESSION_VARS['rz'] = new user_ses();

Ud over det, alle de steder du kalder metoder og assigner/læser variable i objektet, mener jeg at '->' skal stå udenfor de kantede paranteser efter "$HTTP_SESSION_VARS", fx:

Din linie:
$HTTP_SESSION_VARS['rz->By']="Taastrup";
Mener jeg skal lyde:
$HTTP_SESSION_VARS['rz']->By="Taastrup";

Evt. lav en lokal variabel, $rz, som du bruger til at arbejde med objektet - og så til sidst smider du objektet over i SESSION_VARS, så sparer du dig selv for en masse tastearbejde, og får noget kode der er nemmere at læse.

Altså:
$rz=new user_ses();
$rz->By="Taastrup";
....
$HTTP_SESSION_VARS["rz"]=$rz;

Håber det hjælper
Avatar billede tdh Nybegynder
29. maj 2002 - 11:02 #2
Tak for hjælpen.