Avatar billede sjsat Nybegynder
27. juli 2000 - 10:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

søg ?

Kan man lave en simpel søgemaskine i javascript, der søger xx antal html sider igennem for et bestem ord, som man søger på, og så skriver den hvis sider der indholder det ord, med link til siden... noget der kan laves??
Avatar billede limemedia Nybegynder
27. juli 2000 - 10:43 #1
Desværre ikke. Du skal bruge serverside til det !
Avatar billede helle_fred Nybegynder
27. juli 2000 - 10:57 #2
Men der findes gratis webservices, som kan klare dette. En god service er Free Find på www.freefind.com - som også tilbyder at generere site-map.
Avatar billede limemedia Nybegynder
27. juli 2000 - 11:01 #3
Det er nemt at generere data til HTML sider således de kan søge statisk i sider, men ændres siderne - eller tilføjes flere - skal der genereres index\'es igen og igen.
Avatar billede helle_fred Nybegynder
27. juli 2000 - 11:04 #4
ljweb: en service som Free Find har skam en robot, som klarer denne side af sagen automatisk ganske regelmæssigt - indeksringen kan suppleres med at man bestiller en ekstra indeksering - for eksempel når man har ændret meget.
Avatar billede helle_fred Nybegynder
27. juli 2000 - 11:06 #5
... men der er selvfølgelig andre minusser: lidt bannerannoncer og afhængighed af en fremmed server. Lige Free Finds lader efter min erfaring til at være god; men generelt er det irriterende, når der skal hentes noget andre steder fra - ustabilitet og ventetid, som man ikke selv har styr på.
Avatar billede limemedia Nybegynder
27. juli 2000 - 11:07 #6
så er det ikke en JavaScript søgning på egen side som spørgsmålet lød på.

Der er mange \"gratis\" søgemaskiner på nettet - hvor de fleste (og bedste) vil skrive deres logo m.v. på din side.  Således har man ikke selv 100% magt over hvad der vises, hvordan og hvorfor.

Jeg kender ikke FreeFind personligt, men et kort besøg på deres site antager jeg at den også hører til ovenstående kategori
Avatar billede helle_fred Nybegynder
27. juli 2000 - 11:14 #7
... nej, det er ikke en JavaScipt-søgning. Jeg tilslutter mig helt dit svar: at man ikke kan lave sådan noget i JavaScipt. Og ja, de \"gratis\" tjenester er irriterende - men kan dog være brugbare i en snæver vending, f.eks på mere private sider.
Avatar billede sjsat Nybegynder
27. juli 2000 - 11:16 #8
Siderne skal kunne køres offline... og de bliver ikke opdateret.. det bliver et antal sider, og ikke flere.. f.eks. 8 sider.. kan man så lave det?
Avatar billede limemedia Nybegynder
27. juli 2000 - 11:19 #9
En mulighed er at ligge keywords ind i et array og søge i arrayet, men det skal gøres manuelt eller med et script. Dette script vil så trække de relervante keywords ud af fx. META beskrivelserne.

Dette vil kunne copy\'n\'paste direkte ind som JS der kan køre lokalt... Det var da en mulig løsning
Avatar billede helle_fred Nybegynder
27. juli 2000 - 11:35 #10
Jeg har engang lavet et script, som du måske kan bruge. Søgeord og addresse skal sættes ind i linier i scriptet pr håndkraft.

Se scriptet på http://hjem.get2net.dk/web/
Avatar billede msa Nybegynder
27. juli 2000 - 12:07 #11
Brug denne kode:

<HTML>
<Head>
<BODY BGCOLOR=\"black\" TEXT=\"white\" LINK=\"#000080\" VLINK=\"#800040\" ALINK=\"#FF0000\"></BODY>
<META NAME=\"Generator\" CONTENT=\"Stone\'s WebWriter 3\">
<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\">
    <!-- skjul for ældre browsere

    Keyword = new Object();
    Descrip = new Object();
    Address = new Object();

// Keyword[0] = 5 er hvor mange adresser den skal søge i
// jo mindre tallet er jo hurtiger er søgemaskinen
Keyword[0] = 3

//skriv alle søgekriterierne ind her
//brug skabelonen
//Keyword er det ord man søger på
//Descrip er beskrivelsen
//Address er addressen

Keyword[1] = \"søgemaskine\"
Descrip[1] = \"Danmarks mest benyttede søgemaskine\"
Address[1] = \"http://www.jubii.dk\"

//du må godt lave 2 forskellige søgeord (eller flere) til hver side

Keyword[2] = \"søgemaskiner\"
Descrip[2] = \"Danmarks mest benyttede søgemaskine\"
Address[2] = \"http://www.jubii.dk\"

// der må godt være to keywords på søgemaskine

Keyword[3] = \"søgemaskine\"
Descrip[3] = \"Verdens bedste søgemaskine\"
Address[3] = \"http://www.altavista.dk\"

// tilfløj flere

    function checkDatabase() {

      var Found = false
      var Item = document.forms[0].searchfor.value.toLowerCase();

stats=\'toolbar=yes,location=yes,directories=yes,status=yes,menubar=yes,\'
stats += \'scrollbars=yes,resizable=yes\'
MsgBox = window.open (\"\",\"msgWindow\",stats)
MsgBox.document.write(\"<head><title>Søgemaskine</title></head>\");
MsgBox.document.write (\"<BODY BGCOLOR=#C0C0C0 TEXT=#000000 LINK=#000080 VLINK=#800040 ALINK=#FF0000><H2><CENTER>Søgeresultater:</CENTER></H2>\")
MsgBox.document.write (\"<H3>For ordet:  \"+Item+\"<HR>\");
        for (var i=1; i <= Keyword[0]; i++) {
      if(Item == Keyword[i]) {
      Found = true;
    MsgBox.document.write (\"<H4>\"+Descrip[i]+\"<BR><A HREF=\"+Address[i]+\">Klik her for at åbne siden</A></H4>\")

        }
      if(!Found)
MsgBox.document.write (\"<H4>Desværre, men søgemaskinen fandt ikke noget.</H4>\")

MsgBox.document.write (\"<FORM><CENTER>\")
MsgBox.document.write (\"<INPUT type=\'button\' value=\' L u k  d e t t e  v i n d u e \' onClick = \'self.close()\'>\")
MsgBox.document.write (\"</CENTER></FORM>\")    }
    //    -->
</SCRIPT>

    <FORM NAME=\"form1\">
<INPUT TYPE=\"text\" NAME=\"searchfor\" VALUE=\"\" SIZE=20> <INPUT TYPE=\"button\" VALUE=\"Søg\" onClick=\"checkDatabase()\">
<U><B><I>Tryk på søg ikke enter</I></B></U>

</body>
</html>