Avatar billede ralphm Nybegynder
28. maj 2002 - 15:38 Der er 6 kommentarer

Skrivebeskyttelse II

Hvordan kan jeg bedste skrivebeskytte min database (fra mine kollegaers fejler). Jeg har forsøgt, at anvende hjælpfilene, men synes de er meget forvirrende. Hvad er den meste enkelte måde ?
Avatar billede henrik13 Nybegynder
28. maj 2002 - 15:44 #1
Hej.
Dataerne i tabellen eller er det programeringen du er bange for.
Vh Henrik
28. maj 2002 - 15:52 #2
Man kan gøre det, at man låser formularen (egenskaben Redigering = Nej) som standard. Man laver så en knap, som ændre denne egenskab (Me.AllowEdit = true) således at brugeren førsk kan få lov at redigere, når han har trykket på knappen.

En anden mere simpel løsning er at advare brugeren hver gang han har lavet ændringer.
Det gøres ved at lægge følgende kode på formens FørOpdatering:

Private Sub Form_BeforeUpdate(Cancel As Integer)
    If Not Me.NewRecord Then
        If MsgBox("Du har ændret data! Er du sikker på at du vil gemme ændringerne?", vbQuestion + vbYesNo, "Gem ændringer?") = vbNo Then
            DoCmd.CancelEvent
            Me.Undo
        End If
End Sub
Avatar billede -master-d- Nybegynder
28. maj 2002 - 22:47 #3
Sådan så de ikke må kunne rette, men læse.
Eller så de slet ikke kan åbne den ?
Avatar billede -master-d- Nybegynder
28. maj 2002 - 22:50 #4
Så er det bare op i fanebladet Funktioner --> Sikkerhed -->,
så kan du enten lave den adgangskode, eller gå ind i Bruger- og Gruppetilladelser.
Der laver du en gruppe eller lign.
slår alt fra bortset fra det der hedder at læse og så laver du din egen hvor du kan alt.

Håber du forstår.
Avatar billede jkrons Professor
29. maj 2002 - 11:42 #5
For at få et præcist svar, er du nødt til at præcisere, hvad du mener med at "beskytte mod kollegaers fejl".
Avatar billede itbjarne Nybegynder
10. juni 2002 - 18:31 #6
Det eneste rigtige er at tage nogle ordentlige backups så ofte som muligt og sørge for at låse alt hvad der kan låses på et acceptabelt niveau, og spørge hver gang nogen forsøger at slette eller ændre data. Der er en egenskab (eller hvad det nu hedder) kaldet TekstFeltNavn.OldValue som du kan anvende hvis der er nogen der kommer til at slette/ændre data i et felt.
Du kan aldrig beskytte helt mod menneskelige fejl. Ovenstående tips fra de andre er også værd at tage med.