Avatar billede !asp Nybegynder
26. juli 2000 - 14:16 Der er 21 kommentarer

hastighed / fordel

Er fordelen ved jsp at det er hurtigt, eller hvad er fordelen frem for php?
Avatar billede stoffer Nybegynder
26. juli 2000 - 14:22 #1
Nu har jeg aldrig programmeret i det, men jeg ved da at en fordel er langt det meste kode er compiled i forvejen, hvilket gør det hurtigere end fx. ASP. I JSP laver man servlets der gør alt det hårde arbejde.

Jeg ved ikke om det er specielt hurtigere en PHP, men en anden fordel er også at JSP er helt objektorienteret....
Avatar billede stoffer Nybegynder
26. juli 2000 - 14:23 #2
En ulempe er at man skal være god til java ;)
Avatar billede razor Nybegynder
26. juli 2000 - 14:25 #3
det er 100% OO
Avatar billede razor Nybegynder
26. juli 2000 - 14:25 #4
det er godt nok ikke en fordel for mig :o) ..
Avatar billede kegel Nybegynder
26. juli 2000 - 14:26 #5
tja, det kræver jo man kender PHP ;-)

Avatar billede razor Nybegynder
26. juli 2000 - 14:31 #6
ups det have stoffer sagt - en anden gang læser jeg lige svarene igen .. :o(
Avatar billede stoffer Nybegynder
26. juli 2000 - 14:35 #7
jeg må hellere svare....

razor --> for udenforstående kan det være svært at vide at OO betyder objektorienteret... :)
Avatar billede ricki Nybegynder
27. juli 2000 - 01:40 #8
Nu ved jeg ikke lige hvordan hastigheden er mellem ASP og PHP men jeg ville tro det var noget nær dte samme da efter hvad jeg ved er det begge scriptsprog det bygger på (dvs. koden biver kompileret hver gang den efterspørges)
Jeg læste en gang en uafhængi sammenligning af ASP og JSP og der var nogle diagramme med hastighed og ASP lå på en fast linie (vi kunne sige den lå på 100) og JSP lå dobbelt så højt ved første forspørgsel (dvs 200) og ved efterfølgende forspørgelser lå JSP på det halve af ASP (altså 50). Grunden til at JSP er langsom ved første forspørgsel er at JSP-enginen der omsætter JSP-filen til en servlet og kompilerer den.
Jeg kan desværre ikke huske hvor det var jeg læste artikler, mener det var www.developer.com man er ikke sikker, og kunne ikke lige finde den igen.
Avatar billede stigc Nybegynder
27. juli 2000 - 01:51 #9
ricki>> Jeg har også hørt om dette med hastighederene. Bla. kan du læse om det her:

worddocument

http://www.datamatiker.net/noter_opgaver/files/type2/Servlets1.zip

Avatar billede stoffer Nybegynder
27. juli 2000 - 09:28 #10
Nu har jeg fundet et rigtigt godt link.

ASP får tæsk

http://www.orionserver.com/benchmarks/benchmark.html
Avatar billede stoffer Nybegynder
27. juli 2000 - 09:37 #11
Jeg har desværre ikke nogen links på JSP vs PHP, men perfomance på PHP ligger ikke vildt meget over ASP.

Der er også kommet en ny version af ASP, ASP+, som compiler koden første gang det bliver kørt og det fede er at der ikke er nogen programmeringsforskel fra alm. ASP.

her er en quote:

\"An ASP+ Page can be created simply by taking an existing HTML file and
renaming its file extension .aspx (no modification or code is required).
Unlike ASP, the code used within the above <% %> blocks is compiled -- not
interpreted using a script engine. This results in improved runtime
execution performance.\"
Avatar billede ricki Nybegynder
27. juli 2000 - 12:05 #12
Stoffer: Det er jo klart at ASP fåt \"tæsk\" (som du selv udtrykker det) når det er et firma der lever af deres JSP-engine, hvis du kikke på testresultaterne så er det jo selvfølgelig også deres egen engine der er bedst. Sådanne benchmarks giver jeg ikke en skid for, for at man kan tage sådanne tests for gode vare skal de være lavet at et uafhængi organisation, som ikke kan bruge resultatet til noget, og derfor er lidt ligeglad med om det er det ene eller andet sprog eller i dette tilfølge JSP-engine der er bedst.
Avatar billede stoffer Nybegynder
27. juli 2000 - 13:48 #13
Jeg ved godt at der er en usikkerhed med benchmarks. Og jeg tager det da automatisk ikke for gode varer. DOG er der nogle ting der gør denne benchmark ret troværdig synes jeg.

1. De bruger MS\'s eget Benchmark værktøj
2. De afprøver flere JSP servere, hvor også RESIN slår IIS

Men s.følig bør man ikke bare tage det for gode varer, specielt fordi Orions også slår de andre JSP servere.....men den slår stadi IIS med en del, så selv om der nok er lidt manipulation er forskellen alligevel stor.

Men under alle omstændigheder er det klart JSP er hurtigere, da det er compiled i forvejen. Det bliver ASP+ også - også bliver det spændene og se om det slår JSP.

Jeg programmere selv ASP, så det er ikke én eller ande religiøs forestilling jeg har. ASP er nok hurtigere og nemere at udvikle med, men så må man også give lidt i performance.....

seeeeeez
Avatar billede stoffer Nybegynder
27. juli 2000 - 13:56 #15
håber i kan lidt tysk ;)
Avatar billede runesoft Nybegynder
22. oktober 2000 - 22:08 #16
Sådan som jeg ser det er den store force i jsp (og servlets) at det hele programmeres i java, og dermed tilbyder stor integration med anden java software.
Det f.eks. muligt at bruge de java objekter man bruger i andre programmer i sin JSP side.
Avatar billede imp Nybegynder
12. november 2000 - 04:55 #17
At det kun koster 6 kroner hvis man køber et platik glas ketchup...

- imp
Avatar billede kh@ingenioer Nybegynder
27. november 2000 - 14:24 #18
Den helt store forkromede ide med JSP er jo at det skal bruges sammen med resten af Java familien.
Så JSp siden bruges til at fremstille den grafiske del af applikationen.
Servlets bruges til at lave logistikken i applikationen, altså sende responses videre til den reigtige del af appliaktionen.
Og sidst men ikke mindst bruges Beans til selve forretningslogikken.

Jsp er specielt godt til lidt tunge ting, da det, som sagt, kan arbejde sammen med arbejdsmyrene, der arbejder et lag under JSP.

Rent performance, kommer det helt an på, hvad du bruger af applicationserver, samt hvordan du sætter den op.
Avatar billede davsclaus Nybegynder
30. december 2000 - 10:55 #19
Hvad med at få lukket det spørgsmål, det er vist for gammel
Avatar billede soelvpil Nybegynder
18. oktober 2002 - 08:25 #20
Hvad med at få lukket det spørgsmål. Eller skal du have lukket din konto i stedet?
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
13. april 2003 - 16:18 #21
Ja det er da godt nok ved at være lukketid.!