Avatar billede berta Nybegynder
23. maj 2002 - 14:05 Der er 50 kommentarer og
1 løsning

teknisk vurdering

Jeg har udviklet et website i Flash, som jeg gerne vil have foretaget en teknisk vurdering af (dvs. ActionScripts og forslag til, hvordan sitet kunne bygges mere hensigtsmæssigt op).
Avatar billede dmdisco Nybegynder
23. maj 2002 - 14:06 #1
jo det er pænt fedt
Avatar billede Beach Mester
23. maj 2002 - 14:07 #2
Måske et link ville være en kanon ide!!!

//Beach
Avatar billede skodtyskeren Nybegynder
23. maj 2002 - 14:07 #3
jamen vi mangler en url
Avatar billede skodtyskeren Nybegynder
23. maj 2002 - 14:08 #4
Det er en klassisk fejl på E.
Avatar billede cowboy Nybegynder
23. maj 2002 - 14:08 #5
det styrer for vildt. Det er nok det sejeste action scripting, jeg længe har set !!!!
Avatar billede skodtyskeren Nybegynder
23. maj 2002 - 14:08 #6
Hvordan har du gjort det?
Avatar billede Beach Mester
23. maj 2002 - 14:11 #7
Stop nu det der...
Hvis manden nu har glemt noget så... Har i aldrig det (kommentare unødvendige)
>>> berta
Smid lige et link så vi kan få vores nysgerighed styret...

//Beach
Avatar billede berta Nybegynder
23. maj 2002 - 14:11 #8
Jeg er nødt til at maile filen til interesserede. I kan jo ikke se ActionScripts m.m. via en Url ;o)
Avatar billede Beach Mester
23. maj 2002 - 14:12 #9
Sorry, men hvorfor kan vi ikke det?

//Beach
Avatar billede skodtyskeren Nybegynder
23. maj 2002 - 14:12 #10
kan du ikke ligge *.fla filen ud på nettet?
Avatar billede berta Nybegynder
23. maj 2002 - 14:13 #11
Tak, Beach :)
Avatar billede berta Nybegynder
23. maj 2002 - 14:14 #12
Jeg kan desværre ikke ligge noget ud på nettet.
Jeg har ingen domæne i øjeblikket. Websitet er min afsluttende hovedopgave.
Avatar billede cowboy Nybegynder
23. maj 2002 - 14:16 #13
hehe
Avatar billede berta Nybegynder
23. maj 2002 - 14:16 #14
Jeg mangler at skrive ca. 3 sider, og de kunne evt. handle om, hvad jeg kunne have gjort bedre!
Avatar billede berta Nybegynder
23. maj 2002 - 14:17 #15
Det er skú ikke noget at grine af, cowboy :)
Avatar billede Beach Mester
23. maj 2002 - 14:19 #16
Send det til admin@freestyle.dk
Så vil jeg se på det i aften når jeg har fri.
Men lad endelig andre komme ind med en adr. også da en vurdering aldrig er nok!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
23. maj 2002 - 14:20 #17
Og hvis du er meget hurtig, så kan jeg ligge det op så alle andre også kan følge med!

//Beach
Avatar billede berta Nybegynder
23. maj 2002 - 14:20 #18
Du er med på, at det ikke er en brugertest jeg savner, men mere en teknisk vurdering af websitets opbygning samt de anvendte ActionScripts m.m.
Avatar billede Beach Mester
23. maj 2002 - 14:23 #19
Jeps
og... Kom med det. Så ligger jeg det op på min egen server så andre kan downloade det og være med!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
23. maj 2002 - 14:24 #20
Bliver lige nød til at snuppe en kunde. Er retur om 1 times tid!

//Beach
Avatar billede barklund Nybegynder
23. maj 2002 - 14:38 #21
Hey...

Jeg er ActionScripting haj og generelt en nørd....

Samtidig er jeg studerende (ingeniør, informatik, 4. semester) og rimeligt sej til at skrive tekniske rapporter og dokumentationer... (afleverede 100 siders rapport plus 250 siders kildekode i går :o)

Jeg skal med glæde kigge det igennem... jeg har et par timer til rådighed (kender ikke omfanget) og skal nok give god feedback... skriv på morten@barklund.dk...

/Barklund
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. maj 2002 - 15:19 #22
barklund> Så kan jeg bedre forstå at du er sej til at kode. Det var sådan en frisk
fyr man skulle bruge til at starte firma med :-)

/per
Avatar billede barklund Nybegynder
23. maj 2002 - 15:27 #23
>> hoejrup
Har du en mail-adresse, du lige gider smide her?

>> berta
Har lige sendt en mail... Meget kritisk, men jeg formodre, at du ikke er typen, der går ned af progrmmeringsmæssig kritik, da det vist ikke er det vigtigste i opgaven (håber jeg!!)...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. maj 2002 - 15:35 #24
barklund> Speedy7@ofir.dk

/per
Avatar billede berta Nybegynder
23. maj 2002 - 15:35 #25
>>barklund
Nej, som du nok kan se, er jeg ikke den fødte programmør, og det er heller ikke det vigtigste i opgaven - heldigvis :o)

p.s. Jeg takker for kritikken, det kan jeg skú sagtens klare :o)
Avatar billede barklund Nybegynder
23. maj 2002 - 16:04 #26
Jeg smider lige et svar...

/Svar
Avatar billede mat Nybegynder
23. maj 2002 - 17:05 #28
Må vi andre ikke se din vurdering Barklund? Det kunne jo være man kunne lære noget :)
Avatar billede berta Nybegynder
23. maj 2002 - 20:02 #29
>>Beach
Jeg takker :o)
Avatar billede barklund Nybegynder
23. maj 2002 - 20:31 #30
Tjoo.. selvfølgelig.. men det er nu rimelig basic, for der er ikke meget kode inden i filen... det er dog nogle ting, som er tvivlsomme:

<snip>
Hmm...

Mit førsteindtryk er, at det er nydeligt, men fylder mange kb... måske ikke for mange, men
mange...

[Preloader:]

For at sige det rent ud, så har du nok lavet verdens dårligste preloader :o)

Hvis du vil beregne procent at loadede frames (som ikke alle fyldet det samme) så er det:

procent = int(100*_root._framesloaded/_root._totalframes);

Men endnu bedre er byte-metoden:

procent = int(100*_root.getBytesLoaded()/_root.getBytesTotal());

[ur:]

Ligeledes utrolig omstændigt lavet...

Hvad er meningen med de mange forskellige korrektioner af tiden? JEg kan ikke se, at der er noget
script, der sender den hen til enaf korrektioner med +- nogle timer... jeg forstår det simpelthen
ikke... Flash bliver afviklet lokalt og tager blot tiden fra uret på computeren - ikke andet...
Derfor passer tiden i flash altid med brugerens ur - hvis hans computers ur går rigtigt... Dette
kan du ikke finde ud af, selvom du gerne vil...

Slet alle frames inden i dit ur og skriv kun (på din instance af dit ur):

onClipEvent(enterFrame) {
  mydate = new Date();

  time = mydate.getHours();

  time2 = mydate.getMinutes();
  if (time2 < 9) time2 = "0"+time2;

  time3 = mydate.getSeconds();
  if (time3 < 9) time3 = "0"+time3;
}

Se, det er lidt smukkere...

[login:]

What's up med den der løkke, der står og loader teksten ind igen, hvis den ikke er loaded? Er det
for at sikre sig, at der ikke er sket en fejl ved loadingen? Jeg forstår det ikke...

Den smarte måde at lave load af ekstern text, er ved at loade det ind i et movieclip med:

loadVariables(sometxt, mitMC);

Og så på mitMC lave:

onClipEvent(data) {
    gotoAndPlay((currentLogin)?"logged":"failed");
}

Det ville spare dig for alle de der mærkelige løkker og unødvendige lange pauser...

Hvorfor skal man kunne logge ind, for kun at se en enkelt besked, som man ikke kan gøre mere ved?

[scrollbar:]

Din scrollbar er tydeligvis noget, som du har lånt fra en Flash4-applikation... (italiensk?)

Den er meget omstændig og meget tung... og bestemt ikke spor optimal...

Den benytter sig slet ikke af de foruddefinerede scroll-properties som findes på tekstfelter (fra
Flash 5) eller den endnusmartere standard component ScrollBar i Flash MX...

Andre steder med egentlige scripts, som er værd at kommentere, kan jeg vidst ikke finde...

Håber ikke, at jeg har taget modet alt for meget fra dig, men jeg er jo også programør, så det er
min baggrund...
</snip>

/Barklund
Avatar billede berta Nybegynder
24. maj 2002 - 01:39 #31
>>Baklund
Jeg har forsøgt at lave uret om, men jeg får en fejlmeddelselse i if-sætningen :(
Avatar billede berta Nybegynder
24. maj 2002 - 01:40 #32
>>Hvad kan jeg gøre for at scrollbaren bliver mere optimal?
Avatar billede berta Nybegynder
24. maj 2002 - 07:56 #33
>>Baklund
Jeg kan ikke forstå, at du siger websitet fylder alt for mange kb.
HTML-filen fylder kun 2.18 kb.
Avatar billede berta Nybegynder
24. maj 2002 - 08:24 #34
>>Baklund
Hvad siger du til at gøre mine ActionScripts mere optimale.
Du skal selvfølgelig ikke gøre det gratis :0)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. maj 2002 - 13:38 #35
Wovw - Noget af et tilbud - At optimere flash actionsscript for penge :))

Berta - Det er ikke HTML filen du skal måle på  - Det er din swf fil du skal have fat i :))
Avatar billede berta Nybegynder
24. maj 2002 - 13:40 #36
OK, mener du også, at den er alt for stor?
Kan du gøre mine ActionScripts bedre?
Avatar billede berta Nybegynder
24. maj 2002 - 13:46 #37
...altså SWF-filen ;-)
Den fylder ca. 180 k, hvor meget må den fylde?
Avatar billede barklund Nybegynder
24. maj 2002 - 15:55 #38
>> Nikolajdu
Ikke gratis, betyder vel ikke nødvendigvis for penge? Jeg tager gerne betaling i kolde Cola'er, pizzaer/burgere, e-point eller tilsvarende :o)

>> Berta
Det lyder bestemt interessant...
Men ja, jeg kan godt få gjort noget ved dine scripts... Endda forholdsvist nemt.. Jeg er bare ikke i nærheden af en pc med flash der næste par dage... nok ikke før i næste uge... Og der begynder jeg mine eksaminer (mandag, onsdag, fredag, mandag, tirsdag :o)

Så jeg har faktisk nok at se til... Kommer jeg i nærheden af en sådan pc, så skal jeg nok kigge på det...

Hvilken fejl fik du med if-sætningen? Det korrekte script er:

onClipEvent(enterFrame) {
    mydate = new Date();
    time = mydate.getHours();
    time2 = mydate.getMinutes();
    if (time2 < 10)
        time2 = "0"+time2;
    time3 = mydate.getSeconds();
    if (time3 < 10)
        time3 = "0"+time3;
}

Og det burde virke...

Men hensyn til dine scrolls, så bør du i det mindste oversætte variabler til dansk (skal du aflevere og vurderes på kildekode?), men ellers blot have din tekst i et dynamisk tekstfelt og så på din scroll-ned lave tekstfelt._scroll++ og omvendt...

Ellers må du lige skrive her igen, så skal vi nok få styr på det hele... :o)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. maj 2002 - 16:43 #39
Imporende jeg får en kommentar i et spørgsmåls mål jeg slet ikke er med i :))))
Avatar billede schaefner Juniormester
24. maj 2002 - 16:47 #40
Synes ikke din scrollbar fungerer særlig godt
Avatar billede berta Nybegynder
24. maj 2002 - 16:58 #41
>> Nikolajdu
Jeg skal aflevere fredag den 31/5, så det haster en smule! :)
Avatar billede berta Nybegynder
24. maj 2002 - 21:59 #42
>> Barklund
Jeg har fået uret til at virke :o)
Jeg tror, at preloaderen virker, som den skal. Men jeg kan ikke teste den, da jeg ikke kan uploade flash-filen til nettet. Vil du checke den?
Avatar billede berta Nybegynder
25. maj 2002 - 08:26 #43
Er her ikke én som kan hjælpe med at lave en bedre scroll-funktion :(
Avatar billede barklund Nybegynder
25. maj 2002 - 12:26 #44
Øjeblik....
Avatar billede barklund Nybegynder
25. maj 2002 - 12:30 #45
Hmm... Det er ikke ligetil, når din tekst ikke er ren tekst, men er et movieclip med flere dele... knapper med mere... måske skal du bare lade det være, da det kan være lidt svært at finde rundt i....
Avatar billede berta Nybegynder
25. maj 2002 - 12:41 #46
Har du ikke en opskrift på en anden scroll-funktion (skåret ud i pap), som jeg kan prøve at følge?
Avatar billede berta Nybegynder
25. maj 2002 - 12:41 #47
Mit problem er nemlig, at jeg selv har lidt svært ved at forsvare den til eksamen!
Avatar billede barklund Nybegynder
25. maj 2002 - 12:47 #48
Skal du også forsvare programmeringen af dette? Så ville jeg i det mindste lave det om til dansk...

Men er scroll i Flash MX er blot, at du indsætte et tekstfelt med en masse tekst, højreklikker og vælger scrollable og laver det derefter den størrelse, som du ønsker.. det er den nemmeste løsning...
Avatar billede berta Nybegynder
25. maj 2002 - 14:35 #49
Jeg kan ikke forsvare at bruge Flash MX, da kun ca. 2% af målgruppen kan se det!
Avatar billede berta Nybegynder
25. maj 2002 - 14:36 #50
Tak for hjælpen. Jeg finder ud af noget.
Held og lykke med eksamen :o)
Avatar billede barklund Nybegynder
25. maj 2002 - 14:47 #51
Jeg tarker... i lige måde... :o)