Avatar billede lindsten Nybegynder
18. maj 2002 - 17:59 Der er 8 kommentarer

overførsel af "æøå...." til Access 2000 database

Jeg har problemmer med at overføre en række forskellige
data fra en asp.side til access.

Jeg kan godt overføre dataene til databasen, men f.eks. æøå er opdateret som koder.

Hvordan undgår jeg dette.

eks. på det jeg tror jeg overføre til DB:
  1. modtager jeg følgende på siden
    http://localhost/onu.asp?side2=onu2&frem_2=ja&undspoer=Hvordan%20er%20hjemmesiden?_Dit%20køn%20?&svar=rigtig%20god,god,dårlig,meget%20dårlig_mand,kvinde,14-18%20år,19-25%20år,25-34%20år,35-40%20år,40-50%20år,50-60%20år

2. sender det til databasen f.eks. teksten
  '19-25 år'
    i DB står nu 19-25 år

Hvordan kan det være og hvordan kan jeg undgå det

Når jeg igen skal udskrive teksten er det jo totalt ulæseligt ?

Avatar billede medions Nybegynder
18. maj 2002 - 18:06 #1
Brug Server.HTMLEncode(streng)

//>Rune
Avatar billede lindsten Nybegynder
18. maj 2002 - 18:15 #2
Det har jeg allerde forsøgt - sgl strengen ser således ud
måske gør jeg det forkert? Håber der er bedre forslag

InsertSpg = "INSERT INTO Spørgsmål (SpørgsmålID, Spørgsmål, InsertSpg = "INSERT INTO Spørgsmål (SpørgsmålID, Spørgsmål, UndersøgelseID, TypeID)";
InsertSpg += " values ('" + nytSpgID + "','" + Server.HTMLEncode(spgArray[i]) + "','" + Session("UID") + "','" + Session("TypeID") + "')";
connection.Execute(InsertSpg);
Avatar billede medions Nybegynder
18. maj 2002 - 18:22 #3
Det er jo ik' der du skal bruge din HTMLEncode.. det er først når du skal ha' det udskrevet!

InsertSpg = "INSERT INTO Spørgsmål (SpørgsmålID, Spørgsmål, InsertSpg = "INSERT INTO Spørgsmål (SpørgsmålID, Spørgsmål, UndersøgelseID, TypeID)";
InsertSpg += " values ('" + nytSpgID + "','" + spgArray[i] + "','" + Session("UID") + "','" + Session("TypeID") + "')";
connection.Execute(InsertSpg);

og der hvor du vil ha' din tekst udskrevet skriver du:

Response.Write(Server.HTMLEncode(rs("felt")))
//>Rune
Avatar billede lindsten Nybegynder
18. maj 2002 - 19:14 #4
Jeg har ikke problemmer med at udskrive fra databasen. Men med at sikre at
et å opdateres i databasen som et å og ikke som å
Avatar billede lindsten Nybegynder
18. maj 2002 - 19:45 #5
Men nu har jeg lige prøvet igen, igen at udskrive de famøse data ved hjælp
af Server.HTMLEncode og det helt uden det ønskede resultat
Avatar billede medions Nybegynder
19. maj 2002 - 18:40 #6
Prøv at kalde dine felter via Request.Form i stedet for Querystring, og så lav din form-tag om til Post!

//>Rune
Avatar billede lindsten Nybegynder
20. maj 2002 - 11:46 #7
Rune// Jeg har først set dit svar nu - har ikke prøvet det, men har alligevel fundet en løsningen.

Rigtigt jeg sender data via "get" - fordi jeg har knappen "Frem >>" hvorfra
info til onu.asp sendes:

<input type="button" name="Frem_onu2" onClick=" if(spgUdfyldt()) {location.href='onu.asp?side2=onu2&frem_2=ja&undspoer='+tekstSpg()+'&svar='+tekstSvarMu()} else {advarsel();}"  value="Frem >>">

På siden onu.asp modtager jeg så tekststrengen 'undspoer' men for
at kunne lave stringen om til et array via javascript metoden string-objekt.split(seperator), har jeg været nød til først at bruge asp-metoden Server.HTMLEncode(undspoer). Her opstod problemet idet jeg
nu havde et array hvor blandt andet æ,ø og å stod som unicode - æ = #230;

Så fandt jeg på her på sitet ud af at man blot kan erstatte et givent tegn/streng med en anden - vbScrip metoden
replace('tekststreng', 'æ', '#230;'), den kunne jeg ikke benytte da hele mit script er baseret på javascript så jeg har lavet min egen.

Jeg kan desvære ikke kunne bruge dine svar, men takker alligvel
//lindsten
Avatar billede medions Nybegynder
20. maj 2002 - 11:49 #8
hmm..