Avatar billede atlanta Nybegynder
18. maj 2002 - 16:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Chart / Pie diagrammer

wub wub :) .. jeg har vovet mig lidt ud med noget statistik :) og nu vil jeg gerne have et cirkel diagram..

jeg har rodet lidt med det ChartFx der ligger under ActiveX men jeg kan ikke finde ud af at styrer hvor mange % af dig og hvor mange % af dat...

hvis i har et andet combo til at lave cirkel diagrammer så vil jeg meget gerne have det.. for det her er skide ireterende at jeg ikke kan fínde ud af :( .. hehehhe

håber i kan hjælpe mig !!
Avatar billede tormork Nybegynder
18. maj 2002 - 17:47 #1
Hvis du har a dit og b dat har du a+b. Derfor har du 100*a/(a+b)% dit og 100*b/(a+b) dat. :)
Har du a,b,c så har du 100*a/(a+b+c)% a, 100*b/(a+b+c)% b osv.
Jeg går næsten ud fra at det ikke er det svar du ønsker, men hvis du kan tegne det i et cirkel diagam er det altid så enkelt at beregne procenterne.
Avatar billede atlanta Nybegynder
18. maj 2002 - 17:51 #2
hmm du har helt ret i at det ikke lige var det jeg lede efter :) ROFL .. heheh det er ikke noget prob at udregne selve % .. men det er et problem at få det skide diagram til at tegne det antal % jeg siger den skal :(
Avatar billede tormork Nybegynder
20. maj 2002 - 00:52 #3
du kan prøve med VtChar:

var n:integer;
begin
  VtChart1.RowCount := 1;
  VtChart1.ColumnCount := 10;  // Antal værdier
  VtChart1.ChartType := VtChChartType3dPie;
  VtChart1.RowLabel := '';
  VtChart1.ColumnLabel := '';

  for n := 1 to 10 do
  begin
    VtChart1.Column := n;          // Vælg kolonne
    VtChart1.Data := inttostr(n);  // Set kolonnens værdi
  end;

Jeg kan ikke finde nogen måde at vælge om den skal vise værdiernen som tekst også, men det kan du gøre ved at højreklikke på componenten og vælge wizard.
Du behøver ikke engang at beregne % det gør den selv :)
Avatar billede tormork Nybegynder
20. maj 2002 - 00:53 #4
Ups; VtChar = VtChart under ActiveX
Avatar billede atlanta Nybegynder
22. maj 2002 - 20:17 #5
genialt tormork :)... du får lige dine points når jeg kommer hjem og får testet det :) ..
Avatar billede atlanta Nybegynder
23. maj 2002 - 15:19 #6
heheh det blev lidt sent her igår :).. hehe.. men her er dine points