Avatar billede delbing Nybegynder
17. maj 2002 - 15:26 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

hvilken hardware/software til VPN?

Jeg administrerer en Terminal Server, som jeg kan vil have nogle klienter til at logge på over internette vha. VPN. Kan jeg klare mig med almindelige ADSL opkoblinger og så lade software håndtere VPN, eller skal jeg have en særlig VPN router?

Jeg kører med win2k pro på arbejdsstationerne og win2k server på serveren, skal jeg bruge yderligere software?

Ellers andet jeg skal være opmærksom på (jeg smider evt. flere point oveni)?
Avatar billede mulan Nybegynder
17. maj 2002 - 15:30 #1
Jeg har gode erfaringer med en Cisco PIX506 som VPN vært, router og firewall. Klienterne skal så bare installere Ciscos VPN dialer program. Det kører perfekt.
Avatar billede curtsen Nybegynder
17. maj 2002 - 16:01 #2
Prøv også at checke symantec firewall/vpn appliance..
de er nemme at have med at gøre og koster ikke en formue..
feks 1 stk symantec 200r koster 10.000 og det er incl klient software..

Det kan sagtens køre på alm adsl forbindelser.. det gør jeg pt
den eneste ulempe ved symantec er at den max unserstøtter 30-40 klienter
Avatar billede curtsen Nybegynder
17. maj 2002 - 16:01 #3
det skulle ha været et svar
Avatar billede mulan Nybegynder
17. maj 2002 - 16:05 #4
PIX506 har jeg købt for ca. 12.000 kr. og har ubegrænsede Tuneller og inside hosts. Det er samtidig nemt at få konsulent hjælp til Cisco, da deres produkter er så udbredte. Tid er jo også mange penge i denne branche.
Avatar billede delbing Nybegynder
21. maj 2002 - 17:04 #5
Er det nødvendigt med en speciel router?
Avatar billede mulan Nybegynder
21. maj 2002 - 17:32 #6
I teorien burde du kunne lave VPN med en "ren" Windows 2000 Server. Det kræver dog et ekstra netkort reserveret til formålet. Jeg har dog kun hørt dårligt om løsningen omkring ustabilitet, men har aldrig selv implementeret det. Har du mange brugere vil det også belaste serveren at skulle kryptere/dekryptere VPN trafik. Ved at bruge router, flytter du denne belastning væk fra serveren.
Avatar billede delbing Nybegynder
07. marts 2003 - 16:26 #7
Jeg prøvede at få det til at virke gennem en ren softwareløsning, hvilket ikke lykkedes.

Jeg endte med at bruge en SMC 7004FW router som VPN server. Klienterne afvikles i software (win2k). Routeren kan kun klare 2/3 VPN tunneller, men det er nok til mit behov og den koster under 2000 kr.