Avatar billede jets Nybegynder
17. maj 2002 - 12:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Begrænse memoryforbrug

Findes der en funktionalitet i Windows NT eller måske et tredjeparts program der kan begrænse memoryforbrug i Windows?

Et eksempel:
En maskine har 512MB RAM. Et program der kører hver nat (Webtrends der laver statistik over weblogs) bruger alt memory og begynder at page helt vildt - det ender ofte med at programmet (og andre programmer, fx IIS) går ned med en memoryfejl. Programmet er i dens egen opsætning sat til at køre "low priority".

Det jeg altså leder efter, er et program til at at begrænse Webtrends til kun at bruge fx. max 128MB. Programmet selv har ikke en funktion til at begrænse det.

Hvis du selv har ledt forgæves er jeg også interesseret i at få det at vide. Så ved jeg da at jeg ikke skal forsøge at gøre det og dermed spilde en masse tid :-)
Avatar billede Slater Ekspert
17. maj 2002 - 12:46 #1
Tror ikke det kan lade sig gøre for andre programmer at begrænse et programs forbrug... Det kan kun programmet selv.

/Viperine
http://viperine.jaha.dk
Avatar billede jets Nybegynder
17. maj 2002 - 12:51 #2
Tjah... som jeg læste en klog mand skrive:

You have 3 choices with programs with large memory requirements.

1.  Add more RAM
2.  Increase Pagefile space and live with it being slow
3.  Find some other application to use instead

Men man har jo lov at håbe :-)
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. maj 2002 - 12:53 #3
Tror næsten du kigger et forkert sted!

Problemet er nemlig at Webtrends bruger vildt meget RAM, som får en masse ting til at crashe. Dette tror jeg næppe er minigen, at programmet skal gøre som deafult fra producentens side af.

Derfor er løsningen nok den at du skal finde ud af hvorfor Webtrends bruger så meget RAM.

En ven af mine brugte ICQ - og det begyndte at lave samme nummer, men her lukkede Windows 2000 bare ICQ, inden det nåede at lave mere l*rt. Efter at han opgraderede til en nyere version af ICQ, er problemet forsvundet.
Avatar billede e.p. Nybegynder
17. maj 2002 - 13:17 #4
http://www.analogx.com/contents/download/system/maxmem.htm
Jeg har selv brugt det i 1½ år både under win 98, 2000, og nu XP
Avatar billede wonsild Nybegynder
17. maj 2002 - 16:18 #5
Jeg plejer at reboote mine servere automatisk, det har de godt af, plus man derved ved om sin server virker 100%...på den hårde måde :D
Avatar billede jets Nybegynder
17. maj 2002 - 17:08 #6
Til ep: Jeg har nu haft programmet installeret, men den sætter ikke en max værdi. Den clearer kun ubrugt memory efterhånden. Problemet er, at programmet, mens det kører, bruger alle ressourcer - også pagefile, og serveren bliver totalt langsom. Og programmet skal vel og mærke køre :-) Måske skal den bare have mere RAM, så...
Avatar billede jets Nybegynder
17. maj 2002 - 17:09 #7
Til wonsild: Det kan jeg desværre ikke, da programmet skal have lov til at fuldføre i een kørsel :-( Ellers husker den ikke hvor langt den er kommet (Webtrends)
Avatar billede e.p. Nybegynder
17. maj 2002 - 20:14 #8
ok.....men programmet kan ellers anbefales
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. maj 2002 - 20:52 #9
Lad mig sige det sådan:

Hvis et program har brug for RAM plads, så kan du ikke begrænse mængden af RAM til dette program. Det svare til at du løber tør for diskplads - så Word begynder at fejle når du prøver at gemme på disken.

Ifølge Webtrends (NetIQ), så bruger deres program ca. 10 KB memory for hver 100KB log.

Jeg tror dog i dit tilfælde at der er tale om en programfejl... en "memory leak", som gør hvad navnet hentyder til.
Avatar billede jets Nybegynder
18. maj 2002 - 08:55 #10
Jeps, det kan jeg se... Jeg har nu løst problemet midlertidigt ved at starte forfra på ny statistikgenerering - så er statistikken delt op i to hvor kun den nye opdaterer og RAM forbruget står ikke og "kører op" fordi der er for mange logfiler. Før skulle den køre over 2 år igennem (ikke loganalyse, men kun generering af rapporterne. Den havde slået FastTrends til).
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. maj 2002 - 10:09 #11
Hvor meget log er der? (MB?) :)
Avatar billede jets Nybegynder
30. maj 2002 - 14:42 #12
Spørgsmål lukket