Avatar billede matrix20 Nybegynder
16. juli 2000 - 19:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Artikel database med ASP

Hej..

Jeg er ved at lave et site, som skal indeholde artikler om forskellige emner. Mit problem er så hvor det er smartest at gemme selve teksten(artiklerne)??? Skal det være i databasen som et TEKSTFELT eller i en seperat .txt fil, som så kaldes via ASP når lige den artikel skal vises... Eller er der en hel anden måde at gøre det på som er smartere..

Det er meningen der skal sættes billeder ind teksten. Desuden vil der komme flere artikler til løbende (flere om dagen) - derfor skal det også være let at vedligeholde..
Avatar billede matrix20 Nybegynder
16. juli 2000 - 19:38 #1
Er der forresten en smart måde at kæde den enkelte artikel sammen med de tilhørende billeder når der kan være et forskelligt antal billeder til hver artikel.
Avatar billede keysersoze Guru
17. juli 2000 - 00:05 #2
hvis der kommer så mange artikler som du regner med, så må det helt klart være lettest at de bliver lagt ind i en database - glem .txt-filerne - du vil få alt får mange...

mht billederne, så kæd dem sammen med den tilhørende artikel - det vil især lette arbejdet for vedligeholdelsen...
Avatar billede keysersoze Guru
17. juli 2000 - 00:07 #3
BTW - det er ikke så smart igen at lave det som tekstfelt... det kan ikke indeholde så mange tegn - lav det til et notat felt i stedet....
Avatar billede matrix20 Nybegynder
17. juli 2000 - 10:24 #4
fint, men med hensyn til billederne....

Jeg vil få nogle artikler hvor der fx et 2 billeder, men også nogen hvor der er 4 billeder - men dette vil skal null-værdier... Hvordan gør jeg så det smartest????
Avatar billede keysersoze Guru
17. juli 2000 - 20:42 #5
ehrm - der må jeg nok melde pas... jeg har ikke eksperimenteret med det selv - prøv dig lidt frem, og se hvad der føles lettest og smartest...
Avatar billede runesoft Nybegynder
21. juli 2000 - 11:18 #6
Smæk da billederne over i en tabel for sig selv, men en relation til artiklen. Så kan jeg ikke se hvordan du skulle få nogen null-værdier.
Avatar billede keysersoze Guru
21. juli 2000 - 13:34 #7
og og hvis det endelig er, så lav et billede, der er 0x0 og sæt det ind de steder, hvor der ikke skal være noget billede...
Avatar billede runesoft Nybegynder
21. juli 2000 - 13:47 #8
Det ville jeg nu ikke gøre. Hvis billederne ligger i en tabel for sig selv, er der ikke noget behov for at gemme tomme billeder.

Det er en én til mange relation. Altså én artikel og et vilkårligt antal billeder.

f.eks.

artikel tabel:
ID
Titel
Tekst

billed tabel:
ID
data
artikel (indeholder ID nummeret på en artikel)
Avatar billede matrix20 Nybegynder
23. juli 2000 - 14:31 #9
Jeg tror jeg selv fandt en løsning :

artikel tabel:
artikelid
tekst
osv

billed tabel:
billedeid
billedeurl
osv

ralations tabel:
artikelid
billedid

På denne måde kan flere artikler bruge det samme billede, mens hver artikel kan have et forskelligt antal billeder..

Avatar billede runesoft Nybegynder
24. juli 2000 - 12:13 #10
Det kunne du jo bare have spurgt om!