Avatar billede laumann Nybegynder
13. maj 2002 - 23:34 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

DOS agtig prompt efter nedlukning Win2K

Jeg har en forbandet irritrerende computer der ikke lukker for strømmen når man lukker styresystemet ned. Der kommer en DOS agtig prompt, dvs. en sort skærm med en hvid blinkende cursor i toppen,  efter nedlukning af Win2K, og det har ikke været noget problem før, men er er kommet lige pludselig. Der er ingen Power off knap på fronten, eller en reset knap, så p.t. bliver cpu slukket på stikkontakten.

Jeg har prøvet at boote op på min Windows 2000 Cd-Rom og vælge repair og derefter køre en FAST repair, men det hjalp s'gu lige fedt :-(

Kan det være noget i Bios'en??
Avatar billede Jman Praktikant
13. maj 2002 - 23:40 #1
jeg havde også det problem engang - det kom efter jeg havde installeret en popup-killer software ...
kan det have noget med det at gøre?
Avatar billede laumann Nybegynder
13. maj 2002 - 23:43 #2
Nej hvis du mener en der fjerner PopUp reklamer fra nettet, der er ikke installeret nyt software
Avatar billede Jman Praktikant
13. maj 2002 - 23:45 #3
ok - jeg brugte efterfølgende RegCleaner.exe til at rydde op, og så var problemet væk
Avatar billede laumann Nybegynder
13. maj 2002 - 23:46 #4
Er det en freeware? Og hvor kan jeg hente den?
Avatar billede Jman Praktikant
13. maj 2002 - 23:47 #5
ja - jeg mener jeg fandt den på tucows.com
Avatar billede jimse Nybegynder
13. maj 2002 - 23:47 #6
er det måske bare noget af dette der er problemet?
http://www.eksperten.dk/spm/199600
Avatar billede Jman Praktikant
13. maj 2002 - 23:52 #7
http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=189

fandt den her - smider også lige et svar hvis det hjælper :0)
Avatar billede laumann Nybegynder
13. maj 2002 - 23:52 #8
Jimse> Der står ikke noget med apm... under min screensaver

Jeg er ved at blive sindssyf over dette... hrmmmfffff!!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. maj 2002 - 23:54 #9
Ok, hvis din bios understøtter ACPI kan du, hvis du har mod på det, gennemføre en Repair af Win2k.

Du skal boote på din Win2k og når du ser på bundlinien at man kan trykke på F6 for at installere andre drivere, skal du i stedet trykke på F5 og holde tasten nede indtil der kommer et lille vindue op.

Brug Pil op til du ser noget om et bundkort der understøtter ACPI, den skal du vælge ved at trykke på Enter.

Nu fortsætter du installationen indtil du ser at du enten kan installere et nyt Windows ELLER vælge at reparere den bestående installation, her skal du trykke på tasten R og fortsætte.

Hvis alt går vel skulle du nu kunne trykke på din afbryder hvorefter at Windows lukker ned stille og roligt, så ved du at den er ok.
Avatar billede Jman Praktikant
13. maj 2002 - 23:56 #10
han har jo ingen afbryder
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. maj 2002 - 00:02 #11
det er bare en ekstra facilitet, ellers går han blot i Start>Luk ;o)
Avatar billede laumann Nybegynder
14. maj 2002 - 00:02 #12
.....nej jeg har jo ingen afbryder, tak superior ;-)

Andre gode forslag er meget kærkomne
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. maj 2002 - 00:03 #13
og er han heldig kan det være at hans PC kan startes med et tryk på musen eller keyboardet!
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. maj 2002 - 00:03 #14
hvordan starter du din PC når du ikke har en afbryder på fronten?
Avatar billede laumann Nybegynder
14. maj 2002 - 00:08 #15
Der er en knap men der er kun en starter på dette kabinet
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. maj 2002 - 00:08 #16
på nye pc har man ikke en rigtig afbryder, medmindre den sidder på bagsiden af kabinettet i forbindelse med strømforsyningen!
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. maj 2002 - 00:09 #17
kære lauman> den knap der sidder på fronten som du starter din PC med bruges også til at afbryde PC'en, er din bios indstillet rigtgit skal den afbryde iefter 4 sekunder!
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. maj 2002 - 00:11 #18
superior> det undrer mig at du kan skrive det, du må da vide at der er en afbryder/startknap, men det har du måske ikke selv ;O)
Avatar billede laumann Nybegynder
14. maj 2002 - 00:11 #19
Ok cool nok, ved du hvor i Bios'en jeg skal stille det?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. maj 2002 - 00:12 #20
Power management i bios
Avatar billede laumann Nybegynder
14. maj 2002 - 00:38 #21
Jeg har været en tur i Power Management i min Bios, men jeg er s'gu lidt i tvivl om hvordan mine settings skal være??

Nogle bud?
Avatar billede laumann Nybegynder
14. maj 2002 - 01:03 #22
Nu har jeg prøvet diverse forskellige settings i Bios'en og det hjalp ikke, der var en af jer der skrev at det kunne løses med RegCleaner. Jeg har nu installeret RegCleaner men aner ikke hvad det skal bruges til og hvordan.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. maj 2002 - 08:28 #23
tryk på regclean og vent til den har været igennem Registry basen, når den er færdig trykker du på Exit, så er den færdig, prøv at genstarte og se om det har hjulpet.

Hvis du er i tvivl med hensyn til bios kan du Loade Default Setup eller Load Optimizes Setup, kommer an på hvilken bios du har.
Avatar billede Jman Praktikant
22. maj 2002 - 11:43 #24
hvad var løsningen så ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 11:56 #25
ja, hvad var løsningen?
Avatar billede laumann Nybegynder
22. maj 2002 - 21:02 #26
Jaeh, ser i, jeg fandt faktisk ikke en ordentlig løsning på det specifikke problem, men jeg fandt derimod ud af at hvis man holder "tænd" knappen inde i mere end 5 sekunder så slukker PC'en derefter.
Så det blev løsningen indtil den skal formateres næste gang, så må jeg jo krydse fingre for  at det lykkedes ;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 21:12 #27
så det blev egentligt det jeg beskrev 14/05-2002 00:09:40

kære lauman> den knap der sidder på fronten som du starter din PC med bruges også til at afbryde PC'en, er din bios indstillet rigtgit skal den afbryde iefter 4 sekunder!
Avatar billede laumann Nybegynder
22. maj 2002 - 21:15 #28
tjo'eh det er også cool men den virker stadig ikke som den gjorde førhen, og det er lidt underligt for mig!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 21:19 #29
hvad mener du med en FAST Repair som du skrev i begyndelsen, var det i Konsole mode?

har du lavet noget om i din bios eller opdateret den?
Avatar billede laumann Nybegynder
22. maj 2002 - 21:22 #30
Når jeg siger Fast Repair så mener jeg at jeg har boot'et op fra CD, og kørt en Windows2000 repair.

Mht til min BIOS så har jeg intet ændret i den
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 21:27 #31
det kalder jeg ikke en hurtig repair, men det er nok fordi jeg bruger WinXP og det ta'r næsten lige så lang tid som en installation.

Du skriver at den har lukket normalt før, du har garanteret installeret et eller program eller driver der har ændret på nedlukningen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 21:29 #32
havde du enabled ACPI i bios under Power Management
Avatar billede laumann Nybegynder
22. maj 2002 - 21:35 #33
Ja det var slået til

Og den "fast" repair tog lige så lang tid som en fuld installation
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 21:40 #34
svar også gerne på dette spm.

Du skriver at den har lukket normalt før, du har garanteret installeret et eller program eller driver der har ændret på nedlukningen.
Avatar billede laumann Nybegynder
22. maj 2002 - 21:44 #35
Men nevø har siddet og spillet på den, og der er installeret et SCSI til en scanner, men det er pillet ud igen
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 21:51 #36
kan han ha' installeret et eller andet?

har du også fjernet driverne til scsci scanneren, det ku' tænkes at det drillede.
Avatar billede laumann Nybegynder
22. maj 2002 - 21:53 #37
Jeg har afinstalleret alt hvad der er blevet lavet siden dette skete, og ydermere så burde en repair af Win2k jo løse problemet ikk'
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 21:57 #38
jo, det burde hjælpe!

prøvede du med regclean

http://www.createwindow.com/wininfo/regclean.htm
Avatar billede laumann Nybegynder
22. maj 2002 - 22:05 #39
Yes og det hjalp lige fedt
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 22:16 #40
jeg er snart løbet tør for ideer, tygger lige på den!
Avatar billede allan_w_hansen Nybegynder
21. februar 2003 - 13:23 #41
Jeg ved godt at det er længe siden du skrev ind til Eksperten. men jeg vil lige spørge dig om du har/havde Client Access installeret på din PC'er? for det giver nemlig det problem på win2K.