Avatar billede hunden Nybegynder
14. juli 2000 - 18:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

DLL..

Hej er der en der kan hjælpe mig men at lære hvordan man laver en dll fil og får den til at virke i et program.
Avatar billede ultik Nybegynder
14. juli 2000 - 19:05 #1
at lave en DLL er simpelt. Du kan vælge den fra oversigten når du trykker new. Enten hedder den "Dynamic Linked Library" eller bare "DLL", either way, du opretter projektet, og begynder at skrive en masse subs, functions, konstanter, hvad du nu vil have med...... så kompilerer du den, og tada ! en DLL fil...... det med at bruge den er jeg knap så godt inde i...............
Avatar billede hunden Nybegynder
14. juli 2000 - 23:38 #2
Det har jeg prøve men kan ikke får det til at virke snøft..
Avatar billede buhl Nybegynder
15. juli 2000 - 00:54 #3
Okay hunden: - Vi starter lige fra starten:-)

Kender du noget til ActiveX ell. COM/DCOM ?
- bare lige for at målrette svaret....:)

Eller formuleret lidt anderledes: Hvorfor vil du benytte en DLL og til hvad?

Som ultik er inde på er det relativt let at lave en ActiveX DLL (eller EXE for den sags skyld), men det kræver altså at du har gjort dig nogle designmæssige overvejelser, som f.eks. hvorfor en adskillelse mellem et hovedprogram og en eller flere støtte-komponenter skulle være hensigtsmæssig.

Jeg kan sagtens hjælpe dig, men du skal være lidt mere konkret i dine krav.
Avatar billede hunden Nybegynder
16. juli 2000 - 16:50 #4
Til at store opgaver.
hvor form og ander koder er der i !!!
Avatar billede super_g Nybegynder
16. juli 2000 - 23:37 #5
du kan ikke have forme i en .dll-fil (så vidt jeg ved)

Men jeg har også sidden og leget lidt med .dll . Tror nok jeg fik det til at virke, prøver lige at kigge efter noget kode. Hvilken VB har du?
Avatar billede hunden Nybegynder
17. juli 2000 - 13:33 #6
vb 6,0 og du selv
Avatar billede super_g Nybegynder
17. juli 2000 - 13:50 #7
5,0
Jeg fandt lige en side.
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?lngWId=1&txtCodeId=4372

All U need 2 know.
P.S. Siden tager ret lang tid at hente... 52 sek med 56k (ifølge frontpage)
Avatar billede hunden Nybegynder
18. juli 2000 - 18:33 #8
Jeg kan ikke få det til at virke..
Avatar billede hunden Nybegynder
18. juli 2000 - 18:34 #9
Kan du ikke lave nåde der virker og sende det til mig ?
Avatar billede buhl Nybegynder
19. juli 2000 - 21:14 #10
Vi kan prøve med en absolut minimalistisk og formentlig ikke særlig brugbar DLL, - men så har du i det mindste skabelonen til en sådanne.

Start VB6 op og vælg en ActiveX DLL som projekt. I class1 tilføjer du nu følgende kode:

Public Function GetSomething() As String
    GetSomething = "Something"
End Function

Går herefter i menuen Project / Project1 Properties og under feltet Project Name indtaster du navnet på din komponent, lad os kalde den TestDLL

Nu skal vi have kreeret selve DLL'filen. Dette gøres ved menupunktet File / Make TestDLL.dll

Vælg herefter hvor du vil have DLL-filen og tryk OK

Det var sådan set det!

For at teste komponenten, starter du en nyt VB-projekt (start en ny VB6 op), men vælg denne gang en Standard EXE.

Tilføj følgende i Form1:

Private Sub Form_Load()
    Dim objTest As New Class1
    MsgBox objTest.GetSomething
    Set objTest = Nothing
End Sub

*Inden* du kører programmet, skal vi dog lige fortælle VB at vi har lavet en ny DLL, som indeholder en klasse, med det meget lidt sigende navn Class1.

Dette gøres ved at gå i menupunktet Project / References og herefter vælge TestDLL i listen af Available References

Så er du klar og du skulle gerne se en beskedboks med "Something" når du kører programmet.

Som sagt er dette en meget lille DLL, og jeg vil *seriøst* råde dig til at læse lidt om VB og COM, inden du går igang for alvor. Som jeg nævnte i min tidligere kommentar, er design et ret væsentligt aspekt. Nye metoder i en DLL ell. i særdeleshed ændring af eksisterende ditto, er ikke noget man normalt slipper helskindet fra i COM, med mindre man ved hvad man gør.

...bare et par gode råd:)
Avatar billede super_g Nybegynder
19. juli 2000 - 23:53 #11
jeg kan godt lave noget til dig, kan du ikke lige sende mig en mail på super_g@get2net.dk
eller ICQ: 14761630
Avatar billede hunden Nybegynder
23. juli 2000 - 11:08 #12
jeg takker for den hjælp og kan nu lave dll filer.
Avatar billede super_g Nybegynder
24. juli 2000 - 00:23 #13
Det er jo præcist det samme, som der stod i det link jeg gav dig!!!!