Avatar billede stranger Nybegynder
10. juli 2000 - 01:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

tal i midten af en "array"..?

hej,
jeg er ny til perl, og har fundet noget der hedder array.
jeg ved, at man kan skrive @test = ("dette", "er", "en","test)
og at man kan skrive foreach $test (@test) { print $test;}
men er der en måde hvorpå man kan hente eksempelvis det midterste ord i den array uden at skulle lave den der foreach function...eller kan man gøre det med foreach functionen?
Avatar billede y2k Nybegynder
10. juli 2000 - 01:05 #1
hej,
Perl er så smart lavet, at der til enhver array følger en lille "hjælpevariabel". med det mener jeg, at du, hvis du f.eks. har lavet array'en @test, også kan kalde på de enkelte variabler i denne array.
disse hedder $test[0], $test[1], $test[2] osv. Hvis du skal hente ord nummer to i din variabel skal du således skrive print $test[1];. skulle du hente det første ord ville det være $test[0]. håber det hjalp
Avatar billede y2k Nybegynder
10. juli 2000 - 01:05 #2
whoops... ;) laver lige den her som et svar istedet... :)
Avatar billede stranger Nybegynder
10. juli 2000 - 01:16 #3
fedt nok!
kan du ikke sende mig en mail på strange@svindel.dk? vil gerne lige have noget mere at vide om det..
Avatar billede ask Nybegynder
10. juli 2000 - 06:00 #4
Proev at faa en bog om grundlaeggende Perl ting:

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1565922840/asksplayground

Det vil vaere dig til stor hjaelp. :)

- ask
Avatar billede y2k Nybegynder
10. juli 2000 - 17:41 #5
eh, joeh..det kan jeg da godt...
Avatar billede ask Nybegynder
10. juli 2000 - 21:44 #6
Det var nu mest ment til "stranger". :-)
Avatar billede y2k Nybegynder
10. juli 2000 - 21:47 #7
heh..det var nu hans kommentar med mailen jeg svarede på*G*