Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 10:21 Der er 47 kommentarer og
5 løsninger

Jeg har dræbt ming bios :o?

Hej Panel

Jeg har et epox 8kta3+ som jeg har været igang med at upgrade jeg brugte alt+F2 funktionene. Jeg flashede som man skulle. Da den rebootede maskinen tog jeg disketten ud. Det skulle jeg nok ikke have gjort. Nu skriver den indsyt systemdisk og tryke enter ??

Hvad skal jeg gøre ? nogle der ved hvordasn jeg kan fikste mit bundkort eller hvor jeg kan få det fikset ?
Avatar billede riversen Nybegynder
05. maj 2002 - 10:25 #1
det er vel fordi den ikke kan finde hd'en...måske det skal sættes op igen...ellers er hd'en tom og du ha rikke indsat en bootdisk
Avatar billede hotcut Nybegynder
05. maj 2002 - 10:25 #2
du har smadret biosen :(
Der er ikke noget at gøre, andet end at købe en ny bios/bundkort...

Flashe er nok det farligste man kan gøre ved en bios; den kan så nemt bliver smadret :(

Men kig alligevel i din manual, og se om der er en reset bios-switch på dit bundkort... Hvis du er heldig, har du ikke overskrevet fabriksindstillingerne, og kan få dem tilbage på den måde.
Find de 2 metal-dimser på bundkortet, og kortslut dem med en papirklips et par sekunder (mens computeren er slukket!!)

held og lykke.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2002 - 10:29 #3
Kender du en der har et board magen til dit?
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 10:31 #4
Hej Riversen

Tak for dit hurtige svar men jeg har prøvet at clear cmos men det hjalp ikke jeg tror jeg har brug for at få brændt min bios eller finde et sted hvor jeg kan få den repareret ?
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 10:33 #5
Hej Schulze

Jeg den kender jeg men hvis det også går galt står jeg med 2 dårlige bundkort og en SUR kammerat - jeg tør ikke rigtig fjerne bios fra bundkortet mens der er strøm i maskinene lyder "farlig" for hardware ?
Avatar billede hotcut Nybegynder
05. maj 2002 - 10:33 #6
det kan ikke betale sig at reperere den er jeg bange for :(
Du bliver nødt til at købe et nyt motherboard :(
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2002 - 10:37 #7
ymerdryz>Jeg har gjort det et par gange og det har virket fint. Man skal bare have en rolig hånd.

Du tager din kammerats bios ud og sætter den i din maskine.
Så booter du op på din startdiskette og starter flash programmet op.

Så holder du tungen lige i munden og piller bios chippen ud og sætter din defekte bioschip i.

Så flasher du.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. maj 2002 - 11:28 #8
ymerdryz> tænker du dig godt om, så kan du godt lave det hotswapnummer som schulze beskriver, jeg har udført det en gang og det gik fint.

Der findes en anden måde hvor man kun har et gammelt grafikkort i mobo og en ramklods samt en bootdisk i floppydrevet.
Så skulle det være muligt at flashe din bios, men sørg for at ha' den rigtige bios samt flash programmet klar på en diskette.
Lykkes det at få den startet og du har en A:>\ prompt skal du sætte disketten i med flash og bios.
Avatar billede makse Nybegynder
05. maj 2002 - 11:38 #9
Prøv at gå ind i din bios, og vælg 'Load Fail-Safe Defaults'
Check også at Bios har fundet harddisken, under 'Standard CMOS Features'

Ydermere skal du sikre dig, at First/Second boot device under 'Advanced Bios Features' er sat til HDD-0
Avatar billede hub Nybegynder
05. maj 2002 - 11:42 #10
BIOS kan umuligt være smadret, hvis den beder om en systemdisk. En smadret BIOS reagerer altid med sort skærm. Sandsynligvis har den mistet alle sine indstillinger..
Avatar billede hotcut Nybegynder
05. maj 2002 - 11:44 #11
hvis han har nået at få slettet fabriksindstillingerne vie updaten, kan den meget nemt være helt død...
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
05. maj 2002 - 12:44 #12
I snakker åbenbart om noget I ikke ved så meget om! Hvis der er sket en fejl flash så KAN SLET MAN IKKE STARTE SIN MASKINE!

Gå ind i bions og auto detect din harddisk! Det skulle være løsningen på problemet...
Avatar billede hub Nybegynder
05. maj 2002 - 12:47 #13
>jdaugaard, det er lissom' blevet antydet af både makse og undertegnede, så du har fuldstændig ret ...
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 13:08 #14
Hej Allesammen

Mange tak for jeres svar for at udrede alla misforståelser er dett hvad jeg får når jeg starter min maskine:

Award Bootblock BIOS v1.0
Copyright (c)2000, Award Software, inc

Bios ROM checksum error

Detecting floppy drive A media
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2002 - 13:14 #15
Ja, jeg håber et par højtråbende herrer her inde læser dette.
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 13:18 #16
Jeg skal lige nævne at jeg ikke skriver
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
med store bogstaver for at råbe men fordi
det er skrivet sådan på skærmen.

Og jeg kan tilføje at dette er det eneste man ser på
skærmen. Der er ikke mulighed for at trykke del for at
komme ind i bios
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2002 - 13:21 #17
Jeg tror ikke du får flere løsningsforslag på dit spørgsmål end dem der allerede er kommet.

Prøv først retaxes løsning. Hvis den fejler er der kun min tilbage.
Avatar billede makse Nybegynder
05. maj 2002 - 13:22 #18
Prøv at holde Insert knappen nede, når du tænder for computeren.
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 13:22 #19
Tak Schulze

Jeg tror du har ret. Jeg må igang med skruetrækkeret :o)

Jeg venter tilbage senere
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2002 - 13:23 #20
Kontakt din forhandler, hvis du synes min metode er for farlig for din vens bioschip.
Din forhandler har måske et board magen til han har kasseret af en anden grund. Så kan du måske få lov til at få dens bioschip.
Avatar billede hub Nybegynder
05. maj 2002 - 13:23 #21
En bootblock meddelelse er netop en meddelelse om, at din BIOS er i fejltisltand. Dette er en beskyttelse af BIOS-et lille stykke af BIOS der IKKE kan overskrives og giver mulighed for at reetablere BIOS
Avatar billede hub Nybegynder
05. maj 2002 - 13:27 #22
Boot-block BIOS

Modern motherboards have a boot-block BIOS. This is small area of the BIOS that doesn't get overwritten when you flash a BIOS. The boot-block BIOS only has support for the floppy drive. If you have a PCI video card you won't see anything on the screen because the boot-block BIOS only supports an ISA videocard.

Award: The boot-block BIOS will execute an AUTOEXEC.BAT file on a bootable diskette. Copy an Award flasher & the correct BIOS *.bin file on the floppy and execute it automaticly by putting awdflash *.bin in the AUTOEXEC.BAT file.

AMI: The AMI boot-block BIOS will look for a AMIBOOT.ROM file on a diskette. Copy and rename the correct BIOS file on the floppy and power up the PC. The floppy doesn't need to be bootable. You will see the PC read the floppy, after about 4 minutes you will hear 4 beeps, this means the transfer is done. Reboot the PC and modify the CMOS for your configuration.
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 13:28 #23
TAk hub

så er spørgsmålet bare hvordan jeg reetablere BIOS :o?
Avatar billede hotcut Nybegynder
05. maj 2002 - 13:30 #24
kig i din manual, og find en jumper-setting der resetter din bios.
Kortslut de to metal-tråde (med en jumper, eller papirklips), og den er resetted til facory defaults.
Avatar billede makse Nybegynder
05. maj 2002 - 13:33 #25
Er der ikke sådan en Diagnostic LED på det bundkort? (Hvad siger den?)
Avatar billede makse Nybegynder
05. maj 2002 - 13:56 #26
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 14:24 #27
Makse

den kommer ikke vidre en til 41 hvis det siger dig noget
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 14:41 #28
ymer => POST 41 => If auto-configuration is enabled, program the chipset with pre-defined values

har samme bundkort, din POST koder står på side C-3 i manualen
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 14:51 #29
tak og hej rkhdk

Er du modigere end mig ? Hvis ja hvad vil du have for at flashe min bios ?

Her tænker jeg på den metode schulze beskrev tidligere :o?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 14:54 #30
schulze/retaxes => det nummer at med skifte BIOS mens den køre.. det er nok ikke en god ide... BIOS'en sidder ikke som alle andre BIOS'er!
normalt er det jo en lang chip med x antal ben på..

denne BIOS chip er ca 5mm*5mm der sidder nede i en lille sockel, som kræver special værktøj for at fjerne den! *da jeg skulle skifte min BIOS chip, fik jeg at vide det kunne gøres med en strikkepind.. men jeg tvivler på det!*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 14:57 #31
ymer => hmm.. jeg vil ikke prøve hotswap på dette MB.. ved selv hvor svært det er at få BIOS'en op!

men hvor gammelt er dit bundkort? er der stadig garanti på?
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 14:57 #32
du skriver da du skulle skifte bios ?? Har du fået din skiftet ? hvad ja hvorhenne ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 14:58 #33
ymer => jeg fik forhandleren til at skife den.. bundkortet var ikke engang en månede gammelt, og hvis jeg selv gjorde det.. tjaa så mistede jeg AL garanti!!
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 14:59 #34
ja der er garanti på - men jeg tror ikke den dækker at jeg er en pilfinger ?
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 15:00 #35
hvad var prisen på en bios udskiftning og hvem var din forhandler ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 15:00 #36
men jeg VED at der er BIOS chip fejl på denne serie 8KTA3+ (mener det er ca halvdelen af serien), derfor fik jeg skiftet min BIOS..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 15:02 #37
prisen => garanti
Forhandler => he he.. bor du på Bornholm? ;o)
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 15:08 #38
Tusind tak for jeres hjælp allesammen. Jeg tror jeg kontakter min forhandler mandag morgen og prøver og hører om han vil skifte min
bios eller er det vel også på tide en opgradering :o)

Dette var første gang jeg prøvede at stille et spørgsmål her i panelet
og jeg kan kun sige at jeg er POSITIV overrasket over den hjælp jeg har
fået. Endnu engang tusind tak allesammen

Ymerdryz ~:o)
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 15:11 #39
Jeg gik ind i avanceret for at fordele point men hvorfor kan jeg kke se dig rkhdk ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 15:12 #40
fordi jeg ikke har svaret ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 15:14 #41
ymer => BTW.. hvor stor CPU har du i den?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. maj 2002 - 15:15 #42
ymerdryz> når du får den besked;

Detecting floppy drive A media
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

skal du ha' en bootdisk klar i drevet, det bliver dit styresystem!
Så har du en anden diskette klar med flashprogrammet og den rigtige bios klar, som jeg forklarede tidligere.
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 15:15 #43
Den forsår jeg ikke for jeg kan da se flere indlæg fra dig - men pyt nu er du der :o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 15:18 #44
ymer => der er forskel på at kommentere og svare!

kommentere => indlæg uden at kunne få pointz
svare => indlæg, hvor spøger kan give pointz
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
05. maj 2002 - 15:18 #45
til rkhdk AMD 1400 Mhz
Til Retaxes ? en bootdisk ? jeg troede bare jeg skulle have en diskette med min downloadet bin fil ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. maj 2002 - 15:29 #46
ymerdryz> du kan ikke lave et flash hvis du ikke har et minimum af styresystem og bootdisken leverer et brugbart system.

Da der ikke er så meget plads på en bootdisk lægger jeg gerne flashprogrammet og bios på en diskette for sig selv, styresystemet er læst ind i hukommelsen så den er kalr nå flash forlanger det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. maj 2002 - 15:29 #47
kalr nå=klar når even
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. maj 2002 - 14:03 #48
tak for points, hvad blev løsningen?

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. maj 2002 - 18:23 #49
takker for pointz!! ;o)
Avatar billede ymerdryz Nybegynder
06. maj 2002 - 22:21 #50
Hej Allesammen

Løsningen bliver at jeg sender bundkortet ind til min forhandler som sender det vidre til Epox. Jeg har jo prøver at clear cmos med jumper, samt skaffet et ISA kort for at starte med en boot diskette, Men desværre har jeg ikke selv kunne løse mit problem.

Hvis der skulle være nogle der var intresseret bliver prisen ca 250,00 - 300,00 kr. + forsendelse hvilket må siges at være ok. Så ved du det hutcut :o)

Men som jeg har skrevet tidligere TAK for alle jeres gode forslag :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. maj 2002 - 22:22 #51
tak for forklaringen, så får du jo også testet bundkortet, ikke dårligt og en opdateret bios!
Avatar billede prays Nybegynder
03. januar 2004 - 01:33 #52
hey, ved godt dette er et gammelt spørgsmål, men havde også samme problem for ikke så længe siden, det klarede jeg ved at downe awdflash.exe ned på diskette sammen med update af bios, altså .bin fil, så kørte det hele fint igen.