Avatar billede capra Nybegynder
30. april 2002 - 09:38 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Javascript kildekoder - spgs. om etik

Hej, jeg er newbie og er så småt begyndt at bruge de mere omfangsrige javascripts på mine sider.

Jeg henter dem hos forskellige "udbydere" (javascript.internet.com - dynamicdrive.com o.a.)og jeg er lidt i tvivl om:

De er jo gratis til download og til at bruge/ændre. Oftest er der indlagt en hel del tekst mellem/i koderne, hjælpetekst og link til dem.

spgsm. er: bør jeg lade den tekst stå i javascriptet, eller er det iflg. netetikke o.k. at fjerne den? Hvad gør I andre?

Er der uskrevne regler om det? Eller evt. konkret lovgivning?
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2002 - 09:43 #1
Det ville vel være mest korrekt at beholde den tekst da den ikke skader dig....

grunden til teksten er vel at dem der har udarbejdet koden, kan få lidt reklame denne vej, og det er vel ikke for meget for langt når de nu har lavet koden.... på denne måde, kan andre folk også få glæde af deres scripts og ikke kun dig.

mvh.
www.questis.dk
Avatar billede capra Nybegynder
30. april 2002 - 09:56 #2
Okay, det er også fair, men nogle gange står der bare så meget og det fylder jo en del. Måske en middelløsning så kunne være at fjerne alt andet end en konkret signatur eller henvisning til hvor man kan finde koden?

Til nogle koder på dynamicdrive kan man også hente små billeder til menuer etc. Hvad med copyright på dem? Har de som har uploadet scriptet automatisk frasagt rettigheder til dem?
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2002 - 10:16 #3
Det står tit og often i de koder du henter...

tit ig ofte er der copyright på for stører virksomheder eller folk der driver fortjeneste på dem, men skulle ikke mene det betyder noget til privat brug så dem kan du vel roligt bruge
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. april 2002 - 10:27 #4
Der er ofte indlagt en del comments på de forskellige funktioner i scriptet. De er primært til for at gøre det lettere for andre at gennemskue hvordan scriptet egentlig fungerer. Dem mener jeg roligt du kan tillade dig at fjerne.

De eneste comments du bør lade blive liggende er ophavsmandens navn mv. Dette bliver der normalt også gjort opmærksom på i selve sctiptet.

NanoQ
Avatar billede capra Nybegynder
30. april 2002 - 10:32 #5
ja, det har jeg set.. men kan man dermed gå ud fra at hvis det ikke står, er det ok?

Jeg ved godt at det i sidste ende kun er op til den enkelte, jeg kan jo heller ikke forhindre at nogen snapper koder jeg selv har skrevet fra min side, med mindre det drejer sig om et helt design. (er det ikke ca. sådan?)

Hvis nu I havde lagt et script ud til download, ville I så finde det acceptabelt hvis jeg "komprimerede" al ikke-kode tekst til f.eks. "scriptet er lavet af xxxx, tak for lån"? (medmindre I udtrykkeligt havde skrevet andet)

Når jeg spørger, er det fordi jeg gerne fra starten vil holde mig til en alment accepteret og respektfuld måde at behandle de scripts jeg henter fra andre.
Avatar billede capra Nybegynder
30. april 2002 - 10:34 #6
skal smutte nu, kigger ind i aften igen - håber der kommer nogle svar fra nogle garvede designere imens (I skal nok få point senere)
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2002 - 10:39 #7
Jeg synnes dit forslag lyder helt aceptabelt og var da noget jeg ville være glad for hvis jeg havde lavet det pågældende script, som du siger kan man jo stortset stjæle fra hinanden som man vil... men det er der set fra mit syn ikke meget ved at drive en side som består af stjålne ellementer... men jeg giver dig ret
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. april 2002 - 10:50 #8
Jeg tror det vigtigeste for "forfatteren" er at hans navn bliver nævnt. Om det er i din egen lille hilsen, enten i selve sourcen eller endnu bedre - på selve siden hvor scriptet bliver brugt, tror jeg er ligegyldigt :)
Avatar billede 7th Praktikant
30. april 2002 - 11:03 #9
Så længe det er kommentarer i selve scriptet synes jeg bestemt det er etisk korrekt at bibeholde disse linier, men browsersynlige "reklamer" med link til pågældende side har jeg ingen betænktligheder ved at slette...
Avatar billede capra Nybegynder
30. april 2002 - 14:47 #10
Er lige hjemme et øjeblik, bare for at gå igen, vender frygteligt tilbage :)

Jeg vil først nævne at jeg ikke - og nok aldrig vil komme til, at snuppe koder fra sider som andre har lavet. Det er kun skripts som andre bevidst har lagt ud til gratis brug. (selv om den anden diskussion er mindst lisså væsentlig)

Det er faktisk meget forskelligt hvad som folk har skrevet i deres koder, jeg vil dog skelne mellem:

1) bemærkninger som skal hjælpe brugeren med at opsætte koderne. Dem mener jeg man umiddelbart kan slette da det jo ikke er meningen at andre skal hente koden fra min side. Er I enige?

2) tekst som fortæller hvor scriptet er hentet, tit med et synligt link, og evt. oplysninger hvornår det er lagt ud o.s.v. Der er jeg lidt i tvivl.

3) en kort signatur fra den som har lavet koden. Den syntes jeg man skal beholde af respekt for den som har arbejdet med scriptet. Er den længere er det vel også o.k. at forkorte den?

iflg. nanoq's forslag vil jeg overveje at nævne de som har "leveret" de store koder et samlet sted på siden, en slags tak for hjælp.

questis - jeg giver dig ret i at stjålne koder ej er at foretrække frem for at lave dem selv, jeg forsøger nu også at lave dem selv, men bedste måde for mig (utålmodige sjæl) at lege med koder som er lavet på forhånd og passe dem til. Jeg syntes nu ikke jeg stjæler dem, da de jo bevidst er lagt ud til formålet.

Det blev en længere smøre, sorry.
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. april 2002 - 22:31 #11
an capras indlæg:

type 2) og type 3) bør du altid lade forblive hvis de er der. programmøren ønsker (og fortjener) den reklame.

og lad for himlens skyld være med at samle det hele et sted. Det bør stå ved selve scriptet, ellers vil det uvægerligt gå tabt ved rekopiering.
En acknowledments side vil være en venlig ting at skrive derudover, men den vil næppe blive kikket på mere end rulleteksterne til en film.

Jeg bliver oftere og oftere spurgt om hjælp med at bruge scripts jeg selv har lavet, og der er det faktisk lidt irriterende at alle kommentarer og forklaringer er klippet væk. Gode kommentarer er en af de vigtiste bestanddele af et godt program hvadenten man skriver dem til sig selv eller til 'dem der følger efter'.

mvh JakobA
Avatar billede capra Nybegynder
01. maj 2002 - 02:29 #12
jeg vælger at beholde eventuelle credits fra de som har lagt scriptet til download i kildekoden - og henviser på min info-side til de steder hvor scriptene er fundet.

større vejledninger ryger fra, dem må folk altså selv finde på de respektive adresser.

tak for god inspiration til en beslutning som jeg tror jeg bliver glad for at have taget allerede nu.