Avatar billede -2000haj Nybegynder
27. april 2002 - 19:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Exchange problem

Hejsa

Jeg har et lilel problem med vores exchange 2000 server.

Når en bruger inde fra en gang imellem sender forhandlerprislister ud så skal den sende en hel del E-mails ud.

Så knækker den internetforbindelsen. Netforbindelsen går helt kold, jeg skal vente lang tid før at jeg kan få en VPN igennem. Her snakker vi om minutter.

Den lægger en MASSE emner under Server >> Protocol >> SMTP >> quries.

Der ligger nok de først 75 emner der

Når jeg stopper SMTP så går der 2 sec så er linens belastning ned igen..

Nogen der ved hvad vi har gjort forkert

James
Avatar billede -2000haj Nybegynder
27. april 2002 - 20:20 #1
De ser sådan her ud.

BackOffice SMTP Connector (SMTP Connector - Remote delivery)
Og så man klikker på det står der "Enumerate messages from the queue node"
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. april 2002 - 20:50 #2
Har serveren kørt længe eller håndtere den mange mails. Jeg administrere selv en exchange 5.5. og jeg vedligeholder databaser og MTA'en hver uge
Avatar billede -2000haj Nybegynder
27. april 2002 - 22:04 #3
Den har kørt siden november.. uden at blive pillet ved.

Der er 10 brugere bag ved den.. men når de sender forhandler prislister ud så kommer den lidt på arbejde.
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. april 2002 - 20:39 #4
du laver 3 batchfiler og placere disse i exchange biblioteket (du kan se placering i filens tekst)

Rydmta.bat

@echo off
net stop msexchangemta
d:
cd \user\exchdata\mtadata
d:\user\exchdata\deltree /Y d:\user\exchdata\mtadata\mtacheck.out\*.*
d:\user\exchdata\mtacheck /rd /rp /v /f d:\user\exchdata\mta.log
d:\user\exchdata\deltree /Y d:\user\exchdata\mtadata\mtacheck.out\*.*
c:
cd\
net start msexchangemta
exit

DBFIX.bat

Echo off
net stop msexchangeis
isinteg -pri -fix -test allfoldertests,allacltests,delfld,attach,mailbox,message,morefld,msgref,fldrcv,oofhist,rcvfld,fldsub,msgsoftref -l priv.log
isinteg -pub -fix -test allfoldertests,allacltests,delfld,attach,message,morefld,msgref,artidx,newsfeed,newsfeedref,fldsub,msgsoftref -l pub.log
net start msexchangeis

DBCHECK.bat

@echo off
net stop msexchangemta
net stop msexchangeis
net stop msexchangeds
net stop msexchangesa
eseutil /g /ISPRIV 0
eseutil /d /ISPRIV 0
eseutil /g /ISPUB 0
eseutil /d /ISPUB 0
eseutil /g /DS 0
eseutil /d /DS 0
net start msexchangesa
net start msexchangeds
net start msexchangeis
net start msexchangemta
exit

Disse køres i rækkefølge, og vil tage exchange serveren offline, gennemføre vedligeholdelse, og sætte den online igen. Dette bør du gøre jævnligt. Jeg gør det selv en gang om ugen
Avatar billede curtsen Nybegynder
29. april 2002 - 17:42 #5
Virker disse små bat filer også på en exchange 5.5 ???
Avatar billede -2000haj Nybegynder
01. maj 2002 - 14:47 #6
Bufferzone.. du er jeg jo lidt af en kyling..

Så jeg ville gerne vide bare en smugle mere om hvad disse filer gør ?

James
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. maj 2002 - 22:04 #7
Rydmta gennemføre en kontrol at message transfere agent (sikkert stavet helt forkert), fjerner e.v.t. koruptede mails, der "sidder fast" og som kunne betyde at mta'en sender alt to gange, da den ikke toro at den kan komme af med sine mails

DBFIX gennemføre ca 15 forskellige kontroller med forskellige services og databaser

DBCHECK gennemføre integritets check og offline defrakmentation af priv.edb, pub.edb og dir.edb

Disse filer skal overvoges mens de køre da det kan ske at en service hænger under lukning eller opstart. Sker det skal du genstarte serveren og køre filerne forfra.

Jeg har ikke oplever problemer med disse flier og jeg har kørt dem hver uge (omtrent) i ca. 2 år.

Du kan finde noget dokumentation på technet ved at søge på nogle af de utilities der bruges af batfilerne