Avatar billede Slettet bruger
27. april 2002 - 18:52 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Cronjob driller

Jeg skal have flg. prog til at kører:

#!/usr/local/bin/bash
#
# Create backup of all databases in mysql
#

set $(date)
/usr/local/bin/mysqldump --opt --all-databases --user=root --password= > /var/www/backup/db_full_$6-$2-$3.sql
gzip --best "/var/www/backup/db_full_$6-$2-$3.sql"

i et cron job men hvad skal der stå i cron??

"programmet" ligger i /var/www/
check evt. for fejl...
PLz help!
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2002 - 18:53 #1
Det er RødHætte 7.2
Avatar billede scz Nybegynder
27. april 2002 - 19:16 #2
Hvor tit skal det køre det script?
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2002 - 19:18 #3
1 gang om dagen..
Avatar billede tson Nybegynder
27. april 2002 - 19:19 #4
crontab er liniebaseret, altså en linie = en entry.
For brugeres personlige crontab er formattet

a b c d e kommando

  field          allowed values
  -----          --------------
a  minute        0-59
b  hour          0-23
c  day of month  1-31
d  month          1-12 (or names, see below)
e  day of week    0-7 (0 or 7 is Sun, or use names)

Dvs, en entry afvikles når tidsangivelsen for en entry matcher det aktulle tidspunkt. Hvis du f.eks. vil afvikle dit job kl. 4:15 hver nat skriver du:

15 4 * * * /var/www/ditScript.sh

* matcher alle værdier, så scriptet afvikles altså kl. 4:15 uanset dag, måned eller ugedag.

Hvis du bruger den centrale crontab /etc/crontab er der et ekstra felt mellem tidsangivelsen og kommandoen, som angiver brugeren kommandoen skal afvikles af. Altså f.eks.

a b c d e root kommando

Hvis du vil bruge din egen brugers eller en speciel brugers crontab, så gør sådan her:

export EDITOR=emacs # eller hvilken editor du nu foretrækker, vim er default.
crontab -e # Ret din crontab og gem og exit

crontab -l # viser din crontab
Avatar billede scz Nybegynder
27. april 2002 - 19:25 #5
skriv "crontab -e"
og tryk på "insert"
for at skrive denne linje
0 0 * * * /var/www/hvad_dit_script_hedder
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2002 - 19:34 #6
ehh hvor kan jeg se om opgaven er blevet udførdt??
Avatar billede scz Nybegynder
27. april 2002 - 19:40 #7
Når du har gemt den. Så bliver det script udført hved dag kl 00:00
Hvis dit script virker, så bliver det udført.

Jeg kan sq ikke huske om crontab har en log...
Avatar billede tson Nybegynder
27. april 2002 - 19:41 #8
crontab -l viser din crontab (med mindre du altså bruger /etc/crontab). Hvis du mener om hvordan du kan se om dit script er blevet afviklet på det pågældende tidspunkt er der flere svar:

Hvis dit program skriver til skærmen normalt (altså til standard out eller standard error), så vil cron sende outputtet i en mail til den bruger cronjobbet er afviklet af. Du kan tjekke den lokale mailbox med 'pine', eller mere lowlevel ved at skrive 'less $MAIL'

Hvis du synes det er irriterende kan du omdirrigere outputtet ved at skrive >~/logfil.txt 2>&1

Så kan du se outputtet i logfilen istedetfor at få mails. Så kan du se på datostemplet eller indholdet af filen om dit script er blevet kørt.
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2002 - 19:45 #9
Date: Wed, 27 Mar 2002 23:55:01 +0100
From: Cron Daemon <root@localhost.localdomain>
To: root@localhost.localdomain
Subject: Cron <root@localhost> /usr/bin/mrtg /etc/mrtg/mrtg.cfg

ERROR: CFG Error in "workdir", line 0: Working directory /var/www/html/mrtg does not exist

hmm der er hvist en fejl i..
Avatar billede scz Nybegynder
27. april 2002 - 19:47 #10
well opret det dir, ved at skrive

mkdir /var/www/html/mrtg