Avatar billede nina Nybegynder
01. juli 2000 - 00:54 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Netscape og CSS

Kan nogen give en forklaring på hvorfor store dele af mit stylesheet ikke virker i Netscape ?

Disse classes virker ikke: (virker perfekt i IE)

a:hover { color: #000; text-decoration: none; background-color: #eee } # ingen baggrundsfarve på linket

ul { color: black; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; list-style-image: url(/billeder/ul_pil.gif); list-style-position: outside } # intet billede i listen

body { color: black; font-size: 80%; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; background: #fffafa repeat-y left top }  # intet billede i baggrunden

.pbdato { color: red; font-size: 80%; background-color: transparent; margin-top: 0em; repeat: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : }  # intet sker

.pboverskrift { color: black; font-size: 110%; background-color: transparent; margin-bottom: 0em; repeat: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : }  # intet sker

.pbunderrubrik { font-size: 80%; margin-right: 2em; margin-left: 2em }  # intet sker

dt { font-weight: 600; background-color: silver } # igen baggrundsfarve, ingen bold

F.eks. virker disse tags og classes i både IE og Netscape

h1 { color: #00008b; font-weight: 600; font-size: 1.7em; background-color: #eeeeee; text-align: left; margin-left: 0px; padding: 0.1pt }

strong { color: #fff; font-weight: 600; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; background-color: #789 }

.duerpaa { font-weight: 600; background-color: #9ff; text-indent: 125px; padding: 0.1em }

Hilsen nina
Avatar billede naesager Nybegynder
01. juli 2000 - 01:58 #1
Det er pga. CSS standarten, denne er udviklet af Microsoft derfor understytter Netscape ikke denne fuldt ud endnu, deres tætteste bud er med Netscape navigator 6.

Avatar billede tfylliv Nybegynder
05. juli 2000 - 04:59 #2
;-)

CSS er _ikke_ udviklet af Microsoft, men af W3C (www.w3.org), som er standard organisationen som står for f.eks HTML, CSS m.m.

CSS level 1 - http://www.w3.org/TR/REC-CSS1/
CSS level 2 - http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/

Netscape 4.x har aldrig kunne klare mere en en del af CSS1 (bla. dem du har fundet her). Explorer 5.0x er noget bedre til det, men opfylder stadig ikke hele standarden.

Netscape 6 (mozilla) vil opfylde CSS1, det samme vil Opera4 (som går skridtet videre og tager cSS2 med). Explorer 5.5 opfylder allerede CSS1 til Mac, men sjovt nok vil Microsoft ikke direkte sige at Explorer kommer til at opfylde CSS1 til Win?!?

Så mit råd må nok være at du bør opfylde CSS1 standarden, da alle browsere vil kunne finde ud af den indenfor en overskuelig årrække. Problemet er jo så bare at Netscape 4.x og til mindre grad Explorer, ikke vil kunne vise dine sider korrekt indtil da....