Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 08:28 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

mrtg på D-link 804 router og winMe

det forekommer mig at den cfgmaker som følger med mrtg, ikke virker med min DI-804 router. ihvertfald får jeg en masse fejl når jeg kører den.
min cfg ser ud som følgende:

WorkDir: d:/webserver/apache/htdocs/stats

# Created by
# cfgmaker public@192.168.0.1 --global 'WorkDir: d:/webserver/apache/htdocs/stats' --output mrtg.cfg

### Global Config Options

#  for UNIX
# WorkDir: /home/http/mrtg

#  or for NT
# WorkDir: c:\mrtgdata

### Global Defaults

#  to get bits instead of bytes and graphs growing to the right
# Options[_]: growright, bits

######################################################################
# System: ê
# Description: DrayTek Corporation
# Contact: Tom Chen
# Location: HsinChu
######################################################################

### Interface 1 >> Descr: 'Ethernet0' | Name: '' | Ip: '' | Eth: '30-30-2e-30-35-2e-35-44-2e-44-35-2e-38-37-2e-43-38-28-68-65-78-29' ###

Target[192.168.0.1_1]: 1:public@192.168.0.1:
SetEnv[192.168.0.1_1]: MRTG_INT_IP="" MRTG_INT_DESCR="Ethernet0"
MaxBytes[192.168.0.1_1]: 12500000
Title[192.168.0.1_1]: Traffic Analysis for 1 -- ê
PageTop[192.168.0.1_1]: <H1>Traffic Analysis for 1 -- ê</H1>
<TABLE>
  <TR><TD>System:</TD>    <TD>ê in HsinChu</TD></TR>
  <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Tom Chen</TD></TR>
  <TR><TD>Description:</TD><TD>Ethernet0  </TD></TR>
  <TR><TD>ifType:</TD>    <TD>ethernetCsmacd (6)</TD></TR>
  <TR><TD>ifName:</TD>    <TD></TD></TR>
  <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>12.5 MBytes/s</TD></TR>
</TABLE>

### Interface 2 >> Descr: '' | Name: '' | Ip: '' | Eth: '' ###
### The following interface is commented out because:
### * has a speed of 0 which makes no sense
#
# Target[192.168.0.1_2]: 2:public@192.168.0.1:
# SetEnv[192.168.0.1_2]: MRTG_INT_IP="" MRTG_INT_DESCR=""
# MaxBytes[192.168.0.1_2]: 0
# Title[192.168.0.1_2]: Traffic Analysis for 2 -- ê
# PageTop[192.168.0.1_2]: <H1>Traffic Analysis for 2 -- ê</H1>
#  <TABLE>
#    <TR><TD>System:</TD>    <TD>ê in HsinChu</TD></TR>
#    <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Tom Chen</TD></TR>
#    <TR><TD>Description:</TD><TD>  </TD></TR>
#    <TR><TD>ifType:</TD>    <TD> (0)</TD></TR>
#    <TR><TD>ifName:</TD>    <TD></TD></TR>
#    <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>0.0 Bytes/s</TD></TR>
#  </TABLE>

### Interface 3 >> Descr: '' | Name: '' | Ip: '' | Eth: '' ###
### The following interface is commented out because:
### * has a speed of 0 which makes no sense
#
# Target[192.168.0.1_3]: 3:public@192.168.0.1:
# SetEnv[192.168.0.1_3]: MRTG_INT_IP="" MRTG_INT_DESCR=""
# MaxBytes[192.168.0.1_3]: 0
# Title[192.168.0.1_3]: Traffic Analysis for 3 -- ê
# PageTop[192.168.0.1_3]: <H1>Traffic Analysis for 3 -- ê</H1>
#  <TABLE>
#    <TR><TD>System:</TD>    <TD>ê in HsinChu</TD></TR>
#    <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Tom Chen</TD></TR>
#    <TR><TD>Description:</TD><TD>  </TD></TR>
#    <TR><TD>ifType:</TD>    <TD> (0)</TD></TR>
#    <TR><TD>ifName:</TD>    <TD></TD></TR>
#    <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>0.0 Bytes/s</TD></TR>
#  </TABLE>

### Interface 4 >> Descr: 'Ethernet1' | Name: '' | Ip: '' | Eth: '30-30-2e-30-35-2e-35-44-2e-44-35-2e-38-37-2e-43-39-28-68-65-78-29' ###

Target[192.168.0.1_4]: 4:public@192.168.0.1:
SetEnv[192.168.0.1_4]: MRTG_INT_IP="" MRTG_INT_DESCR="Ethernet1"
MaxBytes[192.168.0.1_4]: 1250000
Title[192.168.0.1_4]: Traffic Analysis for 4 -- ê
PageTop[192.168.0.1_4]: <H1>Traffic Analysis for 4 -- ê</H1>
<TABLE>
  <TR><TD>System:</TD>    <TD>ê in HsinChu</TD></TR>
  <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Tom Chen</TD></TR>
  <TR><TD>Description:</TD><TD>Ethernet1  </TD></TR>
  <TR><TD>ifType:</TD>    <TD>ethernetCsmacd (6)</TD></TR>
  <TR><TD>ifName:</TD>    <TD></TD></TR>
  <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>1250.0 kBytes/s</TD></TR>
</TABLE>

den er altså den som cfgmaker har lavet. -men ikke virker.

den laver godt nok en HTML som den skal, se evt. trabjergnet.dk/stats  -men der er bare ingen graf på.

jeg tror problemet ligger i snmp understøttelsen ?

har sat routeren op til at aktivere SNMP "public"

er der nogen som har et bud?

se evt. http://www.eksperten.dk/spm/147389 -det ser ud til der er en som har det til at virke.

mvh dennis
trabjergnet.dk
Avatar billede svindler Nybegynder
24. april 2002 - 11:23 #1
Og du er klar over, at cfgmaker kun laver .cfg-filen?
Det er perl-scriptet "mrtg", der laver graferne ud fra .cfg-filen.
Du skal sætte din maskine til at køre mrtg, f.eks. hver femte minut.
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 11:26 #2
jaja, men jeg skal vel lige ha en cfg som virker..
se trabjergnet.dk/stats  -der er ingen grafer på. og når jeg kører perl mrtg mrtg.cfg får jeg ca 700 linjer fejl..
så den virker altså ikk
Avatar billede klatten Nybegynder
24. april 2002 - 11:33 #3
Jeg har samme router men kender ikke programmet du har anvendt. Kan du sende et link til dette program, så vil jeg forsøge at løse problemet i løbet af de næste par dage.
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 11:36 #4
mrtg.org
Avatar billede svindler Nybegynder
24. april 2002 - 11:42 #5
cfg'en ser meget banal ud.
Hvilke fejl får du? Du behøver IKKE at paste samtlige syv-hundrede linjer, bare en opsummering om muligt ;-)
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 11:47 #6
jeg har lagt en screendump på trabjergnet.dk/dump.bmp
Avatar billede klatten Nybegynder
24. april 2002 - 11:48 #7
Tak for linket. Kan programmet køre på XP ?
Avatar billede klatten Nybegynder
24. april 2002 - 11:50 #8
hov, ignorer mig spørgsmål :)
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 11:52 #9
men ja, det kan det... kører på alle platforme sammen med perl
Avatar billede svindler Nybegynder
24. april 2002 - 12:32 #10
Jeg har kun prøvet det under linux. Har du fulgt instrukserne fra http://www.cruzio.com/~jeffl/mrtg/docs/w95mrtg.htm
Er det den samme Perl, du kører?
Hvilket biliotek står du i, når du skriver perl mrtg mrtg.cfg?
Har du prøvet at ændre på SystemName på routeren? Det der ê ser lidt mystisk ud, og kunne måske misforstås af mrtg.
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 13:08 #11
har fulgt instruks fra cruz.
ja samme perl
jeg står i mrtg-diret
"eét" kommer vel ikke med i cfg, når der er #-tegn foran?
Avatar billede snowball Novice
24. april 2002 - 13:10 #12
mundsavl: Lige med hensyn til at du får en masse output når du kører MRTG - det gør jeg også, men vi kører begge med en "beta" (2.9.18pre7) udgave af programmet. Mine stats virker dog alligevel ( http://snowbie.adsl.dk/mrtg/10.0.0.1_1.html ), så det er nok ikke lige der problemet ligger ! Prøv evt. at skifte til 2.9.17 som i hvert fald virker som den skal ;)

Snowball
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 13:22 #13
det vil jeg prøve, men jeg er bange for at det er routeren som driller, hvad er din erfaring?
Avatar billede snowball Novice
24. april 2002 - 13:36 #14
Har kun brugt MRTG på Cisco udstyr, og der har aldrig rigtig været nogen problemer ;)

Har flere steder læst at man skal installere noget bestemt for at kunne bruge SNMP i Win9x/ME, men det ser det jo ud til at du allerede har du jo ellers ikke ville kunne køre cfgmaker med det resultat du har vist !

Du kunne evt. prøve og hente SNMP Traffic Grapher fra http://leonidvm.chat.ru/ så du kan teste om din SNMP driver virker. Hvis du så får svar tilbage via det program, så må vi jo så gå ud fra at problemet ligger i MRTG !

Snowball
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 13:37 #15
du har faktisk ret, det ser noget bedre ud med den nye mrtg.
dog stadig intet output på grafen, men den laver en ny html hver gang.. lissom før hehe.
se trabjergnet.dk/stats
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 13:41 #16
jeg compilet en ny cfg:
# Created by
# cfgmaker 192.168.0.1

### Global Config Options

#  for UNIX
# WorkDir: /home/http/mrtg

#  or for NT
WorkDir: d:\webserver\apache\htdocs\stats
ImageDir: d:\webserver\apache\htdocs\stats
RunAsDaemon: yes
Interval: 5

### Global Defaults

#  to get bits instead of bytes and graphs growing to the right
# Options[_]: growright, bits

######################################################################
# System: ê
# Description: DrayTek Corporation
# Contact: Tom Chen
# Location: HsinChu
######################################################################

### Interface 1 >> Descr: 'Ethernet0' | Name: '' | Ip: '' | Eth: '30-30-2e-30-35-2e-35-44-2e-44-35-2e-38-37-2e-43-38-28-68-65-78-29' ###

Target[192.168.0.1_1]: 1:public@192.168.0.1:
SetEnv[192.168.0.1_1]: MRTG_INT_IP="" MRTG_INT_DESCR="Ethernet0"
MaxBytes[192.168.0.1_1]: 12500000
Title[192.168.0.1_1]: Traffic Analysis for 1 -- ê
PageTop[192.168.0.1_1]: <H1>Traffic Analysis for 1 -- ê</H1>
<TABLE>
  <TR><TD>System:</TD>    <TD>ê in HsinChu</TD></TR>
  <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Tom Chen</TD></TR>
  <TR><TD>Description:</TD><TD>Ethernet0  </TD></TR>
  <TR><TD>ifType:</TD>    <TD>ethernetCsmacd (6)</TD></TR>
  <TR><TD>ifName:</TD>    <TD></TD></TR>
  <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>12.5 MBytes/s</TD></TR>
</TABLE>

### Interface 2 >> Descr: '' | Name: '' | Ip: '' | Eth: '' ###
### The following interface is commented out because:
### * has a speed of 0 which makes no sense
#
# Target[192.168.0.1_2]: 2:public@192.168.0.1:
# SetEnv[192.168.0.1_2]: MRTG_INT_IP="" MRTG_INT_DESCR=""
# MaxBytes[192.168.0.1_2]: 0
# Title[192.168.0.1_2]: Traffic Analysis for 2 -- ê
# PageTop[192.168.0.1_2]: <H1>Traffic Analysis for 2 -- ê</H1>
#  <TABLE>
#    <TR><TD>System:</TD>    <TD>ê in HsinChu</TD></TR>
#    <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Tom Chen</TD></TR>
#    <TR><TD>Description:</TD><TD>  </TD></TR>
#    <TR><TD>ifType:</TD>    <TD> (0)</TD></TR>
#    <TR><TD>ifName:</TD>    <TD></TD></TR>
#    <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>0.0 Bytes/s</TD></TR>
#  </TABLE>

### Interface 3 >> Descr: '' | Name: '' | Ip: '' | Eth: '' ###
### The following interface is commented out because:
### * has a speed of 0 which makes no sense
#
# Target[192.168.0.1_3]: 3:public@192.168.0.1:
# SetEnv[192.168.0.1_3]: MRTG_INT_IP="" MRTG_INT_DESCR=""
# MaxBytes[192.168.0.1_3]: 0
# Title[192.168.0.1_3]: Traffic Analysis for 3 -- ê
# PageTop[192.168.0.1_3]: <H1>Traffic Analysis for 3 -- ê</H1>
#  <TABLE>
#    <TR><TD>System:</TD>    <TD>ê in HsinChu</TD></TR>
#    <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Tom Chen</TD></TR>
#    <TR><TD>Description:</TD><TD>  </TD></TR>
#    <TR><TD>ifType:</TD>    <TD> (0)</TD></TR>
#    <TR><TD>ifName:</TD>    <TD></TD></TR>
#    <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>0.0 Bytes/s</TD></TR>
#  </TABLE>

### Interface 4 >> Descr: 'Ethernet1' | Name: '' | Ip: '' | Eth: '30-30-2e-30-35-2e-35-44-2e-44-35-2e-38-37-2e-43-39-28-68-65-78-29' ###

Target[192.168.0.1_4]: 4:public@192.168.0.1:
SetEnv[192.168.0.1_4]: MRTG_INT_IP="" MRTG_INT_DESCR="Ethernet1"
MaxBytes[192.168.0.1_4]: 1250000
Title[192.168.0.1_4]: Traffic Analysis for 4 -- ê
PageTop[192.168.0.1_4]: <H1>Traffic Analysis for 4 -- ê</H1>
<TABLE>
  <TR><TD>System:</TD>    <TD>ê in HsinChu</TD></TR>
  <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>Tom Chen</TD></TR>
  <TR><TD>Description:</TD><TD>Ethernet1  </TD></TR>
  <TR><TD>ifType:</TD>    <TD>ethernetCsmacd (6)</TD></TR>
  <TR><TD>ifName:</TD>    <TD></TD></TR>
  <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>1250.0 kBytes/s</TD></TR>
</TABLE>

den kommer med 2 fejl istedet "forkert kommando...."  x2
og stadig ingen graf.
nogen forslag?
Avatar billede snowball Novice
24. april 2002 - 13:42 #17
Har du skiftet til 2.9.17 !? Hvis du har, kommer den så ikke med en fejlmeddelelse når du kører MRTG fra en prompt !?

Snowball
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 13:48 #18
AHA!
jeg kan ikke få noget target info på traficgrapher
-så fejlen må jo ligge router?
Avatar billede snowball Novice
24. april 2002 - 13:50 #19
Kan du så vist noget på grafen i Traffic Grapher !?

Snowball
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 14:17 #20
hmm... det lugter lidt at noget snmp-fuckup fra windåse Me´s side.
kan sagtens få info fra router på en win XP klient. bare ikke på Me.
prøvede at gen inst snmp i windows netværk, men uden held. får en fejl som kan ses på trabjergnet.dk/dump.bmp
Avatar billede snowball Novice
24. april 2002 - 14:23 #21
hhmm...den fejl har jeg ikke lige set før ! Har du filerne mgmtapi.dll, mib.bin og wsnmp32.dll på din PC !?

Snowball
Avatar billede svindler Nybegynder
24. april 2002 - 14:38 #22
Nu ved jeg jo ikke lige, om det er dig, der hedder Tom Chen og arbejder hos DrayTek, men det lyder lidt som noget default konfiguration fra en koreansk chipmaker eller lignende.
ê'et har cfgmaker hentet fra routeren. Det står jo stadig rundt omkring i cfg-filen, så det er stadig et forsøg værd at ændre navnet, synes jeg.
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 14:44 #23
hmm.. nu virker det tilsyneladene. dog stadig ingen graf...hmm. men det skyldes vist et for højt "maxbytes" hehe..
traffic grapher kører max!!
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 14:49 #24
snowball: jeg var faktisk nødt til at kopiere filerne fra en anden mask. de ligger ikke defeault i en Me inst.
mib.bin kan jeg dog ikke finde nogen steder.
det kunne jo være noget med det... hehe
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 14:52 #25
med hensyn til Ton Chen, så ser det ud til at være noget som cfgmaker bare henter fra ROM i routeren, ikke noget jeg kan ændre. men jeg kunne selvfølgelig pille lidt i CFGén... men skulle det betyde noget?
Avatar billede svindler Nybegynder
24. april 2002 - 14:56 #26
Jeg kan dårligt forestille mig, at du ikke kan ændre System-variablerne på routeren.
Mht om det betyder noget, så undgår jeg altid æøå og lignende i den slags navne, fordi før eller siden ramler man ind i et problem.
Avatar billede snowball Novice
24. april 2002 - 14:58 #27
mundsavl: Du kan hente filerne fra http://leonidvm.chat.ru/ !

At din Maxbytes er sat alt for højt har ikke noget at gøre med at du ikke får nogen grafer !

Skriver den slet ikke noget når du laver en: perl c:\mrtg\bin\mrtg c:\mrtg\bin\mrtg.cfg (eller hvordan dine stier nu passer ;))

Snowball
Avatar billede mundsavl Nybegynder
24. april 2002 - 15:01 #28
joe, så skriver den :"demonizing mrtg....." og det skulle jo faktisk være det.
jeg siger mange tak for hjælpen. i må deles om pointene,
snowball får 100 fordi du viste mig mib.bin, (nå virker det hele på serveren oxo)
og svindler for 100 fordi han fandt traffic grapher til mig.
-hvis man altså kan dele point.
er det ok?
mvh dennis
trabjergnet.dk
Avatar billede snowball Novice
24. april 2002 - 15:06 #29
mundsavl: Så vidt jeg lige kan se, så var det nu mig der fandt begge ting til dig *GG*

Men lige en anden ting: Jeg har ikke haft ret go'e erfaringer med at lade den køre som deamon, men på den anden side, så kan du jo heller ikke lave en service i ME !

Snowball
Avatar billede snowball Novice
24. april 2002 - 15:07 #30
Men anyway, del point'ene som du vil ;)

Snowball
Avatar billede svindler Nybegynder
24. april 2002 - 15:13 #31
Jeg må give snowball ret, det var ham, der fandt tingene for dig.
Avatar billede pakster Nybegynder
05. maj 2002 - 15:59 #32
hvis du læser på mrtg's side vil du finde ud af at d-link 804 slet ikke bliver understøttet. d-link har valgt at følge en anden standart som der vidst nok er lidt hul i hovedet men sådan hænger det sammen.
Avatar billede mundsavl Nybegynder
06. maj 2002 - 00:08 #33
tjek stats.trabjergnet.dk
så vil du opdage at 804éren virker med SNMP!!!!
slut færdig, men cfgmaker vil ikke funge..