Avatar billede poder Nybegynder
23. april 2002 - 15:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skifte IP adresse på en Unix???

Hvordan skifter jeg IP adresse på en Sun Unix maskine??
Jeg er HELT på bar bund m.h.t. Unix så jeg har ingen anelse???
Avatar billede dizzy Nybegynder
23. april 2002 - 15:19 #1
mener det er: ifconfig  du skal bruge
Avatar billede blackbyte Nybegynder
23. april 2002 - 15:20 #2
Når du siger Sun Unix, er det så SunOS eller Solaris eller hvad det hele hedder..?
Avatar billede dizzy Nybegynder
23. april 2002 - 15:21 #3
Ellers er det linuxconf du skal bruge. Det er en rpm pakke der skal installeres.
Avatar billede skau Nybegynder
23. april 2002 - 16:16 #4
Den nemmeste og sikreste måde er ved at køre sys-unconfig
Avatar billede skau Nybegynder
23. april 2002 - 16:17 #5
Det her er fra man siden.

It restores a system's configuration to an "as-manufactured"
    state.  A system's configuration consists of hostname, Net-
    work Information Service (NIS)  domain  name,  timezone,  IP
    address,  IP subnet mask, and root password.  This operation
    is the inverse  of  those  performed  by  the  sysidnet(1M),
    sysidnis(1M),  and  sysidsys(1M)  programs run at boot.  See
    sysidtool(1M).
Avatar billede skau Nybegynder
23. april 2002 - 16:18 #6
ps. Den kører en række spørgsmål bagefter så du kan angive de nye værdier.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
23. april 2002 - 22:40 #7
dizzy> linuxconf? læs kategorien... her tales om unix... ikke linux...

Solaris ER SunOS...
Avatar billede skau Nybegynder
05. maj 2002 - 15:57 #8
Jeg har checket hos Sun - sys-unconfig er den nemmeste metode
Avatar billede monsted Nybegynder
16. juni 2002 - 18:01 #9
tricket er at rette i /etc/hosts

SunOS/Solaris finder navnet for et interface i /etc/hostname.hme0 (hvor hme0 er interface-navnet) og slår op i /etc/hosts for at finde IP'en. Den finder derefter netmasken i /etc/netmasks og default gateway i /etc/defaultrouter
Avatar billede poder Nybegynder
12. november 2002 - 12:33 #10
Der var et sted i den grafiske del hvor man kan skifte adressen....ellers tak for besvarelserne