Avatar billede zelexus Nybegynder
16. april 2002 - 14:28 Der er 17 kommentarer

Jeg fatter det ikke??

Hey!

Jeg skal installere Corel Linux på min maskine sammen med Windows 98. Nu er der sikkert masser som vil sige, at jeg skal bruge alt andet end corel linux, men det er altså hvad jeg gerne vil have installeret.
Jeg skal altså have Corel Linux til at "coexiste" med mit windows. Jeg slog op i manualen for at se hvordan det blev gjordt. Der stod følgende:

"You should review this section if you plan to have Corel Linux coexist with another operating system on the same computer.

If Corel Linux is to coexist with another operating system on the same computer, it must be installed on hard disk space that is completely separate from the hard disk space that is used by the other operating system. Hard disks that have been didvided into isolated sections are partitioned.
Partitioned hard disks behave like separate hard disks, and operating systems on one partition do not usually recognize the other partition. Most computers by default use one partition.

If you are installing Corel Linux on a computer without existing operting systems, you may not want to partition your hard disk unless you plan to install an additional operating system in the future.

Install express provides you with  two hard disk-partitioning options if you plan to have Corel Linux coexist with another operating system. The first option lets Corel Linux take over an existing hard disk space. Install express formats this space as a Linux partition and a swap file partition. The file system format for a Linux partition is ext2. The second option lets you delete and create partitions on a hard disk. Before using this option you should backup important data to other media. This option does not let you edit partition size.

There are serveral third-party and Open Source applications that enable you to partition existing hard disk space. These types of tools are not included in Corel Linux."

Heh, håber stadig i er med :)

Betyder ovenstående, at jeg er nød til at formatere min hardisk eller er det kun lidt af den. Jeg forstår det simpelthen ikke. Desværrer står der ikke mere om partitionering i manualen.
Det skulle helst vre sådan, at når jeg starter computeren op, kommer en menu frem, hvor jeg kan vælge mellem windows eller linux. Det er lidt det jeg går og drømmer om.
Håber der er nogen derude som kan hjælpe mig ;)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
16. april 2002 - 14:42 #1
så vidt jeg kan forstå SKAL du partitionere din hd, fordi linux kører med et andet filsystem.
Avatar billede zelexus Nybegynder
16. april 2002 - 14:57 #2
Jeg er bare ikke helt sikker på hvad det vil sige at partitionere. Så vidt jeg kan forstå, er det at dele hard disken op, men er der noget der går til spilde?
Avatar billede jkrag Nybegynder
16. april 2002 - 14:57 #3
Hvis du har adgang til et diskpartitioneringsværktøj som f.eks. Partition Magic kan du "skrumpe" din eksisterende windowspartition og derved lave plads til en linux-partition. Linux partitionen bliver oprettet under installationen af Corel, så den behøver du ikke at lave selv på forhånd (selv om PartitionMagic godt kan).
Håber det hjælper :-)
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
16. april 2002 - 15:04 #4
Hej Z.,

- partition magic er fino. Men, med mindre du ved uhyre nøjagtigt hvad du gør, så er min anbefaling at tage en gammel disk og lege lidt med den.
- Hvorfor i alverden vil du dog installere corel ?? :-)
- Det vil jeg gerne vide...

mvh
V.
Avatar billede zelexus Nybegynder
16. april 2002 - 15:19 #5
Tja, hvorfor vil jeg det. Jeg fik bare anbefalet det. Det skulle være yderst brugervenligt. Men jeg ved det ikke. Er pænt meget newbie hvad angår linux, men jeg er typen som alligevel hurtigt kommer ind i tingene ;)
Avatar billede skau Nybegynder
16. april 2002 - 15:20 #6
Hvis du ikke har partition magic - eller kan skaffe det, kan du gøre følgende:
kør defragment så den sidste del af din disk er fri.
brug programmet fips og lav en ny partition bagerst på din disk (det plejer at følge med de fleste linux dist)
Kør så installationen
Avatar billede zelexus Nybegynder
16. april 2002 - 15:20 #7
jkrag: Kan du ikke fortælle mig, ca. trin for trin hvordan du partitionere din hard disk inde i corel linux installations programmet. Jeg vil ikke slette noget fra min hard disk, kun tilføje linux.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
16. april 2002 - 16:16 #8
http://www.debian.org
http://www.redhat.com

begge to ganske udemærkede linux-distributioner, du vil blive noget gladere for end corel...
Avatar billede zelexus Nybegynder
17. april 2002 - 09:01 #9
Jeg har måske fundet en løsning:

Jeg har tænkt mig, at tage min gamle harddisk ud af min gamle computer, og lægge den over i min nye. Derefter kommer jeg til at sidde, med 2 harddiske i en 800 mHz Siemens Computer, med kapaciterne 20 GB og 6,4 GB. Jeg har tænkt mig at installere Red Hat Linux på den mindste af de to harddiske.

Er der nogle gode forslag til hvordan jeg gør dette?
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2002 - 09:35 #10
Du kan oprette en extra partition ved hjælp af programmet "fips" som findes i de fleste Linux-distroer
Du kan læse nærmere om hvordan på
www.suse-usergroup.goggle.dk
Avatar billede thomasledet Nybegynder
17. april 2002 - 17:17 #11
zelexus>Ønsker du at beholde din windows installation (på 20GB disken) så skal du ikke gøre så meget... bare smæk 6.4GB disken i som secondary disk og boot op på redhat cd-erne... så er du i gang... under installationen af redhat bliver du spurgt, hvor du vil smide installationen... her svarer du bare på den lille harddisk... så skulle alt gerne ordne sig selv...
Avatar billede zelexus Nybegynder
17. april 2002 - 20:36 #12
Hvordan ved jeg det er den harddisk, har hørt at harddisk betegnelserne er anderledes end C: A: og D:.
Er det ikke noget med hd1 eller sådan noget?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
17. april 2002 - 23:41 #13
zelexus> i virkeligheden er der jo slet ikke noget, der hedder a:, b: c:, whatever: ... det er noget microsoft har fundet på i et forsøg på at gøre det lidt lettere for folk at bruge...

på linux hedder det hda1, hdb1, hdc1 for alle IDE-drev...

for hdxy gælder det, at x betegner harddiskens fysiske placering på controlleren.. fx primary master som er hda... y er et tal og beskriver, hvilken partition, der er tale om... der kan være mange partitioner på et drev og de tilgås alle på denne måde... fx partition 3 på primary slave: hdb3 ... det er ikke så svært, så snart man er vænnet fra microsofts mystiske måde at betegne drev og partitioner på...
Avatar billede eeyore Nybegynder
19. april 2002 - 02:33 #14
Hmmm... er det ikke noget med, at Linux' root-partition skal ligge forholdsvis "tidligt" på den primære master, for at lilo kan boote på den!?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
19. april 2002 - 13:55 #15
eeyore> du mener boot partitionen (/boot)... ikke root partitionen (/)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
19. april 2002 - 13:56 #16
eeyore> og det kommer an på dit hardware, om det er nødvendigt... og det behøver ikke være på den primære disk.. bare på en disk...
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 12:52 #17
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??