Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 22:17 Der er 38 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan gør man ?

Hejsa,

hvordan gør man når skal programmere med ASP. jeg vil meget gerne have en udfrlig forklaring helt fra bunden.

Jeg har forsøgt mig med følgende lille programmering i dreamweaver, men når jeg tager en previev sker der intet, der er kun en blank skræm

Her er den lille kode

<html>
<head>
<title>D-design1</title>
</head>

<body>
<%
Response Write"<h1>Hello World!</h1>"
%>
</body>
</html>
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. april 2002 - 22:23 #1
Prøv at kikke på nogle tutorial evt på: www.html.dk
http://www.html.dk/tutorials/asp/

Det er svært at give en lang forklaring her.
Avatar billede cms Nybegynder
15. april 2002 - 22:23 #2
ASP skal jo afvikles på en server, enten IIS (Internet Information Services, Microsoft) eller Apache (OpenSource). Langt de fleste bruger IIS. IIS skal installeres på din computer og følger i hvert fald med Win2000 cd-rommen. Ellers kan du vel finde den på MS's hjemmeside somewhere. fx http://download.microsoft.com/
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 22:23 #3
først og fremmest skal du have enten pws (på windows 9x) eller iis (windows nt, 2000, xp pro) installeret..

så skal du sørge for at loade siderne over http protokollen.. dvs. f.eks., hvis din side ligger i mappen c:\inetpub\wwwroot\  skal du skrive http://localhost/sidensnavn.asp

hvis du gør det, kan du nok få siden der til at fungere.. men en udførlig forklaring på at programmere i asp, det er vist bedst med en bog til det :o)
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2002 - 22:25 #4
normalt bruger man ikke andet end tekstbaserede udviklingsværktøjer - altså fx Notepad eller mere avancerede former for editorer

derefter mangler du højst sandsynligt en server - kig på http://www.html.dk/tutorials/asp/ for at lære mere helt fra bunden
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 22:26 #5
cms: jeg tvivler på at du kan downloade IIS - men du kan downloade windows nt option pack, som inkluderer PWS (personal web server).  pws kan køre på windows 9x.
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 22:27 #6
Det vil sige, at man gemmer den side hvor man har asp, som en aspfil ?
Avatar billede cms Nybegynder
15. april 2002 - 22:27 #7
kimiwan -> ja det fandt jeg også lige ud af efter at jeg også satte hjernen til :)
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 22:28 #8
yay.. 100000000 points for din hjerne *gg*
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 22:29 #9
ja, sider med asp-kode skal altid kaldes etellerandet.asp
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 22:31 #10
Jeg har server på min computer. Jeg gik igang med den tutorial på html.dk, og dette er altså den første øvelse, men jeg kan ikke få det til at virke. Nu har jeg gemt siden som asp under c:\inetpub\wwwroot\ og når jeg så går på nettet sker der følgende:

Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl fejl '800a0401'

Slut på sætning var ventet

/prove.asp, linje 8

Response Write"<h1>Hello World!</h1>"
--------------^

HVad gør jeg forkert !
Avatar billede cms Nybegynder
15. april 2002 - 22:33 #11
mellemrum!
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 22:33 #12
lav mellemrum efter response.write:

Response Write "<h1>Hello World!</h1>"
Avatar billede jacobfedefifi Nybegynder
15. april 2002 - 22:35 #13
Jeg vil anbefale at du går ind på fx. netcoders.dk downloader et simpelt script og så ser på det og begynder at ændre værdier og ser hvad der sker..
Det var sådan jeg begyndte i sin tid jeg kan deuden anbefale disse bøger:
-ASP active server pages ISBN 87-7843-361-4
    det er en god "begynder" bog
-Activer Server Pages solutions ISBN 1-57610-608-X
    den er til de lidt mere øvede, men er rigtig god.
Held med det :-)
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 22:38 #14
Så kommer den og siger følgende:

Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl fejl '800a0401'

Slut på sætning var ventet

/prove.asp, linje 8

Response Write "<h1>Hello World!</h1>"
---------------^
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 22:39 #15
en af mine favoritter er wrox' beginning active server pages 3.0 - den forklarer tingene grundigt, plus når man er igennem den, har man masser af kode lige til at bruge.

desuden har de et gratis forum for deres kunder, med mailinglister hvor man kan få hjælp til sine problemer undervejs.

http://www.wrox.com/ACON11.asp?WROXEMPTOKEN=947207ZhcuzvzESbElIpdQmfQX&ISBN=1861003382
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 22:42 #16
Men hvorfor virker den relativ simple kode jeg har lavet ikke ???
Avatar billede cms Nybegynder
15. april 2002 - 22:46 #17
der skal være punktum
Response.Write "<h1>Hello World!</h1>"
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 22:48 #18
ha! godt set cms :o)  så mange prikker for øjnene efterhånden at man ikke kan skelne dem fra hinanden
Avatar billede cms Nybegynder
15. april 2002 - 22:53 #19
*g*
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 22:54 #20
Yes....

Nu virker det, men kun når jge tjekke den på min server online - vil man aldrig kunne se det når man tager en preview i dreamweaver ??

Og nu henviser jeg til jo til min server. Hvad så når man har oprettet en hjemmeside. F.eks. www.humletennis.dk, som jo ligger på en anden server end min egen lille server - hvad gør man så...Ved ikke om dette spørgsmål er til at forstå ? - håber det!
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 22:56 #21
jeg prøver lige at forklare det igen på en anden måde. Lige nu gemmer jeg den asp-side jeg har lavet under c:\inetpub\wwwroot\, men resten af min hjemmeside ligger et helt andet sted på min computer og den er jo uploadet til en helt anden server ?
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 22:58 #22
Håber I kan forkalre mig det sidste
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 22:59 #23
Hold kæft hvor har jeg lavet mange stavefejl - det må i meget undskylde!
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 23:03 #24
<-- homesite guy, sorry - no dreamweaver here *s*
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 23:05 #25
Det er mere det sidste jeg gerne vil vide - HJÆLP
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 23:10 #26
hvad er det sidste da?  kan ikke helt forstå, hvad du vil ha' den til at gøre(???)
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 23:15 #27
Hvis nu jeg laver et eller andet asp. og så vil uploade det til den hjemmeside jeg har. Altså www.humletennis.dk. Virker det så også, og kan jeg godt gemme den i den mappe jeg har på min computer hvor alle de andre sider om tennisklubben ligger, eller skal siderne med asp gemmes i c:\inetpub\wwwroot\ ???
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 23:18 #28
Jeg har nu forsøgt at uploade aspprove.asp til humletennis.dk

på adressen www.humletennis.dk/aspprove.asp - og der kommer kunen blank side op. Selve asp-filen ligger i mappen c:\htkweb\aspprove.asp og altså ikke i c:\inetpub\wwwroot\
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 23:21 #29
på nuværende tidspunkt, hvor du først skal til at lære de forskellige værktøjer at kende, er det nok lettest at flytte hele molevitten over i wwwroot mappen - så behøver du ikke rode med yderligere indstililnger osv.

om tingene kan køre problemfrit med det samme på www.humletennis.dk afhænger af hvilken server, de bruger.  der er et par små forskelle mellem f.eks. iis4 og iis5.

men det er smårettelser, du kan få hjælp til hen ad vejen :o)
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. april 2002 - 23:22 #30
Jeg har kikket på den Blank er den ikke, prøv at view source:

<html>
<head>
<title>D-design1</title>
</head>

<body>
<%
Response.Write "<p>Funktionen Now returnerer: " & Now & "</p>"
Response.Write "<p>Funktionen Date returnerer: " & Date & "</p>"
Response.Write "<p>Funktionen Time returnerer: " & Time & "</p>"
%>
</body>
</html>

Ligger siden på din egen PC?
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 23:22 #31
er htkweb den side, alle html siderne også ligger i??
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 23:24 #32
Nej den er uploadet til tiscali tror jeg vist nok det er!
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. april 2002 - 23:24 #33
Hvem har du som udbyder ??
Det kunne tyde på at serveren ikke kan afvikle ASP filer.
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 23:25 #34
Ja, htkweb er den side alle html filerne også ligger i - på min computer og også på remote serveren
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. april 2002 - 23:28 #35
det kunne tyde på at din web-løning er sat på til PHP, du kan ændre det hos ticali... Hvilken type har du hos dem Web I, II eller III?
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 23:29 #36
det med om du kan afvikle asp filer på serveren er blot en detalje (og formentlig nogle hundrede kroner)... tiscali skal blot give dig tilladelse til at køre scripts på den.
Avatar billede kimiwan Nybegynder
15. april 2002 - 23:29 #37
iirc, skal man have web III for at kunne køre asp.. ikke sandt?
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. april 2002 - 23:29 #38
Så vidt jeg lige hurtigt kan se skal du havde WebHotel III hos Tiscali for at kunne benytte ASP.
Avatar billede web_the_world Nybegynder
15. april 2002 - 23:30 #39
Ok - jeg vender lige tilbage senere når jeg har forsøgt mig lidt mere og fundet ud af om det er tiscali og hvilken pakke det er vi har !

Anders
Avatar billede sth Novice
15. april 2002 - 23:50 #40
Da jeg startede med asp fand jeg en lille adresse database, hvor man kunne oprette, slette, rediger bruger.

Det er lavet så man ikke skal bruge alt for lang tid for at regne det ud.
jeg bruger selv bare en editor til at skrive mine koder i, det er måden der giver mig det bedste overblik, og mulighed for at "finde ud af" hvad det er der sker i koden.

Adresse databasen kan du hente her:
http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=83

Der står følgende:
Kartotek v0.9 er et eksempel på hvordan man opretter nye poster i en database, retter i de gamle eller helt sletter en post i databasen. Kartotek v0.9 er opbygget pædagogisk så alle der har lyst til at lege med ASP skulle kunne følge med. Eksemplet er splittet op, så du har mulighed for at gennemskue hvordan du sletter, retter og opdaterer i en database via ASP.