Avatar billede biojsn Nybegynder
15. april 2002 - 11:21 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

CSS, font-size og 125% windows font-size

Hej

Jeg er løbet ind i et problem.

Jeg ønsker at låse skriftstørrelsen på min webside.
Det naturligvis generelt en dårlig ide, men det er nu engang mit
ønske.

Min menubælke er i ren tekst og den blev dobbelt når brugeren valgt
tekststørrelse stor i browseren.

Det klarede jeg i IE 4 og IE 5 ved i mit CSS at angive font størrelsen
i px, men så
kom IE 6, her virkede pt, når man vil angive en fast font størrelse
(det virkede også i Netscape 6.)

Men så er der nogen der har sat font-størrelsen til 125% i windows
( Når man højre klikker på skrivebordet og vælget
egenskaber-->indstillinger
-->avanceret)

Og det påvirker både cm og pt,  men ikke px (og px jo virkede perfekt
i IE 4&5 men ikke IE6).

Er der nogen der har et forslag til noget det vil låse font størrelsen
både i IE 4-6, netscape og 125%windows font ?

Venlig hilsen
Jan
Avatar billede dcoder Nybegynder
15. april 2002 - 11:46 #1
Hmm, jeg kunne vældigt gerne tænke mig at se din css kode som den ser ud nu, for jeg har ingen problemer når jeg bruger px. i mit tilfælde kan jeg ikke ændre skriftstørrelsen hverken via browseren eller windows
Avatar billede biojsn Nybegynder
15. april 2002 - 12:48 #2
Den er her

h4

{

font-size: 11.5pt;
font-family: Verdana, arial;
text-align:center;
}

h5

{

font-size: 10pt;
font-family: Verdana, arial;
text-align:center;

}

h6

{

font-size: 9pt;
font-family:  Verdana, arial;
text-align:left;

}

p

{

font-size: 7.6pt;
font-family: Verdana, arial;
text-align:left;

}

li.

{

font-size: 7pt;
font-family: Verdana, arial;
text-align:left;

}

a.top  {font-size: 7.6pt;  font-family: Verdana, arial; text-decoration: none; color: white;}
a.main {font-size: 7.6pt;  font-family: Verdana, arial; text-decoration: none; color: blue;}
a.left {font-size: 7.6pt; font-family: Verdana, arial; text-decoration: none; color: white; text-align:center;}
a.leftsub {font-size: 7pt;  font-family: Verdana, arial; text-decoration: none; color: white; text-align:left;}

A:hover {font-size: 7.6pt;  font-family: Verdana, arial; text-decoration: underline; color:red}

Men problemet med px opstod før med IE6, for i IE 5 og 5.5 ændre visningen af siden hverken af vis-->tekststørrelse stor eller windows font-size når men ændre indstiller på sriveborder.
Avatar billede biojsn Nybegynder
15. april 2002 - 13:59 #3
Jeg har fundet problemet...Lidt dumt.

Jeg havde ændret to parametere på samme tid i mit CSS.
1) fjernet punktummet efter h,p,li,a osv, så der ikke længere stod p. { } men kun p {}
2) ændret px til pt.

IE6 tolerere ikke punktummet efter p,li,h,a osv.
Men det gør de ældre IE.

Nu virker px således windows fontsizen ikke påvirker visningen.

pt påvirkes af windows fon-sizen selv unden det "famøse" punktum i CSS.

Det lader til at virke.....og det passer med dit udsagn om at du aldrig har haft problemer.

/JAN
Avatar billede biojsn Nybegynder
16. april 2002 - 08:16 #4
Jeg må heller afslutte spørgsmålet.
Når svaret nu er blevet fundet.
/Jan