Avatar billede rasmus_nova Nybegynder
23. juni 2000 - 12:23 Der er 27 kommentarer og
4 løsninger

Ændre MAC adresse på netkort

Jeg har et netkort, som jeg skal have givet en ny MAC adresse. Er der nogen der ved, hvor jeg kan finde noget software som kan "flashe" informationer ud i en fil, for derefter at ændre og "flashe" tilbage igen.

Dobbelt point gives ved hurtigt svar... HJÆÆÆÆÆLP
Avatar billede snowball Novice
23. juni 2000 - 12:30 #1
Hvorfor vil du ændre det ???

En anden ting er at jeg slet ikke tror man kan !

Snowball
Avatar billede rasmus_nova Nybegynder
23. juni 2000 - 12:43 #2
Jeg bruger et specielt CAD program, som bruger MAC adressen som kode !!!

Da CAD'en skal bruges derhjemme, og jeg ikke har 25000 til en ekstra licens, vil jeg kopiere MAC adressen til et andet kort. Derfor skal MAC'en kopieres. Jeg ved det kan lade sig gøre, men det er bare lige hvordan.
Avatar billede pc-support Nybegynder
23. juni 2000 - 12:51 #3
MAC adressen er jo et unikt fysisk indetifikationsnummer til dit netkort og kan derfor ikke ændres. Det er jo hele pointen med MAC ;-)
Avatar billede codpiece Nybegynder
23. juni 2000 - 13:13 #4
Jep, der er jo den gamle vandrehistorie om et asiatisk firma der var lidt for grundige da de klonede et 3Com kort: Samtlige kort fik samme MAC-adresse med det resultat at kun et kort kunne bruges i samme netværk ad gangen.

På den anden side skal jeg ikke udelukke at hvis programmet søger efter en MAC adresse så må der kunne skrives et crack der sørger for at levere den rigtige adresse når cad programmet spørger.

Hvad gør firmaet hvis netkortet brænder af? Skal I så ud at snakke med forhandleren eller hvordan...?

// Codpiece
Avatar billede rasmus_nova Nybegynder
23. juni 2000 - 13:23 #5
Hvis kortet brænder af, vil CAD leverandøren godt hjælpe os... mod et KLÆKKELIGT beløb (+10.000). De sidder sgu på alle trumferne...

Jeg tænkte på, hvis nu man biosopdaterede sit netkort, er det så muligt at ændre den nye bios inden den bliver opdateret ??? Hvis man opdatere en EPROM kan man jo ændre i den inden selve opdateringen
Avatar billede mwf Nybegynder
23. juni 2000 - 14:13 #6
Jeg ved ikke præsis hvordan man gør, men det er noget sludder at man ikke kan ændre MAC adressen, den opbevares i en flash-memory på kortet så det er om at finde et stykke software der kan snakke med denne.
Avatar billede mwf Nybegynder
23. juni 2000 - 14:15 #7
Jeg ved at man på IBM servere, når disse installeres for adgang til at ændre MAC adressen.
Avatar billede victor44 Nybegynder
23. juni 2000 - 14:42 #8
De fleste ETH. kort er adressen 'brændt' i en kreds. Hvis du kan ændre den er du kørende.
På bla. Olicom ETH. kort er adressen gemt i en kreds første gang kortet testes.

Avatar billede pc-support Nybegynder
23. juni 2000 - 15:37 #9
Jeg mener altså stadig at jeg har ret!
Nedenstående er tysk, men vel til at forstå ! Taget fra et online leksika !
Linket står nedeunder !
MAC-Adresse
Die Hardware-Adresse eines jeden LAN -Controller , die zur eindeutigen Identifikation eines Knotens im Netzwerk dient. Die MAC -Adresse wird fest in einem Chip eingebrannt und kann nicht mehr verändert werden.

http://www.gateway.de/knowledge.cfm?path=http://www.gateway.de/knowledge/lexikon/docs/5/f008085.htm

Avatar billede victor44 Nybegynder
23. juni 2000 - 16:24 #10
PC-SUPPORT.  Du har fuldstændigt ret. Ingen tvivl om det.
Alle producenter af ETH. kort får tildelt et range af MAC adresser fra IEEE.
Der findes nogle adresse ranges som bruges til test, men disse må ikke benyttes uden for test opstillinger og tildeles ej heller.
Det er muligt at se ud fra de første bytes i MAC adressen hvilken producent der har lavet interfacet. Det er det fordi alle adresse ranges tildeles og registreres af IEEE.

Jeg er i øvrigt meget overbevist om at de forskellige producenter ikke vil ud med det special software de bruger til at brænde adressen i kortet med.
Da de hvis du (RASMUS) ved et uheld sætter din maskine til et sted hvor der er en dublet. Kommer til at stå et uheldigt lys ved ikke at have check på adresse tildelingen indenfor deres eget range.

Vi må konstatere at du må til lommerne og lade være med at pirat kopiere RASMUS_NOVA.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
25. juni 2000 - 20:13 #11
Det er helt 100% sikkert at man kan ikke ændre MAC adressen på et netværkskort.
Der sidder også en MAC Adresse i switche, routere o.s.v.
De kan ikke ændres.
Og jeg er 100% sikker på det,
for hvis du vil ændre den skal du tage og finde den chip der sidder på enheden og skifte den ud med en du selv har lavet hvilket du nok hverken gider eller har udstyr til.

-Maniacdog-
Avatar billede maniacdog Nybegynder
27. juni 2000 - 21:54 #12
rasmus_nova: Prøv og find en ordbog eller et sted hvor MAC bliver beskrevet så vil du nok bedre forstå... :-)

-Maniacdog-
Avatar billede maniacdog Nybegynder
28. juni 2000 - 08:31 #13
Jeg er sikker i min sag!

-Maniacdog-
Avatar billede pc-support Nybegynder
28. juni 2000 - 09:49 #14
Jeg vil bare gentage mit første svar:
En MAC-adresse kan under normale omstændigheder ikke ændres og er unik
worldwide, da en del af adressen henføres til producenten. Om der findes
kort hvor dette kan ændres ved jeg ikke, men jeg tvivler lidt, da to kort
med samme MAC-adresse vil konflikte, hvis de er på samme net. IPX bruger denne MAC adr til skelne mellem NIC's

Mvh
Kristian (pc-support)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
28. juni 2000 - 09:51 #15
Jeg er enig med pc-support!

MVH
-Maniacdog-
Avatar billede pc-support Nybegynder
28. juni 2000 - 10:20 #16
Maniacdog > Gad vide rasmus-nova i det hele taget kigger med mere ? Men så er det da godt, at vi i det mindste kan blive enige ;-)
Avatar billede mwf Nybegynder
28. juni 2000 - 12:56 #17
Jeg kan dog ikke undslå mig fra at kommentere jeres stædighed.
Jeg var tidlige ansat i et firma hvor vi brugte Olicom netkort i IBM servere der så skulle køre OS/2.
Under denne installation hvor serverne kun skulle køre på det interne net, ændrede vi MAC adressen så den afspejlede funktionen af serveren.
I har ret i at når kortet skal bruges til net der har forbindelse til omverdenen, gør man det naturligvis ikke, men det kan altså lade sig gøre.
Avatar billede pc-support Nybegynder
28. juni 2000 - 13:32 #18
mwf> Er du sikker på at det var MAC-adressen I ændrede ? Hvad mener du med at adressen skulle afspejlede funktionen af serveren? Normalt kan man jo se MAC adressen under egenskaber for netkortet, men du kan ikke rette det. I hvert fald ikke på Windows maskiner. Det ville jo også blive et problem i et internt netværk, hvis I ændrede MAC adressen på serveren netkort og det tilfældetvis ramte et andet korts adresse i det interne netværk. Så ville den computer ikke kunne bruges i netværket. Jeg kan da huske fra Datamatiker-studiet, at vi gentagne gange fik fortalt, at MAC adressen er den fysiske adresse og dermed en 'engangs-adresse' kortet fik tildelt ved fødslen. Så kald mig bare stædig, men jeg mener stadig ikke, at det skulle kunne lade sig gøre at ændre den! Nu vil jeg gå hjem og slå det op og kommentere dette spg. for sidste gang i morgen ;-)
Avatar billede mwf Nybegynder
28. juni 2000 - 13:46 #19
pc-support> Jeg er sikker på at det var MAC adressen vi ændrede, og vi kørte med en database der gav os et nyt nummer på baggrund af funktionen af serveren og et løbenummer, så vi selvfølgelig selv havde styr på at der ikke kom konflikter.
Det er da muligt at de Olicom kort vi brugte var special-import, men det tror jeg ikke.
Rettelsen blev iøvrigt lavet før der kom styresystem på.

"God vind til alle."
Avatar billede maniacdog Nybegynder
28. juni 2000 - 14:59 #20
mwf: Jeg er også rimlig sikker i min sag, det er ikke pga. stædighed men pga. erfaring.

-Maniacdog-
Avatar billede mwf Nybegynder
28. juni 2000 - 16:04 #21
Jeg trækker mig fra diskutionen, idet den har ringe relevans for nuværende.
Jeg er enig med jer om, at man som udgangspunkt ikke skal ændre på MAC adresser af ovennævnte grunde, og det må så være det.

Keep on smiling, I do.
Avatar billede pc-support Nybegynder
28. juni 2000 - 17:26 #22
Nu skal jeg slutte diskussionen med  følgende fakta
Citat fra Datakommunikation – Stig Jensen og Arne Gjelstrup (s.239 afsnit MAC-adresser):
Det anden bit i en 48-bit-MAC-adresse anvendes til at skelne mellem en Global Administered Adress og en Local Administered Adress. Ved en global administrebar adresse har hver DTE sin egen unikke adresse. Adressen er fysisk placeret på adapterkortet, hvor hele MAC protokollen også er implementeret. Ingen netkort i verden, har de samme globale MAC-adresser. Den globale adresse består af to felter. Det første felt er 3 bytes langt og identificerer producenten af kortet. De sidste 3 bytes tildeles fortløbende af producenten, når kortene produceres. Tildeling af producentidentifikation foretages af IEEE. Ved at dechifrere et korts MAC-adresse kan dens producent identificeres. I en global administrerbar adresse er den anden bit i MAC-adressen sat til ”0”. I en lokal administrerbar adresse er den anden bit i MAC-adressen sat til ”1”, og dette betyder, at MAC-adressen er lokal administrerbar – hvilket vil sige at DTE’en tildeles en MAC-adresse af den enkelte LAN-administrator. Dvs. at en lokal administrerbar adresse er software konfigurerbar. Lokale administrerbare adresser kan anvendes af organisationer, hvor der ønskes en stram kontrol og styring med de enkelte DTE’ers fysiske adresser. Ved lokale administrerbare adresser kan der tildeles adresseområder, til hver enkelt gruppe, der har præcis de samme behov for adgang til ressourcer. Dette koncept vil også, fungere, selvom der skiftes netkort på en DTE, da den lokale administrerbare adresse jo er konfigureret i en konfigurationsfil og derfor ikke bliver udskiftet med netkortet.

Altså havde jeg tildeles ret. Du kan ikke fysisk ændre MAC-adressen på dit netkort, men du kan åbenbart have en lokal software adresse, hvis ellers netkort osv understøtter det !

mwf > Så havde du jo også tildeles ret ;-)
Avatar billede mwf Nybegynder
28. juni 2000 - 18:48 #23
Jeg takker for den saglige afslutning af denne debat.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. juni 2000 - 09:16 #24
me2

-Maniacdog-
Avatar billede ranger Nybegynder
13. juli 2000 - 16:26 #25
HAllo, kære folk!!

Det ER MULIGT at ændre MAC-adresse!! Jeg ved godt at den fysiske adresse er brændt ind i ROM på kortet, og jeg ved godt at dette ikke kan ændres! MEN det er muligt at snyde sig uden om ved Ethernet kort, ved at ændre i datastrukturer i kernel driveren til netkortet. Dette kaldes også Ethernet spoofing, og er som sagt i højeste grad muligt!! Det er som sagt en software ændring, og ved næste reboot, har kortet sin oprindelige MAC adresse.

Jeg har gjort det, og det virker! Jeg har kun gjort det på Linux, så jeg ved ikke mhs. til NT, men alt er jo muligt. Det er i så fald et spørgsmål om at skrive en VxD driver der på kerne niveau kan snakke direkte med netkortet.
Det er lidt af en udfordring, og kan man det, er man virkelig hardcore.

/El Ranger.
Avatar billede cybermike Nybegynder
12. september 2000 - 14:12 #26
Det kan sagtens lade sig gøre, jeg har et lille program til mit netkort som heder rset8009 det virker ihvertfald med alle de ne2000 netkort jeg har prøvet det på.

Jeg kan lige prøve og se om jeg kan finde en url!
Avatar billede cybermike Nybegynder
12. september 2000 - 14:49 #27
det kan jeg ikke
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. januar 2001 - 16:59 #28
Skal du ikke lukke dit spørgsmål?
Avatar billede rasmus_nova Nybegynder
04. marts 2002 - 20:07 #29
Hej hej, så er vi vågnet igen... Nu skal vi have afsluttet regnskabet, så vi kan sove med god samvittighed, og få lukkede de mange åbne spørgsmål...

Beklager der gik så lang tid... skal ikke ske igen
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2009 - 13:49 #30
Jeg er altså også 100% sikker på det er muligt på Linux at ændre MAC Adressen.
Prøver lige at finde noget info, så vi kan få over bevist folk omkring dette.
Avatar billede serverservice Praktikant
21. april 2010 - 09:30 #31
Hej jeg sad lige og læste den her debat da jeg er igang med at skulle ændre mac på et netkort

1. ja det er muligt at ændre/emulere mac adressen software mæssigt i windows på driveren eller med et program
2. Som jeg læser det her er den brændt ned i netkortet hardwaremæssigt og det kunne i teorien godt lade sig gøre at ændre hvis man har samme udstyr som producenten , men det har vi vist ikke adgang til - og derfor er det ikke muligt alligevel ?

Jeg tænker at den løsning i Linux gør det samme , nemlig at æændre konfigurationen af mac, software mæssigt så det er altså samme løsning som i windows http://www.æbletræet.dk/index.php?title=MAC_adresse