Avatar billede tmouritsen Nybegynder
14. april 2002 - 11:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Mønster til programmering af website

Jeg har et site med følgende muligheder:
bibliotek der kan nås fra PHP men ikke via URL (private bibliotek til include filer)
MySQL

Så er det jeg mangler erfaring i hvad man smider i include filer, hvad der ryger databasen og hvad der ryger i .php filer.

Jeg har et generelt design (tag evt en kigger på doktordos.dk) men en menu og en ramme med indhold. Men nu flytter jeg hosting og vil i den sammenhæng have siden konstrureret på en meget mere generisk måde.

Der er sikker nogle med mange flere erfaringer end mig, i hvordan det hele skal skrues sammen.

Det skal ikke være URL'er i stil med: doktordos.dk/index.php?id=5
det skal stadig være 'almindelige' url'er ala doktordos.dk/profil/index.php, altså skal det ikke være umiddelbart synligt at det er en generisk site.

Pointene ryger til den løsning jeg synes bedst om, og altså ikke nødvendigvis til det mønster der er bredest accepteret.
Avatar billede asger Nybegynder
14. april 2002 - 12:07 #1
elementer som skal være ens for alle/mange af siderne skrives ofte i inc filer.

Derudover kan jeg foreslå at du benytter dette script til at skjule at du siderne ikke er statiske:

Ved hjælp af .htaccess
  RewriteEngine on
  RewriteRule ^foo/([^/]+)/?$ /foo.php?id=$1

Ovenstående viser /foo.php?id=12, når man henter /foo/12/.

Scriptet er lavet af mbn.dk besøg ham på http://www.mbn.dk/
Avatar billede asger Nybegynder
14. april 2002 - 12:09 #2
Avatar billede tmouritsen Nybegynder
14. april 2002 - 12:28 #3
Det jeg ønsker er meget dybere end det.

Det skal være nemt at udvide med flere sider.

Kan det lade sig gøre at smide alt i databasen (titel, menu, ...) og så bare have en .php fil med evt. id, for hver side samt en include fil.

Det jeg søger er en der har gjort noget lignende det ovenstående og som ved at det også fungerer i længden. Jeg er træt af at opdage at mit design ligepludselig ikke holder alligevel.
Avatar billede asger Nybegynder
14. april 2002 - 12:30 #4
Det kan sagtens lade sig gøre at smide alt i en database, men så vil dit design også blive i nogle faste rammer.

Det er dog lidt svært at komme med et skræddersyget forslag når vi ikke ved hvordan sitet ser ud og hvad det skal kunne.
Avatar billede asger Nybegynder
14. april 2002 - 12:32 #5
Du kan fx se http://www.yourpartyguide.dk/ hvor alt indholdet ligger i en db. Der er kun en fil - nemlig index.php
Avatar billede tmouritsen Nybegynder
14. april 2002 - 12:47 #6
Designet kan ses på http://doktordos.dk

Sådan som det er lavet nu, bliver menuen defineret i en php fil (det er en klasse hvorpå der bliver kaldt nogle add metoder), så bliver siden med designet inkluderet. Den side udskriver så menuen - baseret på de tidligere givne metodekald - og henter så indeholdet i indholdsrammen fra en includefil.

Den umiddelbare løsning jeg har tænkt på er at smide de forskellige variable (id, menupunkter, placering af includefil med indhold eller selve indholdet) i databasen og så i selve php filen bare sætte et id der bruges til at hente hele skidtet i DB. På den måde bliver der ikke umiddelbart synligt at det er en dynamisk genereret side (noget jeg synes virker mest professionelt) men virker i bund og grund som den http://www.yourpartyguide.dk/ eller mange andre sider for den sags skyld.

Jeg har svært ved at vurdere om selve indholdet skal ligge db (lidt vanskeligere at opdatere, men så er hele skidtet samlet ét sted) eller om det skal ligge i en includefil.

Derfor er jeg interesseret i reelle erfaringer.
Avatar billede asger Nybegynder
14. april 2002 - 12:54 #7
http://doktordos.dk
virker ikke:
Warning: Failed opening 'main.inc' for inclusion (include_path='') in D:\INETPUB\users\doktordos\Index.php on line 15

>Derfor er jeg interesseret i reelle erfaringer.

Jeg synes at det er en fordel at have alt indhold i db. Som du selv siger ligger det hele et sted og det er nu ikke så svært at opdatere. Hvis du fx som jeg selv laver en backend hvor du via et formularfelt evt. flere kan opdatere din db, så er det ikke så svært.
Det gør det også nemmere hvis du fx skal have en søgefunktion på din side, for så kan du benytte db søge kommando.
Avatar billede tmouritsen Nybegynder
14. april 2002 - 13:03 #8
Siden virker nu

Du kommer med et par gode pointer der.

Det kunne godt hænde at jeg følger det - du har ikke nogle små ting der irriterer dig når du skal opdatere http://www.yourpartyguide.dk/.

Jeg kunne så bare sætte id'et php filel, istedet for via url'en.
Avatar billede tmouritsen Nybegynder
14. april 2002 - 13:40 #9
asger->Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent til i morgen aften, hvil jeg ikke har fået andre bud jeg synes bedre om så er pointene dine.
Avatar billede asger Nybegynder
15. april 2002 - 23:19 #10
det vil sige nu ?