Avatar billede sansalvador Nybegynder
13. april 2002 - 21:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvad er XML ?

Jeg er en hat ! Især til XML ...

Efter mange forsøg på at forstå hvad det går ud på, går jeg nu til yderligheder: Jeg spørger Jer :)

Så .. hvad er XML og hvad er fordelene i forhold til ASP ...?
Avatar billede schaefner Juniormester
13. april 2002 - 21:23 #1
Avatar billede kedde65 Praktikant
13. april 2002 - 21:25 #2
Du kan ikke sammenligne asp og XML, asp er til at lave websites med, XML er til at overføre data mellem buisness partners. Jeg ved godt at der er mange der bruger XML til websites, men det er bestemt ikke det det er blevet udviklet til.
Avatar billede sukos Juniormester
13. april 2002 - 21:26 #3
Avatar billede sansalvador Nybegynder
13. april 2002 - 21:26 #4
Hvad er det så udviklet til ?
Avatar billede dcoder Nybegynder
13. april 2002 - 21:26 #5
ASP og XML kan på ingen måde sammenlignes... XML kan bedre sammenlignes med HTML (Hvis det absolut skal sammenlignes :) Grunden til at det er så svært at forstå, er fordi XML slet ikke kan sammenlignes med noget allerede eksisterende, ideen er hel ny, og derfor må du glemme alt hvad du allerede ved for at forstå det :)

Det mest almindelige er at bruge XML som en form for database. En måde at beskrive og strukturere data, ikke en måde at vise data (Som f.eks. HTML) men udelukkende til at beskrive data.
Avatar billede dcoder Nybegynder
13. april 2002 - 21:29 #6
Køb bogen XML i praksis fra IDG forlag, den er virkelig god og går meget i dybden med XML, efter de første 2 kapitler vil du allerede begynde at forstå det hele meget bedre :)
Avatar billede kedde65 Praktikant
13. april 2002 - 21:30 #7
Styrken ved XML er netop som dcoder siger at man istedet for at fortælle hvordan man skal se dataen, så fortæller man hvad det er for data man er ved at kigge på.

Lad os se to eksempler.

HTML>>

<adress>Odensevej 92</adress>

Her fortæller du din browser at den skal vise strengen som en foruddefineret adresse type. Du fortæller derimod ikke noget om om det reelt er en adresse, eller ej.

i XML>>

<adress>Odensevej 92</adress>

Her fortæller du at vi har en adresse, men vi er på dette tidspunkt ligeglade med hvordan det skal vises.
Avatar billede kedde65 Praktikant
13. april 2002 - 21:31 #8
Jeg vil iøvrigt sige at hvis man skal sammenligne XML med noget, så må det blive en advanceret csv fil :-))
Avatar billede nstenberg Nybegynder
14. april 2002 - 10:23 #9
Lige lidt flere links...
http://www.w3.org/TR/REC-xml kan du læse W3's XML-definition. GOD LÆSNING!

Detsuden vil det være relevant at læse om XSTL (http://www.w3.org/TR/xslt) og Xpath (http://www.w3.org/TR/xpath).

Hvis du har læse dokumentationen på de tre sider; og har forstået det, er du godt på vej.
Avatar billede medions Nybegynder
15. april 2002 - 12:07 #10
XML - eXtensible Markup Language er et Markup Language ligesom HTML er. Men den store forskel i forhold til HTML er at XML ikke er knyttet til at skulle anvende de koder der allerede er defineret på forhånd. Med XML kan du oprette dine egne koder, hvilket kan være meget brugbart når der skal løses mere specifikke opgaver.
Med XML kan du faktisk oprette dine egne Markup-sprog. Af denne grund kan XML også omtales som et metasprog.
Med XML følger også en række andre sprog, som f.eks
UML, DTD, XSLT Xpath, XSL, Xlink, XHTML, MSXML, DOM , SOAP
og mange andre.

jeg lærte det meste af XML gennem dette eksempel http://www.activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=291

Det er et kanont eksempel, hvis du kan lidt ASP, det fortæller hvordan du opretter noder og slette noder osv.

Held og lykke med det...!

//>Rune
Avatar billede sansalvador Nybegynder
15. april 2002 - 22:54 #11
Takker ..  tjjaa .. det ser ikke ud til i andre vil have nogle points :)
Avatar billede medions Nybegynder
16. april 2002 - 21:22 #12
Thx 4 Poinz
//>Rune