Avatar billede froggy Nybegynder
13. april 2002 - 17:41 Der er 6 kommentarer

Grafik-fejl i KDE

Jeg har lige installeret Suse 7.2 og jeg andvender KDE som den grafiske brugerflade. Jeg har et problem når jeg starter programmer. fx når jeg starter The Gimp, xmms osv. Bliver farverne i det ikke aktive vindue utrolig mærklige.
Jeg har følgende:
Asus A7v266-e
Leadtek Geforce3 Ti 500

Er der nogle der ved hvordan jeg løser dette problem? Er det forkerte grafikkort drivere eller er der noget galt med min isntallation, jeg har geninstalleret 2 gange
Avatar billede langbein Nybegynder
14. april 2002 - 15:56 #1
Vil tro det dreier seg om å ha rett driver:
http://www.nvidia.com/view.asp?IO=nforce_linux_v1.0-0233
Avatar billede bromer Nybegynder
14. april 2002 - 18:10 #2
Hvorfor geninstallerere du? Hvilken kerne bruger du? Du kunne jo prøve at compile en ny kerne, der indeholder nogle forbedrede drivere!!!

/Rune
Avatar billede ranza Nybegynder
15. april 2002 - 08:50 #3
jeg mener at der var en af mine venner der prøvede at installere linux med hans geforce 3 kort og det lykkes heller ikke. Jeg tror simpelhent ikke det er understyttet men du kan da prøve at hente driverne fra nvidia og compile dem selv. Eller du kan prøve at compile en kernel selv som bromer siger. Der kan du jo compile den med standard NV driverne.

held og lykke
Avatar billede ranza Nybegynder
15. april 2002 - 08:54 #4
fandt lige den her så dit kort må være understyttet.
men ellers prøv det andet.
http://www.nvidia.com/view.asp?IO=products_supported
Avatar billede langbein Nybegynder
15. april 2002 - 10:58 #5
Har aldri prøvd å installere Geforce3, men litt generelt:
Det finnes jo i prinsippet 2 måter å få inn en ekstra modul inn i kjernen dersom den ikke finnes der fra før. Den ene måten er å kompilere den inn i kjernen som en statisk modul. Den annen måte (her håper jeg at ekspertens lesere kan korigere meg hvis jeg sier noe som er unøyaktig/feil) det er å laste modulen som en tillegsmodul, dynamisk til en eksisterende kjerne.
(Det som jeg er usikker på det er om kjernen må være kompiler for spesifikt å kunne hente opp denne dynamiske modulen eller om en hvilken som helst kjerne i prinsipp kan patches til en hvilken som helst dynamisk tillegsmodul. (Hva vil det i så fall bety "å patche" ?) Tror det siste, men langt fra sikker. Dersom dette er rett så skulle det være mulig å få på plass driveren uten å kompilere kjernen på nytt. (Noen som vet 100 % omkring dette ??!!))
Avatar billede langbein Nybegynder
15. april 2002 - 11:11 #6
Har kikket litt på dokumentasjonen. Det ser faktisk ut til å dreie seg om dynamisk lastbare kjernemoduler. Da skulle det i så fall hvis dette er rett ikke være nædvendig å kompilere kjernen på nytt.
Se ellers denne linken, kan det være noe her ?
http://www.nvnews.net/forum/showthread.php?s=037c74ba1dcd8e530d60478aef84742c&threadid=13425