Avatar billede karitolsen Nybegynder
11. april 2002 - 22:01 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Redigere i markeret tekst

Hej derude

Opdateringsinterface. Textarea. Et par ord, som ønskes fremhævet. Bruger markerer ordene i Textarea'et og klikker f.eks. på en radio button med navn "fremhæv". Så klikkes på opdater og de få ord, som ønskedes fremhævet i teksten vises nu fremhævet.

Det er et eller andet med Replace osv. Men hvordan finder jeg frem til de markerede ord?

Sort snak?

Glæder mig til nogle input :-)
Avatar billede coltau Juniormester
11. april 2002 - 22:15 #1
Jeg mener ikke at du kan vise formateret tekst i et textarea. Men det kan være at du kan anvende denne kode til noget:

<html>
<head>
<title>Rediger textarea</title>
</head>

<SCRIPT language="JavaScript">
<!--
function insText(textField, tagstart, tagend) {
    if (textField.createTextRange && textField.caretPos) {
    var caretPos = textField.caretPos;
    caretPos.text = caretPos.text.charAt(caretPos.text.length - 1) == ' ' ? tagstart + textSelected + tagend : tagstart + textSelected + tagend;
    document.editform.message.focus();
    getSelectedText(textField);
    }

function getSelectedText(textField) {
    if (textField.createTextRange)
    textField.caretPos = document.selection.createRange().duplicate();
    textSelected = (document.all) ? document.selection.createRange().text : document.getSelection();
}
//  -->
</SCRIPT>

<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
<form name="editform" method="post" action="hvad skal der stå her????">
  <p>
    <input type="button" name="linebreak" value="Indsæt linieskift" onclick="insText(editform.message, '<br>', '')">
    <input type="button" name="fedtekst" value="Fed" onclick="insText(editform.message, '<b>', '</b>')">
    <input type="button" name="kursiv" value="Kursiv" onclick="insText(editform.message, '<i>', '</i>')">
    <br>
  </p>
  <p>
    <textarea rows="10" cols="40" name=message onclick=getSelectedText(this); onkeyup=getSelectedText(this); onmouseup=getSelectedText(this);>Marker tekst og tryk på knapperne - så indsættes html-koderne omkring det markerede.</textarea>
  </p>
</form>
</body>
</html>
Avatar billede karitolsen Nybegynder
11. april 2002 - 22:57 #2
Hej

Det er sengetid for mig nu. Men jeg kigger på koden i morgen tidlig. Det ser ellers lovende ud :-)

/Karit :-)
Avatar billede karitolsen Nybegynder
12. april 2002 - 09:45 #3
Hej coltau

Dit program virker, så det skal du da have point for :-). Oprindeligt havde jeg forestillet mig at programmere det i ASP, men den slags her kan åbenbart kun løses i JavaScript, og det er der jo heller ikke noget forkert i. Jeg skal bare tænke om igen... :-)

Tak for din indsats!

Knus, Karit :-)