Avatar billede webberen Nybegynder
10. april 2002 - 15:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Alias på Apache

Hej!

Jeg er lige gået igang med at undersøge og afprøve nogle ting i PHP. Jeg kan godt se at sproget nok har fat i den lange ende, da man godt kan blive meget træt af de små tegn som findes i ASP.

Men så skulle jeg jo installere php, apache, mysql osv. for at bruge localhost. Men kan man ikke gøre ligesom i IIS så hvis man skriver: localhost/test/ - så kommer man hen til en anden mappe på din HD?

Håber på det er noget man bare laver i de der conf-filer...

Et andet kort spørgsmål er måske nogle som ligger inde med en kodestump til "insert into" i en mysql server.
Avatar billede sukos Juniormester
10. april 2002 - 15:57 #1
Når du skriver http://localhost/test skulle du jo meget gerne komme til mappen "test". Hvis ikke, så hent en ny version af Apache, eller lav en mappe "test"

Eller mener du, at hvis du skriver "test" skal den gå til et nyt "root"
Avatar billede sukos Juniormester
10. april 2002 - 15:58 #2
Shit!!!! Fik ikke læst dit spm rigtigt!!!

Prøver lige!
Avatar billede sukos Juniormester
10. april 2002 - 15:59 #3
Hvilken version kører du?
Avatar billede sukos Juniormester
10. april 2002 - 16:28 #4
Nå, så fik jeg også lært det! :o)

Et alias, kan netop bruges til at definere en anden mappe uden for serverroot.

    Alias /mintest "C:/mintest"

    <Directory "C:/mintest">
        Options Indexes MultiViews
        AllowOverride All
        Order allow,deny
        Allow from all
    </Directory>

Bemærk at jeg IKKE bruger " / " efter Alias. Det gør at hvis du skriver
http://localhost/mintest
og ikke
http://localhost/mintest/
vil begge fungere.

Bruger du derimod  Alias /mintest/ "C:/mintest/", skal det også hedde det sidste
http://localhost/mintest/

Det skal ligge under
<IfModule mod_alias.c>
som i min conf ligger på linie 537.

P.S. Jeg har apache liggende på E:\Apache

Det med mysql'en kan jeg sgutte lige i hovedet! :o(

Men vil du indsætte en ny record eller vil du opdatere?
Avatar billede sukos Juniormester
10. april 2002 - 16:32 #5
Forresten er det på en apache 1.3.20
For at teste på 2'eren skal jeg lige hjem først. Men det er sgu nok det samme!
Avatar billede webberen Nybegynder
10. april 2002 - 16:33 #6
tak for det gode svar...

Men du skriver bare i din conf-fil, er det httpd.conf? (eller hvad den lige præcis hedder?)

Og jeg vil gerne indsætte en ny record - er vant til det fra ASP og access, men synes ikke at kunne helt overskue med mysql endnu.
Avatar billede sukos Juniormester
10. april 2002 - 16:37 #7
Jow, det er httpd.conf som ligger i mappen "conf" under "Apache"
Avatar billede sukos Juniormester
10. april 2002 - 16:40 #8
mysql_query(INSERT INTO tabelnavn ('raekke1', 'raekke2') VALUES ("$navn1, $navn2");

Måske?
Avatar billede sukos Juniormester
10. april 2002 - 16:41 #9
Kan ikke huske det!
Avatar billede sukos Juniormester
10. april 2002 - 17:40 #10
så'n her:

mysql_query("INSERT INTO tabelnavn (navn1, navn2) VALUES ('$navn1', '$navn2')");
Avatar billede sukos Juniormester
10. april 2002 - 18:08 #11
Takker for point, og jow, det kører på samme måde på 2'eren!