Avatar billede cheech Nybegynder
10. april 2002 - 12:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

!= Vs. !==

Mig og en ven har en diskution om hvad der er mest normalt / korrekt at bruge
!= eller !==

eks
if ($i != $i2){
Bla
}
elseif ($i2 !== $i){
Bla 2
}
Avatar billede jelzin101 Praktikant
10. april 2002 - 12:13 #1
!=

stemmer jeg på.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
10. april 2002 - 12:14 #2
Ingen!
Avatar billede rvj Nybegynder
10. april 2002 - 12:14 #3
Jeg ville nok sige != er mest "korrekt"
Avatar billede cheech Nybegynder
10. april 2002 - 12:15 #4
invisibleman ? hvad mener du?
Avatar billede invisibleman Nybegynder
10. april 2002 - 12:16 #5
!= er not equal to
!== er not identical to.

En variabel hvis værdi er lig en anden vil være 'false' ved != MEN de må godt være af forskellig type. f.eks. kan du godt sammenligne en Integer med en Float med !=.

Når to variabler er === så har de samme værdi og er af samme type.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
10. april 2002 - 12:18 #6
<?php
  (double)$dbl = 10;
  (integer)$int = 10;

  echo $dbl == $int ? "Ja":"Nej";
  echo $dbl === $int ? "Ja":"Nej";
?>

vil give dig "JaNej"
Avatar billede invisibleman Nybegynder
10. april 2002 - 12:19 #7
Fordi at $dbl og $int har samme værdi. Derfor vil == (equal to) være sand. $dbl og $int er dog af forskellig type (her er de explicit typecastet for at vise eksemplet) så derfor vil de ikke være 'identical to'
Avatar billede invisibleman Nybegynder
10. april 2002 - 12:21 #8
Avatar billede dmcn Praktikant
10. april 2002 - 12:23 #9
Ooooh, invisibleman, you rock my world! :)
Avatar billede invisibleman Nybegynder
10. april 2002 - 12:23 #10
Et godt eksempel:

<?
    $str = "Eksperten.dk";
    if (strpos($str, "E") == false) echo "Ikke fundet!<br>";
    if (strpos($str, "E") === false) echo "Ikke fundet!<br>";
?>

Du vil få udskrevet "Ikke fundet!" fra den første fordi string positions starter ved 0 (som også er false, men ikke identical to da de er af forskellig type)
Avatar billede invisibleman Nybegynder
10. april 2002 - 12:26 #11
n0rmality: *lol* hæ hæ .. skal det forklares skal det også forklares ordentligt :D
Avatar billede jelzin101 Praktikant
10. april 2002 - 12:28 #12
invis>> din nørd :)

<:)>
"Overdreven brug af annanas kan give fysiske skader, advarer britiske læger."
</:)>
Avatar billede invisibleman Nybegynder
10. april 2002 - 12:37 #13
jelzin101: *G* jamen .. jamen ... man er jo nødt til at forklare det når man ser er forkert svar ;)