Avatar billede cocakaj Nybegynder
09. april 2002 - 21:15 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Anden database

Hej Eksperter

Dette spørgsmål har været en større og større plage for mig. Jeg programmerer ASP til dagligt og kan godt lide at rode med database connections som access.

Men da jeg alligevel stadigvæk er ret ny på området så har jeg fået fortalt at jeg skulle bruge en anden database, da mange brugere ville stå i kø på access-databasen. Der bliver snakket om en SQL-server, og den database genre ville jeg gerne lære noget om.

Evt. turtorials?, Links?, m.m.
Avatar billede j0ker Nybegynder
09. april 2002 - 21:21 #1
Her er link til to tutorials:
http://www.ultimateasp.com/tutorial/sql.asp - Fra starten
http://www.w3schools.com/sql/default.asp
Håber du kan bruge det!
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
09. april 2002 - 21:40 #2
En SQL-server leveres af Microsoft og har den ulempe at den er meget dyr (6000 kr. for en brugerlicens tror jeg nok) ... og den kræver også lige at du har en Windows NT/2000 Server at smide den på ...

En SQL-server er en meget avanceret server ... der bliver faktisk uddannet mennesker til at adminsitrere sådan en som det eneste ...

Man kan sætte den til at udføre en masse opgaver såsom Backup, Replikering (sådan at to servere indeholder de samme data) og meget mere ...

Hvis du seriøst gerne vil lære mere om SQL-server fra Microsoft skal du nok købe en bog om emnet ... men her er også nogle links til sider om den:

http://w3.one.net/~jhoffman/sqltut.htm
http://blueoh.ddart.pe.kr/mssql/sql2000/html/
http://sem.lipsia.de/~udo/sql_tutor.htm
http://sqlserver.superexpert.com/
http://www.lockwoodtech.com/index.asp?PageID=Art_connection_pooling_ASP_I
http://www.microsoft.com/data/
http://www.microsoft.com/sql/default.asp
http://www.sqlmag.com/
http://www.sqlteam.com/

jeg ved ikke lige om de alle samme virker men det er i hvert fald dem som jeg har på min bookmarkliste ...

HVIS du ikke har så mange penge ... er mySQL (www.mysql.com) også et bud ... det er gratis, har performance omtrent med Oracle (en anden avanceret databaseserver) og især fortrukket blandt PHP folk ...

Du kan dog også købe et webhotel hvor du har adgang til en Microsoft SQL-server ved f.eks. www.buydomains.dk så slipper du lidt billigere ...

Håber at du kan bruge denne lange tekst til noget ;-)
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2002 - 22:34 #3
først lad os få en ting på det rene; access er ikke en database, men faktisk bare en brugergrænseflade til en database der hedder Jet.

du kan bruge databasen på to måder via nettet; gennem access-driveren og direkte gennem Jet. og den sidste mulighed er klart den bedste!

dog skal det siges at access slet ikke er beregnet til brug på Internettet, og det anbefales at den ikke kører med mere end 10.000 poster, og to samtidige brugere. herudfra kan du selv bedømme om den kan bruges for dig eller ej...

MySQL er en gratis database beregnet til brug på nettet og er klart bedre end access - MSsql er microsofts svar på en stor database, og prisen er bestemt også derefter! der er ikke umiddelbart den store performanceforskel på MY og MS - dog er der en masse ekstra services med MS... som dog kun de helt store sider kan drage nytte af...

så er det en lille hobby; access
lidt større, men stadig billigt; MySQL
det store kommercielle; MSsql
Avatar billede cocakaj Nybegynder
09. april 2002 - 22:47 #4
Tak for det 2tal gode svar....blev meget klogere!

Men nu har jeg lige fået nogle flere spørgsmål på efter jeres forklaringer:

Er mySQL ikke KUN til php? - Jeg skal lave noget ála. www.clanbase.com - kan den database godt bruges?

Sådan noget med commands til de forskellige og hvordan data bliver lagret, hvordan sker det?

Flere Links, turtorials til mysql osv... plz :)
Avatar billede cocakaj Nybegynder
09. april 2002 - 22:48 #5
synes nemlig det er så rart med access, der laver så dejlig overskueligt layout når man kigger i tabellen.
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2002 - 23:01 #6
du kan bruge en hvilken som helst db til asp... så ja - du kan også bruge MySQL, og den kan også sagtens bruges til clanbase.com

sql'en til MySQL er stort set det samme som access - men du kan læse alt du vil på deres hjemmeside, som (sjovt nok) kan ses på; http://www.mysql.com/
Avatar billede doc404 Novice
10. april 2002 - 00:52 #7
Fidusen ved at bruge det der i daglig tale kaldes en SQL database er at du relativ nemt kan skifte rundt mellem dem. Og grunden er selvfølgelig at du interfacer til databasen via SQL sproget. Hvis du kode rimelig rent kan du lave kode der *næsten uden modifikationer* kan køre på hvad som helst uden de store ændringer. Her taler vi MySQL,MSSQL,Oracle etc. Access/Jet er en smule uden for nummer - men det er relativ simpelt at konverterer fra Access til en SQL database.

Access er en desktop database, der aldrig rigtig har været beregnet til at ligge på en website. Bevares - det funger fint til mange formål, men den har aldrig været designet til særlig mange transaktioner pr. sek eller at mange brugere skulle have snablen i den på een gang.

Der hvor MySQL og MSSQL adskiller sig (bortset fra prisen) er blandt andet i performance når vi taler om rigtig mange transaktioner pr. sekund. Men MySQL er rigtig rigtig god laaangt hen ad vejen.

Jeg bruger selv MSSQL som db på vores website og den køre jo bare som en drøm - men kan jeg ikke gennemskue et query med inner/outer joins og alt mulig andet - så hiver jeg fat i min access og 'tegner det der' og lader den genererer sql koden som jeg så kan arbejde videre på ;-)
Avatar billede a1a1 Novice
10. april 2002 - 01:29 #8
1. MS SQL koster ca. 6.000 kr. _PLUS_ en internet connector licens 30.000 kr.(hvis den skal bruges på internet)

derfor er MS SQL et dyrt alternativ...(men nok det bedste :) )

standard mySQL er ikke transaktions baseret, dvs. der er ingen transaktions styring..( hvis noget går galt bliver det ikke "tilbageført" )

access har transaktionsstyring og er derfor fino.... indtil der kommer mere end 10 på en gang....:(((
Avatar billede a1a1 Novice
10. april 2002 - 01:34 #9
ms sql har desuden mange "lækre" features som DTS og SQL Server Agent..

(DTS data transformation services (importer og ekspoter), sql server agent ("live" backup af database, på fast tidsinterval (ex. kl 02:00 hver dag.))
Avatar billede a1a1 Novice
10. april 2002 - 01:36 #10
jeg vil sige at hvis man kan "finde" de 40k så er MS SQL KLART at foretrække da du også er sikker på god, og professionel support
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2002 - 01:41 #11
Hvis du benytter dig af applikations variabler kan du sagtens benytte access.
Min hjemmeside http://webkurs.dk er bygget op omkring en access database.
Det faste indhold bliver hentet fra databasen en gang om dagen og gemt i applikations variabler.
Og ellers gælder det bare om at lukke database forbindelserne så snart det er muligt.
Avatar billede doc404 Novice
10. april 2002 - 01:45 #12
Den kommende MySQL v4 har transaktioner, live-backup etc som man kan forvente af en "kommerciel" database.

Men hvis du skal lære SQL så start med MySql...
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
10. april 2002 - 06:25 #13
Hvis du vælger mySQL kan du på denne hjemmside se hvordan du laver en forbindelse til databasen:

http://thedemosite.co.uk/
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
10. april 2002 - 20:38 #14
Tak for point :-)