Avatar billede nanna31 Praktikant
08. april 2002 - 13:51 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk lyd i Flash

Hvordan håndteres dynamisk lyd i Flash ? Kan lydfiler evt. afspilles eksternt ?
Avatar billede barklund Nybegynder
08. april 2002 - 15:50 #1
Jeg kan ikke helt gennemskue dit spørgsmål, men kan følgende bruges:

ekstern = new Sound().loadSound("minEksterne.mp3");

http://www.macromedia.com/support/flash/action_scripts/actionscript_dictionary/actionscript_dictionary604.html

/Barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
08. april 2002 - 15:50 #2
(Det er selvfølgelig en FMX-kommando)
Avatar billede nanna31 Praktikant
08. april 2002 - 20:58 #3
Hej Barklund
Jeg skal fremstille en Flashfilm, i hvilken det er muligt at udskifte lydfiler dynamisk som evt. hentes fra en database eller anden ekstern beliggendhed. Det skal altså fungere således, at man kan udskifte lyden, uden at røre ved fla-filen.
kan man gøre det i Flash5 ?
kan man gøre det i Flash mx ?
Hvis det ikke er muligt, kan man så omgå problemet på en eller anden måde ?
Hvordan ville det fungere, hvis man bare brugte dynamisk html fremfor Flash - Ville det være smartere ??
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. april 2002 - 21:12 #4
Du behøver ikke røre ved fla-filen, for du kan læse listen med numre
ind via en database eller en flad text fil.

Du kan både gøre det i Flash 5 og Flash MX.

Hvis du anvender Flash 5, så skal du anvende Swift Generator.
Programmet laver din musik om til en swf fil der bliver loaded
i hoved swf filen.

http://www.swift-tools.com/

DHTML hører ikke under flash, så du bliver nød til at stille spørgsmålet
et andet sted. Så kan du selv sammenligne de to muligheder.

/per
Avatar billede nanna31 Praktikant
08. april 2002 - 22:59 #5
Det med Generator lyder svært ?

Hvis man anvender Flash mx - slipper man så for Generator-programmet ?

Skal Generator indstalleres på ens server for at det kan virke ? Hvilken version af Generator er der tale om, hvis nogen bestemt ?
Avatar billede storslem Nybegynder
09. april 2002 - 00:24 #6
Du kunne evt. benytte dig af Ming (hvis du bruger PHP) som kan "skrive" lydfiler ind i swf.
Ja, Generator skal installeres på din server ligesom Ming.

Med Flash MX bliver det hele meget lettere. (:
Avatar billede nanna31 Praktikant
09. april 2002 - 09:24 #7
Hvordan kan man så installere Generator på sin server ? - er man ikke nødt til at spørge sin udbyder om det først ? Men måske kan det ikke betale sig, nu hvor FMX er kommet ?
Avatar billede nanna31 Praktikant
09. april 2002 - 10:07 #8
Den der Swift-Generator er fremstillet af en privatperson, læste jeg - kan man så stole 100% på den ?
Avatar billede barklund Nybegynder
10. april 2002 - 13:10 #9
Brug FMX - så kan du loade dine lyde problemfrit... Det er min helt klare anbefaling! Den kan sagtens læse nogle variabler ind fra et PHP/ASP-dokument, der læser i databasen og derefter loade de beskrevene lyde i den beskrevne sti...
Avatar billede nanna31 Praktikant
10. april 2002 - 15:58 #10
Tak for hjælpen
Avatar billede nanna31 Praktikant
10. april 2002 - 21:26 #11
Jeg forsøger at benytte loadSound til at (loade en lydfil ind i FlashMX og afspille den) ved tryk på en knap. Knappen har flg script:

on(press) {
loadSound( "MySound.mp3", true);
}

Det virker bare ikke ? - lydfilen ligger i samme mappe som Flashfilen - hvad gør jeg forkert ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. juni 2002 - 14:25 #12
Har du prøvet med:

on(press) {
loadSound("MySound.mp3", true);
true=stream
false=eventlyd
}

/per
Avatar billede chucky-zl Nybegynder
04. april 2003 - 17:06 #13
Du skal først definere et sound object.. jeg er i samme båd faktisk, men min jukebox virker.. der skal bare to klik til før den spiller..  på min spand kører den på et klik... definer et sound object:
//dette her kan du gøre i framet, hvor alle knapperne ligger eller i selve knapperne.. forresten er det en smart ide at ligge et tomt movie clip i _root og kalde det for fx musicholder og bruge den som beholder.. ve' ikke hvad det gør godt for, men det virker, hvis du vil have flere lyde til at køre på samme tid osv. osv.
_root.music = new Sound();

//skriv dette i knapperne
on(release,press) {
_root.music.loadSound("dinlydfil.mp3",false);
_root.music.start(0,999);
}
// for at undgå at lyden spiller oven i sig selv hver gang du trykker så tilføj en _root.music.stop() funktion lige før _root.music.start(0,999) funktionen..

Håber det virker!
Avatar billede barklund Nybegynder
07. april 2003 - 16:22 #14
Det er godt nok et gammelt spørgsmål sådan at hive frem igen :)
Avatar billede chucky-zl Nybegynder
07. april 2003 - 21:47 #15
Sad lige og havde et problem inden for dynamisk loaded filer osv. og faldt så over denne.. hellere hjælpe en stakkels sjæl end ingen :D men så ikke lige datoen.. daaaaaaaamn... nårh.. men ikke så støvet at du ikke titter engang imellem til den?! hehe..
Avatar billede barklund Nybegynder
07. april 2003 - 21:50 #16
Jeg fik jo en mail om, at der var nyt i spørgsmålet... Sidder skam ikke og kigger dem igennem, for jeg har deltaget i et par tusind spørgsmål efterhånden... :)
Avatar billede chucky-zl Nybegynder
10. april 2003 - 16:49 #17
Wheee :D