Avatar billede madsmadsen Nybegynder
06. april 2002 - 17:25 Der er 1 kommentar

Fejlsikret/filnavn

Hvad hedder filen "fejlsikker tilstand" ?
Er det forståeligt?
Altså når jeg starter maskinen op med boot-diskette, og skal have maskinen til at starte op i fejlsikker tilstand, - hvilken fil skal jeg så kalde fra dosprompten?

Forklaring til de nysgerrige:
Jeg har en maskine som ind imellem gerne vil gendanne registreringsdatabasen. Som reglen kan jeg narre den ved at genstarte uden at trykke ok til at den skal gendanne, og så starter den pænt op uden at ville gendanne, - men ind imellem går det galt:-/
Hvis det går galt, går den i selvsving, og bliver ved med at gendanne registreringsdatabasen i en uendelighed.
At sætte en bootdiskette i og bede den starte windows op normalt, virker ikke, at trykke F8 under opstart, virker ikke!!!
De to andre gange det er sket at den er gået i selvsving, har jeg været nødt til at:

pille harddisken ud
sætte den over i maskinen med cd-brænder
Kopiere alle vigtige filer over på denne maskines harddisk (maskinens strømforsyning vil ikke trække to harddiske og en brænder)
Tage harddisken fra igen og sætte den tilbage i sin egen maskine.
Brænde en kopi at data
Slette dem fra harddisken, da den i forvejen er godt fyldt op.
Og sidst men ikke mindst, starte forfra med format c på den "syge" maskine.
Det drejer sig om 8 gb harddisk med mange data og programmer, så hvis der var en vej til at tricke den til at starte normalt op igen, så gjorde det ikke noget:-))

Dorthe:-) ( sendt af Mads )
- der står og skal bruge en masse billedfiler til en hjemmeside lige nu, - og de ligger på den syge maskine:-/
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. april 2002 - 11:34 #1
Du skriver:
WIN.COM /D :M

Andre switches du kan bruge:

C:\>WIN.COM /D:[F][M][S][V][X]
These are the brief explanation of the options available:

:F    Turns off 32-bit disk access.
    Equivalent to SYSTEM.INI file setting: 32BitDiskAccess=FALSE.
:M    Enables Safe mode.
    This is automatically enabled during Safe start (function key F5).
:N    Enables Safe mode with networking.
    This is automatically enabled during Safe start (function key F6).
:S    Specifies that Windows should not use ROM address space between
    F000:0000 and 1 MB for a break point.
    Equivalent to SYSTEM.INI file setting: SystemROMBreakPoint=FALSE.
:V    Specifies that the ROM routine will handle interrupts from the hard
    disk controller.
    Equivalent to SYSTEM.INI file setting: VirtualHDIRQ=FALSE.
:X    Excludes all of the adapter area from the range of memory that
    Windows scans to find unused space.
    Equivalent to SYSTEM.INI file setting: EMMExclude=A000-FFFF.
These options are only meant for troubleshooting purposes only. This is useful when you meet with some error upon loading Windows and back to the command prompt.

NanoQ